Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Re: Vinterværtråden og annet vær 2024/2025 - statustråd

Fant ikke tråd for nytt år, men flytt gjerne posten hvis den finnes. Uansett, det blåser friskt i nord, og Evenes har uvær, og dermed kanselleringer og deversions. Nå ser det slik ut, men har med små variasjoner vart i flere timer:

METAR: ENEV 061750Z 25020G34KT 220V290 9999 -RA SCT013 BKN019 08/05 Q1022 TEMPO 23015G25KT BKN014 RMK WIND 1400FT 24057G80KT=


Både Norwian og SAS sendte flymaskiner fra Oslo til Evenes med noen runder vest for Evenes før retur til Oslo. Hva er årsaken til at det flys i flere timer, der resultatet nærmest er gitt på forhånd?

Siste metar er 25021G40, 200V310 med tempo 23015G25.
På flatland lander du sikkert 90% av de, minimum. Men ikke akkurat flatt rundt EVE. Regner med turbulensen er i grenseland hva folk tåler, og du vil jo gjerne ha de tilbake. Flygerne her er nok alle lokalkjente, selv om det var svensker som fløy sist jeg var på SAS klapp.
Når du kommer kan det være 20020G25 og det er ikke gærnt. Kan og være 25021G40 200V310. Og det er ikke gøy i fjellene. Om du ikke prøver så får du kritikk og.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Ja, vi som har landet på EVE noen ganger, vet at vind fra vest kan gi noen heftige landinger. Det var derfor jeg spurte; hvorfor tar de turen når vind på Kvantokollen (1400 ft) er 80 kts, og utafor for de fleste selskaper. Turbulenskartet:
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-02-06 191711.png
    Skjermbilde 2025-02-06 191711.png
    361.3 KB · Views: 1,048
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY368 kom i hvert fall ned på EVE på første forsøk nå for 10 min siden.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Jeg vet hva han sa og skjønte det; jeg forsøkte meg på et skjevt blikk fra nord, men tydeligvis ikke alle som tar det ;)
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

SAS hadde vel kun en maskin som ikke kom seg ned på EVE i går, men sendte tilsynelatende avgårde to ekstra maskiner i dag.
 

Attachments

  • IMG_1395.jpg
    IMG_1395.jpg
    82.5 KB · Views: 940
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

SAS hadde vel kun en maskin som ikke kom seg ned på EVE i går, men sendte tilsynelatende avgårde to ekstra maskiner i dag.

Ser ut som det kanskje gikk litt fort når OCC laget denne ekstrafligten, da de satte SK6300 som flightnummer både på OSL-EVE og EVE-OSL, der sistnevnte skulle ha vært SK6301. Ved bruk av samme rutenummer på to flighter der en fortsatt opererer og den andre blir kansellert, blir det ofte krøll i diverse systemer.
Derfor Widerøe spesielt ofte skifter til WF41xxx/42xxx.

Så kun en flight ja, SK6302 OSL-EVE og SK6301 EVE-OSL.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Se der ja, takk.

Allerede omtalte SE-ROE førte vel til litt omrokkering i dag.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

SAS hadde vel kun en maskin som ikke kom seg ned på EVE i går, men sendte tilsynelatende avgårde to ekstra maskiner i dag.

Ekstramaskinen måtte bruke to forsøk for å komme seg ned. Det samme gjaldt Norwegianmaskinen rett bak.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2024/2025 - statustråd

Siste metar er 25021G40, 200V310 med tempo 23015G25.
På flatland lander du sikkert 90% av de, minimum. Men ikke akkurat flatt rundt EVE. Regner med turbulensen er i grenseland hva folk tåler, og du vil jo gjerne ha de tilbake. Flygerne her er nok alle lokalkjente, selv om det var svensker som fløy sist jeg var på SAS klapp.
Når du kommer kan det være 20020G25 og det er ikke gærnt. Kan og være 25021G40 200V310. Og det er ikke gøy i fjellene. Om du ikke prøver så får du kritikk og.

Vinden som publiseres i METAR er en gjennomsnittsmåling over 10 minutter. Har det vært ett kraftig vindkast de siste 10 minuttene, ja så vil det blir stående som gust i METAR. Dette igjen betyr at vinden som står publisert i METAR ikke trenger være lik vinden som er når flyet starter innflyging eller får landingsklarering (2 minutters middelvind). På kort finale brukes instant Wind for å komme med vindoppdateringer.

Er det noe jeg har lært etter over 20 år på Evenes, er at det ikke er gitt at det blir kraftig turbulens selv om vinden skulle tilsi at blir det. Og når det blåser som verst, er det svært ofte perioder hvor det er betraktelig roligere. Ref NOZ som landet på første forsøk.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Kjip diversion
Yesterday evening #UJ681, from Sharm el-Sheikh to Kaliningrad diverted to Poznan due to weather. Passengers spent the night on the plane before the flight continued this morning.
https://flightradar24.com/data/aircraft/su-tcm#3923ca7e

Kaliningrad METAR at the time:

UMKK 152121Z 25003MPS 0750 0450S R24/1600D +SHSN BKN014CB M03/M04 Q1018 R24/690291 TEMPO 0300 +SHSNGS VV002 RMK QFE762/1017

https://flightradar24.com/data/airports/kgd/weather
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Regn på Granka, så LPA har måtte stenge

https://www.aviation24.be/airports/...-canaria-airport-orange-alert-for-heavy-rain/

Gran Canaria Airport has been severely affected by heavy rainfall in recent hours, leading to significant disruptions in air traffic. One of the airport’s runways is completely flooded, while the other is covered in debris due to the overflow of a flowerbed. As a result, flight operations have been temporarily suspended until conditions improve.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Et polart lavtrykk med kraftig vind og snø skaper utfordringer i Tromsø.

Ser et par Jørowings har divertert til Rovaniemi.

SAS og Wizzair i holding nå.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Ja, Eurowings ser ut som gikk til RVN for å tanke. Så et nytt forsøk i retning Tromsø, men aldri ble noe av. Så vil i kveld være tilbake i DUS, +7 etter de dro, uten å ha kommet noen vei…

37a7f766993c390bacdbe98f4e208404.jpg
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

EasyJet var heldigere og virker som traff et vindu med sine 4 ankomster i dag, kom seg ned, og kunne tilslutt returnere. Dog kraftig forsinket alle sammen.

01f23779c5336f3577a48a4eebf6b607.jpg
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Har 737-800 (LN-NHA) dårligere takeoff-values hva gjelder crosswind component, enn A320 (G-EZUF)?? Eller har det med last å gjøre? Norwegian kan ikke ta av med gjeldende vind, mens easyjet kan… Hadde jeg aldri trodd.

Den ene easyjet’en (Berlin) er vel den som ble stående fastfrossen i går?

Norwegian fra LPA går rett til OSL, mens Norwegian fra Milan ser ut til å ikke miste håpet.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY fra Milano/Bergamo snudde sør av Harstad. Sikkert mot Oslo.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

DY fra Manchester har lagt seg i holding sør av Narvik.

Der gikk den også sørover.

Kun SAS fra Oslo igjen i kveld.
 
Last edited:
Back
Top