Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Hva skjer med TG955 i dag?

Ny tid 1500 men klokken 1930 fortsatt ikke avreist.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

I dag har kun 1/4 fly fra OSL gått på rute, ville ikke overrasket meg om det er historisk bunnotering. Uansett, det sier alt om forholdene når man vet at OSL (høyst uoffisielt og i min bok) er en av verdens aller ypperste på vinterdrift. Så om noen aktører i luftfarts-Norge som står på utendørs om dagen leser dette, dere gjør en strålende jobb!
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Haha .. bunnotering? Nei gitt.. den første vinteren var episk rævva. Vi DRØMTE om 25% i rute enkelte dager …. :p

Mye er skjedd siden da, men enkelte dager viser naturen hvem som er sjef. Sånn er det bare.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Haha .. bunnotering? Nei gitt.. den første vinteren var episk rævva. Vi DRØMTE om 25% i rute enkelte dager …. :p

Mye er skjedd siden da, men enkelte dager viser naturen hvem som er sjef. Sånn er det bare.
Husker jeg ikke feil, så var den første vinteren på OSL preget av mye snø og freezing fog som medførte timesvis med helt nedstenging av OSL, flere ganger. Var det ikke også et par tilfeller hvor fly fikk motorstans pga denne freezing fog da?
Noe av dette skyldtes nok litt innkjøringsproblemer som nok også Nuuk sliter med denne vinteren. De vil nok også være bedre stilt og forberedt neste vinter imo.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Husker jeg ikke feil, så var den første vinteren på OSL preget av mye snø og freezing fog som medførte timesvis med helt nedstenging av OSL, flere ganger. Var det ikke også et par tilfeller hvor fly fikk motorstans pga denne freezing fog da?
Noe av dette skyldtes nok litt innkjøringsproblemer som nok også Nuuk sliter med denne vinteren. De vil nok også være bedre stilt og forberedt neste vinter imo.

Mener å huske at en Lufthansa 737 fikk trøbbel med begge motorene rett etter avgang fra Galemoen høsten 1998 og holdt på å havarere. Prøvde å finne en beskrivelse eller rapport på nettet, men fant ikke noe. Noen som husker noe mer om dette?
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Mener å huske at en Lufthansa 737 fikk trøbbel med begge motorene rett etter avgang fra Galemoen høsten 1998 og holdt på å havarere. Prøvde å finne en beskrivelse eller rapport på nettet, men fant ikke noe. Noen som husker noe mer om dette?
Havarikommisjonen har rapporter offentlig tilgjengelig tilbake til 1956 (sikkert noen utelatt fra tidlige år). Husk at utgivelsesåret kan være noe annet enn når hendelsen skjedde.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Noe av dette skyldtes nok litt innkjøringsproblemer som nok også Nuuk sliter med denne vinteren. De vil nok også være bedre stilt og forberedt neste vinter imo.

Ja, det er klart. En del av det kom uventet på de som hadde gjort beregningene. De som hadde vært på GEN en stund, visste hva som kom.
Men den vinteren brakte også ekstremvær som sjelden oppsto. Igjen - naturen ville vise hvem som var sjef. ;)
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Var på klappsete gjennom Oslo i går ettermiddag. Mens vi ventet på ramp skulle bli måket, hørtes det ut som Thai hadde problemer med forholdene.
Det gikk ikke fort, men de som jobbet med brøyting, deice og ramp, gjorde en solid jobb.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Jeg kikket gjennom det meste. Ingen søketreff på Lufthansa og ingen saker som så ut til å matche. Det er mulig å liste etter hendelsesdato også.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Wikipedia hjalp meg å friske opp hukommelsen: Det var 14 desember 1998 at kombinasjonen av freezing fog og underkjølt regn på OSL skapte problemer og fikk konsekvenser langt utover det Avinor og flyselskapene forutså. Omlag 20 motorer ble skadet og 5 maskiner måtte foreta såkalt sikkerhetslanding.

Jeg husker godt et crew fra Braathens som fløy til KRS fortalte om en underlig lyd fra motorene på hele turen. Performance var som normalt og det var heller ingen vibrasjoner. Etter landing gikk styrmann ut for å ta en titt, og kom tilbake ganske blek i ansiktet. Samtlige fan-blader var bøyd og måtte skiftes. En DC10 landet i Gøteborg med samme problem.

I dag, ved freezing fog, kjøres motorene opp mot 30 sekunder med brakes on på RWY rett før avgang for å sikre at fukt og is slipper fanbladene før bremsene slippes og takeoff trust settes (med alle forbehold om at operative detaljer kan være unøyaktige, dere som sitter i kontoret foran får rette opp ved behov).
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Var på klappsete gjennom Oslo i går ettermiddag. Mens vi ventet på ramp skulle bli måket, hørtes det ut som Thai hadde problemer med forholdene.
Det gikk ikke fort, men de som jobbet med brøyting, deice og ramp, gjorde en solid jobb.

Thai sin ordinære avgang gikk kl. 1556 - drøye 2,5 timer forsinket
Gårsdagens kansellerte thaiavgang gikk som TG955D kl. 1444 i dag
Hva betyr TG955D? Gikk den tom eller med passasjerer?
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Thai sin ordinære avgang gikk kl. 1556 - drøye 2,5 timer forsinket
Gårsdagens kansellerte thaiavgang gikk som TG955D kl. 1444 i dag
Hva betyr TG955D? Gikk den tom eller med passasjerer?

Du kan ikke ha to TG955 i luften samtidig. Enten gir du den som er kansellert et helt nytt nummer, eller så legger du til en bokstav.

Den gikk med passasjerer.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Mener å huske at en Lufthansa 737 fikk trøbbel med begge motorene rett etter avgang fra Galemoen høsten 1998 og holdt på å havarere. Prøvde å finne en beskrivelse eller rapport på nettet, men fant ikke noe. Noen som husker noe mer om dette?

Jeg jobbet på Oslo ACC den dagen, og fikk Lufthansa rett i fanget. De hadde tatt av fra GM og fløy sørøstover mot svensk luftrom tydeligvis med begge motorene i drift, men fikk etterhvert vibrasjonsvarsel på den ene. Erklærte Mayday og fikk umiddelbar retur til GM. Prioritert innflygning, men måtte faktisk gå rundt på en motor. Og da brenner det jo litt under bena på både flygeleder og pilot. Men de kom seg ned tilslutt, og det viste seg at den siste motoren også var i ferd med å knele grunnet is på fanblades. Guffen opplevelse for både crew og ATC.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Noen som vet hva som skjer på Oslo lufthavn i kveld? Ser mange fly returnerer til gaten sin etter avising.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Noen som vet hva som skjer på Oslo lufthavn i kveld? Ser mange fly returnerer til gaten sin etter avising.

FZFG i minus 15⁰?
Godt mulig det blir for mye is på fan blades mens man står og de-icer med dertil vibrasjoner man evtl. ikke får bort med rusing av motorer.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Kan bekrefte freezing fog ja,
var med på et av flyene som måtte returnere. Mens vi sto på stand med fan heating etter deice og return to ramp - blei tåka bare tykkere og tykkere. Til slutt så vi så vidt bare lyset på vingen til naboflyet.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

LOT ga opp å finne OSL i tåken i formiddag, og stikker til ARN akkurat nå.
 
Back
Top