Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY fra Manchester har lagt seg i holding sør av Narvik.

Der gikk den også sørover.

Kun SAS fra Oslo igjen i kveld.

SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.


Sånn litt forenklet, A320 klarer fly litt saktere, så da har man litt større margin på glatt bane ;)
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

SAS virker å klare landingen (ut i fra praten med tårnet) - igjen en A320 som gjør landinga mens 2 B737-800 fra DY som snur… Color me surprised.


SAS kom seg ned
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Etter en runde i holding kom SAS seg fint ned. Kun lett snøvær, bra sikt og minkende vind.

Det er timingen som ofte er utslagsgivende. Ikke om det er 320 eller 738.
 
Etter en runde i holding kom SAS seg fint ned. Kun lett snøvær, bra sikt og minkende vind.

Det er timingen som ofte er utslagsgivende. Ikke om det er 320 eller 738.

Hmmm,men hvilken timing tenker du da på? Jeg hørte på ATC hele tiden og vinden endret seg kun minimalt, med average på 25kt. Værmessig og vindmessig var det altså mer eller mindre likt for B737 og A320. SAS måtte ta en runde fordi det ble brøytet for dem, ikke fordi de måtte vente på bedre værforhold. Skjønner allikevel at de som kom fra Manchester og Milano antakeligvis ikke hadde like mye fuel til å sirkle og returnere som SAS fra Oslo hadde (og dermed bedre marginer). Lettere å få folk på hotell og nytt crew i Oslo…Så det var sikker mer operasjonelle grunner til forskjellen? Det var iallefall eye opening å observere hvordan A319 og A320 kunne ta av mens B738 måtte vente. Har i alle år sett på B738 som en gammel traver i nord-norge, og A320 en fransk puddel som kom til å slite. Her må jeg innrømme jeg har forhåndsdømt A320 helt feil.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Flyet fra Manchester måtte ha ventet enda lenger for å få banen klargjort. Da ville de ha brent opp drivstoffet som kunne ta de ned til Oslo. Med usikre værforhold som endrer seg stadig så er dette en vurderingssak. Mye som spiller inn og de kom nok opp i det høye nord litt for tidlig til at det ble full klaff.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

LN-ENM skal visst være «tatt av vinden» på ALF og trenger en sjekk. Har den blåst inn i noe bakkeutstyr i løpet av natten?
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Og Norwegians morgenflight OSL-ALF endte opp i KRN. Før de gjorde et nytt forsøk på å komme seg ned i ALF. Som gikk på forsøk nummer to.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

LN-ENM skal visst være «tatt av vinden» på ALF og trenger en sjekk. Har den blåst inn i noe bakkeutstyr i løpet av natten?

Den ble visstnok tatt av vinden i natt og skled bakover. Kabelen for bakkestrøm holdt den igjen, men det oppstod en skade på dekselet over kontakten i flyet.
 
Re: Norwegian Kraftig Forsinket

Noen som vet hva som skjer LN-NHE i dag? Landet den i det hele tatt i første omgang på LPA?

Et raskt søk på FR24, viser at LN-NHE gikk til TFN - har nå flydd til LPA, pga arbeidstid skal de nok på vei tilbake til SVG nedom AGP for å bytte crew.

Det har i dag vært flere divertions på LPA til andre flyplasser på Kanariøyene pga kraftig vind lavt nede på LPA.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Den ble visstnok tatt av vinden i natt og skled bakover. Kabelen for bakkestrøm holdt den igjen, men det oppstod en skade på dekselet over kontakten i flyet.
Enten Air France eller KLM har fast prosedyre på chocks på alle hjul på nattstopp i slike forhold, dvs 12 stykker. Mon tro om ikke dette blir eksempelet man gir til alle stuere som ikke skjønner grunnen til det, hehe.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Enten Air France eller KLM har fast prosedyre på chocks på alle hjul på nattstopp i slike forhold, dvs 12 stykker. Mon tro om ikke dette blir eksempelet man gir til alle stuere som ikke skjønner grunnen til det, hehe.
Bare chocks ved sterk vind på vinterføre er ikke nok, selv om det er 12 av dem. Sandsekker er langt bedre da chocks ikke er tunge nok og dermed ikke griper underlaget godt nok. Det kan være et problem at nesehjulet vil svinge i sidevind da styringen er uten hydraulisk trykk, da kan siste utvei være tauestag og tung traktor for å holde flyets nese i ro.
Forøvrig tror jeg nok at stuere på ALF har vært ute enn vinternatt før...
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Vind på EVE, så ble bomtur for Norwegian i formiddag

d49585e8508bcf1f7141d48a469e0ada.jpg
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Mens SAS til EVE gikk ned i BOO. Ellers er WF til BOO/BGO kansellert. Er vel noen fine metarer av fjelltoppene rundt Evenes nå.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Mens SAS til EVE gikk ned i BOO. Ellers er WF til BOO/BGO kansellert. Er vel noen fine metarer av fjelltoppene rundt Evenes nå.
SK4086 kom seg ned, så da er det vel bedring oppi der
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

TOS sin tur idag. Diversions og holding.

Ser og at SK1060 surrer rundt sør av KRN, men kan ikke se ar været er så ille der.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY370 gjorde ett forøk, skal nå vente på brøyting og forsøke på nytt

EW8240 kom seg ned, mens EW9250 gav opp på 1000ft og diverter til Oslo. Var bare 17 knop vind, men rullebanekode 3, og 6mm snø på banen.

DY1844 står på gate og venter på mindre snø, de må ha banekode 3, og mindre enn 3mm snø.

Virker som en vanskelig vinter i Tromsø, har jo vært kaos ganske ofte i år.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Virker som en vanskelig vinter i Tromsø, har jo vært kaos ganske ofte i år.

Vært relativt mildt og ustabilt ja. Men det hjelper heller ikke at kapasiteten er sprengt i sikkerhetskontroll og terminal. Da kan det fort bli følgeforsinkelser og opphopninger.
 
Back
Top