Default Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Someone

Moderator
Medlem
Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Snøvær skaper tidvis stengt rullebane på TRD i dag.

Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

Snøvær skaper tidvis stengt rullebane på TRD i dag.

En god del divertions,
men denne er den mest spennende - WF741 MJF-RVK, sirklet en gang sør for RVK før de satte kursen mot TRD, litt holding før de til slutt diverta til Røros.

Blir forøvrig ei fin økt med snøskuffa i Værnesregionen for å si det sånn, lenge siden det har kommet så my snø på kort tid.

DY 638 brukte hel 2 timer fra OSL-BGO nå i kveld, istedenfor ca. 40 min. Skjønner helt ærlig ikke hvorfor de tok av til å begynne med, når man på værrader kunne se at det var med mye(!) snø, som faktisk ga > 10 cm snø… flere andre ga opp, og WF har flere flights med lang holding som nå kommer ned fordi snøværet har gitt seg.

Last edited by a moderator:

Wizzair fra Luton til Tromsø diverta til Bodø i kveld, de hadde ikke tid å vente 5 minutter engang mens de brøytet ferdig banen... Tårnet prøvde å si til dem at nå åpna banen hvert øyeblikk med god nok frikjson, men de var overhodet ikke interessert. PAX måtte bli med tilbake til Luton etter tanking i Bodø...

Wizzair fra Luton til Tromsø diverta til Bodø i kveld, de hadde ikke tid å vente 5 minutter engang mens de brøytet ferdig banen... Tårnet prøvde å si til dem at nå åpna banen hvert øyeblikk med god nok frikjson, men de var overhodet ikke interessert. PAX måtte bli med tilbake til Luton etter tanking i Bodø...

Var det god nok friksjon som også er innenfor Wizz Air-selskapene sine SOP?
Wizz Air er streng og føre jernhånd på overholdelse av SOP, derfor Wizz Air «sjeldent» (dro den litt langt her) kom seg ned i Tromsø når de fløy innenriks.

Det har knapt gått helikopter offshore denne uken. Mange av oss som sitter værfast her ute har vært siden før jul og begynner å bli lei, men vin har det tross alt bedre enn dem som må sjekke inn og ut av hotell hver dag.

Ser Norwegian har noen fly fra Kanariholmene i kveldsom diverter til ALC og AGP nå, er det pga at crewet går ut på tid og ikke rekker hjem til utgangspunktet pga været hjemme i Norge?

DY1829 ACE-OSL til AGP
DY1715 TFS-BGO til ALC

Kan være crewrelatert. Kan også være uplift av fuel pga dårlige alternativer og forventet holding pga snerydding.

DY 1828 var jo sen ned til Lanzarote, så det ble crewbytte i Malaga på vei nordover
Fortsatte videre til OSL og landet litt over kl. 02

God dose kanselleringer og forsinkelser i Sør Norge i dag. Akkurat greit ikke skulle dra noe sted akkurat nå.

Da mener du vel OSL og TRP? For TRD går vel ikke under Sør Norge?

TRD er vel også en del av Sør - Norge samt Midt Norge.
Om vi deler Norge i 2, pleier man å regne med Trøndelag (som TRD ligger i) som en del av Sør- Norge.
Nordland, Troms og Finnmark som Nord-Norge.

Og selv om Tree Point i Alaska ligger en god del lengre sør enn Oslo, er det nok ikke i Sør Norge ;)

Jeg blander sammen Østlandet og Sør Norge, Beklager.
Jeg har full kontroll på Vestlandet og Nord Norge, mens resten surrer jeg med.

Er det noen som kan forklare hvorfor SAS gikk ut å pre- kansellerte så mange fly til/ fra SVG i går (6/1), men ikke i dag på OSL.
Ville tro det var viktigere å være føre var i dag med tanke på at SAS har større operasjon på OSL og at det var spådd mer snø og problemer enn på SVG i går.

Idag er det forresten omvendt, da Norwegian pre-kansellerte fly på OSL, men ikke i går på SVG.
Hadde vært kjekt om noen kunne gi innsikt i hvorfor de tenker forskjellig.

De seneste dage har Air Greenland måtte opgive at lande i NUUK pga for glat bane. I dag flyves der til SFJ.

Held i uheld. Man må håbe at Trump Jr. ikke kan lande i NUUK i dag 😆

Fulgte med endel på FR24 i går, spesielt på Torp. Der virket det som de tok inn en og en med måking i mellom. Eneste jeg så var en WF jet fra bergen som gikk rett inn. Det var to FR maskiner som lå i holding så godt som samtidig, og den ene måtte vente når den kunne fulgt rett etter.
Wizz fra Tirana gikk til OSL etter endel surring ved TRF. Den ble på OSL ganske lenge, så jeg tipper de bussa passasjerene opp til OSL da maskinen gikk direkte til tilbake Tirana.

De seneste dage har Air Greenland måtte opgive at lande i NUUK pga for glat bane. I dag flyves der til SFJ.

Held i uheld. Man må håbe at Trump Jr. ikke kan lande i NUUK i dag 😆

Enig ;)! Jeg har gamle SAS-kolleger, som har været stationeret på
på Grønland, og de ryster på hovedet af Nuuk projektet!

Back