• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Landet på CPH ca 22.20 i går kveld og fløy videre kl 23.00, og kan bekrefte at det var periodevis skikkelig "luftig" under landing og takeoff ja. :)

Er vel enda verre i dag, men håper det roer seg til jeg skal nedom der igjen søndag morgen... hehe.

Kim
 
Vinteren har satt inntog i nord.

Blant annet fikk D8 CPH-TOS straffrunde via LLA i går, litt refueling og opp til Tromsø etterpå.

Avinor har forøvrig nå satt i gang et ganske strengt slott-regime på TOS for vintersesongen. Reguleres på innkommende flyvninger, og «kom-deg-ut-fort-som-faen» på avganger. Hovedsakelig i helg og peak, men også hvis det blir snø/vintervær m/brøyting etc.
 

Attachments

  • IMG_6969.webp
    IMG_6969.webp
    89.2 KB · Views: 28
Vinteren har satt inntog i nord.

Blant annet fikk D8 CPH-TOS straffrunde via LLA i går, litt refueling og opp til Tromsø etterpå.

Avinor har forøvrig nå satt i gang et ganske strengt slott-regime på TOS for vintersesongen. Reguleres på innkommende flyvninger, og «kom-deg-ut-fort-som-faen» på avganger. Hovedsakelig i helg og peak, men også hvis det blir snø/vintervær m/brøyting etc.
Havnet LGW-TOS flighten også i LLA? Så det gikk en MAX8 flight LLA-OSL samtidig som LLA-TOS flighten. Muligens kun flytting av et fly kanskje. CPH-TOS flighten stod relativt lenge i LLA, men de ventet kanskje på nytt slotvindu i TOS. Formiddagsflighten til Norwegian kom seg ikke ned her i Alta i går og gikk rett tilbake til OSL. I dag var det behov for to forsøk, det siste etter 30 min i holding for banepreparering.
 
Havnet LGW-TOS flighten også i LLA? Så det gikk en MAX8 flight LLA-OSL samtidig som LLA-TOS flighten. Muligens kun flytting av et fly kanskje. CPH-TOS flighten stod relativt lenge i LLA, men de ventet kanskje på nytt slotvindu i TOS. Formiddagsflighten til Norwegian kom seg ikke ned her i Alta i går og gikk rett tilbake til OSL. I dag var det behov for to forsøk, det siste etter 30 min i holding for banepreparering.
CPH-TOS med SE-RTL diverta til LLA, så kom SE-RYC tom opp fra OSL til LLA og tok med pax videre til TOS. SE-RTL fløy tom til OSL, så tipper på noe teknisk på SE-RTL etter landing i LLA.
 
Vinteren har satt inntog i nord.

Blant annet fikk D8 CPH-TOS straffrunde via LLA i går, litt refueling og opp til Tromsø etterpå.

Avinor har forøvrig nå satt i gang et ganske strengt slott-regime på TOS for vintersesongen. Reguleres på innkommende flyvninger, og «kom-deg-ut-fort-som-faen» på avganger. Hovedsakelig i helg og peak, men også hvis det blir snø/vintervær m/brøyting etc.

Kan man lese mer om dette ett sted?
 
Fra Avinor


On behalf of Tromsø Airport, we would like to inform you about measures being implemented for the upcoming winter season in Tromsø.



Traffic at Tromsø has increased significantly and unexpectedly in recent years. For example, we have seen an increase in Sunday traffic of around 50% since 2019, and Sunday is at times the busiest day in the winter schedule.

At present, we do not have sufficient resources within the air traffic service at Tromsø to staff according to the expected traffic this winter without violating the Working Environment Act’s provisions on Sunday work. We have explored possible solutions to the resource situation, but the lead time for training and qualifying air traffic controllers is long. We therefore see it as necessary to make adjustments through more frequent use of regulation mechanisms.



We will primarily use the standard regulation method with CTOT on all arrivals during certain periods into Tromsø. In addition, tactical measures may be applied during flights, such as speed restrictions. We do not foresee any regulation of traffic departing from Tromsø. The limitations will mainly apply on Sundays and on days with challenging winter conditions. Delays must be expected, but we will naturally seek to minimize these as much as possible. The extent of regulations will vary depending on factors such as weather, airport capacity, and our operational staffing levels. A gradual testing of capacity and concept will start at the end of October. We plan to make adjustments as we gain experience and will aim to maintain maximum capacity to the extent possible without breaching the Working Environment Act (AML).



In the longer term, we are working to add more air traffic controllers to Tromsø to have the right capacity in line with demand. We are staffing up the unit to handle the current traffic volumes without regulation. If volumes remain at the coming winter’s level, we expect to be staffed according to demand no later than the next winter program (26/27). If there are significant future increases in volume, it is not unlikely that challenges will persist.



We must ask that you minimize requests for deviations from standard operations, shortcuts, etc. Such requests consume controller capacity, and we need to dedicate capacity to ensuring the most predictable and standardized handling of traffic possible.
 
En av mange «testflyginger» i trafikkinformasjonssystemet.

Hvorfor gjøres de egentlig offentlig? Finnes det ikke noe filter? Muttern skrev til meg "i dag kommer fly fra Hong Kong!" og jeg måtte forklare at WGH står for Widerøe Ground Handling.
 
Hvorfor gjøres de egentlig offentlig? Finnes det ikke noe filter? Muttern skrev til meg "i dag kommer fly fra Hong Kong!" og jeg måtte forklare at WGH står for Widerøe Ground Handling.
Svaret er nei, da de f.eks files som rutefly (J(/G) eller charter (C) for å nettopp teste ut i systemer slike typer flighter.
 
OT her nå men … kom faktisk en Gulfstream 650ER opp fra HKG i dag ca. kl12.
 

Attachments

  • IMG_0219.webp
    IMG_0219.webp
    154.7 KB · Views: 18
Bodø lufthavn har slitt heftig siste døgnet, i går var det heftig snøvær som stengte rullebanen og flere fly avbrøt innflyvningen pga snøværet, totalt 11 diverte fly - blant annet et VIP-fly for noen som skulle til CL-kampen mellom Bodø/Glimt og Juventus. Så en god del kanselleringer i går og i dag, og forsinkelser på morraskvisten i dag. Med væromslag har rullebanen vært stengt siden 22:00 i går kveld pga regn som har fryst fast i rullebanen, noe som fortsatt pågår og rullebanen i Bodø er per 08:30 iallfall stengt til 09:00. Noe kraftig vind har det også vært - og kraftigere skal det bli i Vestfjorden, Bodø og Lofoten utover kvelden. Så alt er sånn som det skal altså.
 
Da var rullebanen på BOO stengt fram til 11:00,
per nå i dag er DY340 fra OSL eneste fly i lufta på vei til BOO. Spørs om de har fuela for å være i holding en god stund og lande om rullebanen åpnes.
 
Back
Top