Virgin Atlantic med shorthaul

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Virgin Atlantic planlegger oppstart av shorthaul flyvninger. I første omgang er det snakk om tre daglige LHR-MAN for feed til deres rutenett. Skal visstnok bli fløyet med A319, så ligger vel da an til innleie av et eller annet selskap?

http://www.flightglobal.com/news/articles/virgin-atlantic-confirms-manchester-london-flights-375632/
Virgin Atlantic Airways is making good on its promise to enter the domestic UK market by launching thrice daily flights from London Heathrow to Manchester airport next spring.

The new service, which begins on 31 March 2013, will be operated with narrowbody Airbus A319s. Tickets go on sale today (21 August).
 
Så de skal feede huben fra den andre huben hvor de flyr de samme destinasjonene :rolleyes:

Egentlig ikke. Fra MAN er det jo for det bare leisure destinasjoner og kun tre stykker: Barbados, Las Vegas og Orlando. Så noe stort nettverk fra MAN er det ikke snakk om
 
Egentlig ikke. Fra MAN er det jo for det bare leisure destinasjoner og kun tre stykker: Barbados, Las Vegas og Orlando. Så noe stort nettverk fra MAN er det ikke snakk om

Ah, det forklarer vel hvorfor ruta går til LHR og ikke LGW som vel er den største huben(?).

Hvem er det egentlig primært som feeder VS?
 
Ah, det forklarer vel hvorfor ruta går til LHR og ikke LGW som vel er den største huben(?).

Hvem er det egentlig primært som feeder VS?

Det er LHR som er hovedhubben. LGW er som MAN bare større. Itillegg til Las Vegas, Orlando og Cancun, er det stort sett bare destinasjoner i Karibien fra LGW

VS har interline med ganske mange
 
LHR er den største huben til VS. LGW har leisure med få ukentlige avganger (med noen unntak), mens LHR flyr til flere destinasjoner med hyppigere avganger.
 
VS domestic vil også fly til EDI og ABZ i tillegg til MAN. Oppstart blir ved S13s begynnelse i så fall. LHR-slotene for EDI- og ABZ-flightene blir trolig de som BA må avstå i forbindelsen med overtagelsen av BMI. Slotene for de tre daglige LHR-MAN-LHR må komme annet steds fra - kanskje fra nødvendige reduksjoner på VS tapsruter og da blir LHR-MAN-LHR en form for slot varmer.

Kilde: http://www.bbc.co.uk/news/business-19324962

Denne kan også forstyrre det løpet nå Branson har startet
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-19331185
 
Virgin Trains mistet jo nettopp anbudet paa west cost ruta (London via Manchester til Skotland) saa det kan jo tenkes man proever og fange opp passangers de mister paa tog ruta London-Manchester.
 
De hadde jo interlineavtale med BMI og dennes undergang er nok merkbar - spesielt på MAN og Skottland. Mistenker at de hadde mye feed.
 
Det kan jo være at dette er en god forretningside for Virgin. Det er jo ikke bare Virgin selv som har fått feed inn til LHR fra BMI, det er flere i Star Alliance og sikkert også Skyteam som kan være aktuelle.
 
Var ikke Virgin interessert i BMI? Mener de i alle fall klaget over at BA overtok..?

Joda, de klaget, men samtidig var deres tentative bud halvparten av hva IAG var villig til å betale.


Flightglobal melder også at Virgin er interressert i å starte opp ruter til EDI og ABZ også, hvis de får tak i noen av slotene IAG er tvunget til å gi fra seg
 
Skal visstnok bli fløyet med A319, så ligger vel da an til innleie av et eller annet selskap?

Det siste jeg hørte på jungeltelegrafen er at de skal bruke Air Malta som operatør...

Flightglobal melder også at Virgin er interressert i å starte opp ruter til EDI og ABZ også, hvis de får tak i noen av slotene IAG er tvunget til å gi fra seg

Jungeltelegrafen sier også at dette forslaget om å fly til Manchester kun er et skalkesjul for å øke "seriøsiteten" til tilbudet om å overta Edinburgh og Aberdeen slotene. Med mindre de vinner det anbudet vil aldri Manchester rutene oppstå, men som alltid vil vel tiden vise.
 
hvor lang er egentlig flytid mellom LHR og MAN? Det kan ikke vaere saerlig langt.
 
Last edited:
Flytiden er i underkant av en halvtime, men ikke glem å ta med 25min taksing på vei ut fra Heathrow og 15-20min holding over Bovingdon VOR på vei tilbake. :p
 
Noe annet ville da vært ekstremt dårlig business .. man har jo gjort motsatt siden starten.
 
Noe annet ville da vært ekstremt dårlig business .. man har jo gjort motsatt siden starten.

Vel, de har ihvertfall ikke lansert noe som helst codeshare eller feed til LHR med andre selskaper. Sjekket 6 typiske destinasjoner med UA, LH, SK, US etc etc etc. som alle flyr med bra volum ut fra LHR for juli maaned. Ingen av flightene til VS var tilgjengelig mellom MAN-LHR. Connection videre ut i verden med VS var selvsagt tilgjengelig
 
Da ble det ingen Heathrow Edinburgh slots på Aer Lingus ser det ut til. Ryktene i går gikk på at Virgin er nr. 1 på listen fra EU kommisjonen og at det visstnok skal opereres av Flybe. Hvem vet, men det kommer vel en offisiell kunngjøring en eller annen gang da det ikke er så lenge til oppstart.

Irish Times
 
Back
Top