Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Alle fly som stopper på TOS på veg til KKN og LYR går i dag direkte til endedestinasjon.

Problemet er at været vil være svært skiftene i dag, var helt trolig når jeg tuslet ute her i dag tidlig. Og alle DY sine 3 maskiner med nattstopp på TOS gikk som planlagt i dag tidlig. Og DY329 fra ALF landet også på første forsøk, så var vel rolig da. SK sin maskin fra ALF via TOS er forsinket helt til i ettermiddag ser det ut som.

SK4409 er nå innstilt. Venter på tekniker og evt. deler. SK 4545 er også innstilt, så det går ingen SAS-fly fra Alta i dag.

Espen
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Og alle DY sine 3 maskiner med nattstopp på TOS gikk som planlagt i dag tidlig.

Ja, LGW kom seg avgårde, men returen DY1323 snudde nord for TRD. Ser ut som den havner på OSL.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

DY362 kom seg ned på første forsøk på EVE, er vel også første som faktisk har tatt turen for å prøve seg i dag. Alt ut dagen til EVE er også innstilt, bortsett fra DY366 som skal prøve seg i kveld. SE-RUA skal også dra derfra om en time ifølge FR24 som SK9233, Avinor lister den ikke i appen, så den går vel kanskje uten pax?
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

DY362 kom seg ned på første forsøk på EVE, er vel også første som faktisk har tatt turen for å prøve seg i dag. Alt ut dagen til EVE er også innstilt, bortsett fra DY366 som skal prøve seg i kveld. SE-RUA skal også dra derfra om en time ifølge FR24 som SK9233, Avinor lister den ikke i appen, så den går vel kanskje uten pax?

Er vel typisk ferryflightnummer 9XXX
Dy1482 snur ett godt stykke forbi Trondheim. Retning OSL på denne også.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Ikke silkeføre i dag heller. SK4082 havnet nettopp i Kiruna istedet for Evenes
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

De kommer tett nå, lavtrykkene. Det er fortsatt mye etterslep etter at Widerøe kansellerte alle avganger nord for Trondheim i går. Håper de klarer å hente inn mesteparten før neste runde.

For første gang på 14 år ble alle fly nord for Trondheim kansellert. Selv om det er litt roligere forhold tirsdag er det full fart hos Widerøe. Mange passasjerer tok kontakt med flyselskapet da det ble klart at flyet deres ble kansellert og flere har gitt inntrykk til Helgelendingen om at de har blitt godt ivaretatt.

https://www.helg.no/mandagens-varutfordringer-gir-etterslep-og-ringvirkninger-for-flytrafikken-vi-gjor-lokale-vurderinger/s/5-24-936508
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Ser ut som SAS droppet ta sjansen på å stå parkert i BOO i natt. SE-RZX kom med kveldsflighten opp fra OSL. Men dro rett tilbake tom, og morgenflighten BOO-OSL dermed er kansellert.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Heftig vind, så en EK A-380 med 656kts i halen. Er vel ikke vanlig kost
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Blåser friskt på SVG og HAU også. G52 nå og Lufthansa sliter litt
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Mamma meldte om en del overflyvninger i Tromsø, uten vind, i går. Kan det være turbulens i høyden, eller glatt bane?
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Og nå snør det og blåser kraftig på TOS. Flyplassen er stengt og det er såpass glatt at DY319 står strandet på deice. Den kommer seg ikke i lufta, og det er for glatt å dra tilbake til gate.

Vinduet der jeg sitter på andre siden av øya er også i ferd med å bli dekket av snø.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Finnes det tall på selskapenes kanselleringer? Virker på meg (og i media) som SAS kansellerer mange flere avganger enn Norwegian.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Har da ingenting med OSL å gjøre dette. Dette ligger ene og alene på handlingselskapet. Jeg gikk av jobb en time før LX landet, og vi prioriterer alltid våre 2 homecarriers før besøkende carriers, dersom de er disponert slik at de skal tidlig ut om morgenen. Dernest går det etter størrelsen på flyet og antall pax.

I går skal det og nevnes at begge to store handlingselskapene var veldig travelt opptatt med å ta unna alt som var av endringer i flyprogrammene for våre 2 homecarriers pga uværet nordpå, og alt som oppstod når dette været begynte å gi seg. I tillegg til diversions med både LH og EW som egentlig skulle nordover..

Og med tanke på været de siste dagene og belastningen på bakkepersonell på OSL så er jeg ikke overrasker over at du måtte vente litt...Men gate til et fly som står såpass lenge? Det er det sjeldent jeg og mine kollegaer prioriterer. Men av og til? Absolutt
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Finnes det tall på selskapenes kanselleringer? Virker på meg (og i media) som SAS kansellerer mange flere avganger enn Norwegian.

I går 1 feb var det i følge det jeg ser av FR24: 8 Norwegian og 6 SAS kanselleringer fra OSL.

I praksis ganske likt, da vel Norwegian har litt høyere frekvens til de verst rammede områdene.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

Og nå snør det og blåser kraftig på TOS. Flyplassen er stengt og det er såpass glatt at DY319 står strandet på deice. Den kommer seg ikke i lufta, og det er for glatt å dra tilbake til gate.

Vinduet der jeg sitter på andre siden av øya er også i ferd med å bli dekket av snø.

Dette er en fantastisk uttalelse fra noen ombord:
Om bord var blant annet Janne og Aina Isaksen. Tidligere hadde de tilbrakt tre timer i buss fra Skjervøy, før det ble seks timer på rullebanen om bord i flyet. Nå blir det natt på båre på flyplassen.

– Heldigvis er vi så trøtte nå at alt er gøy, sier en flirende Aina Isaksen.

– Nå håper vi bare at ingen bærer oss bort i natt, sier Janne Isaksen, og sikter til bårene de nå har funnet seg til rette på.

Men til tross for alt som har skjedd i dag, er de to i overraskende godt humør.

– Været kan vi jo ikke gjøre noe med. Og vi så det var flere små barn ombord, som etter seks timer ikke hadde gitt en lyd fra seg. Da må vi voksne bare holde kjeft tenker jeg, sier Janne og flirer godt.
https://www.itromso.no/nyheter/i/0Q5pxJ/hundrevis-maa-overnatte-paa-flyplassen (plussak)

Slike utaelser hadde en neppe fått om dette var sørpå. Det er rett og slett herlige kulturforskjeller!! Grinete søringer som klager på alt har noe å lære der:p
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

La opp en litt spenstig og siste liten runde til BCN i forrige uke. Tirsdag ut fra TOS kl 19.10, overnatting Radisson på OSL, så via ZRH til BCN. Tirsdagen ble halve nord-norge kansellert, så at vi kom oss ut var utrolig.
Returen var fryktelig tidlig fredag med BCN-FRA-OSL-TOS. Tross mye vær også fredag kom vi oss ned ca on time. Og unngikk streiken i Tyskland på torsdag. Må ha brukt rikelig av karma-kontoen min for at det der gikk bra :D

Ellers er jeg enig om humøret. Jeg hadde vært temmelig grinete etter 6 timer på deice padden på TOS... Og absurd at flyet bare er stuck der. Aldri hørt om noe lignende.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024 - statustråd

på deice padden på TOS... Og absurd at flyet bare er stuck der. Aldri hørt om noe lignende.


Satt selv ombord i en Icelandair 737-400 i 6-7 timer på deicingfeltet på Fornebu en gang tidlig på nittitallet. Skulle til Island med et par kamerater. Plassen var nedsnedd og alt var bare kaos. Det var ingen som kunne handle maskinen, så jeg tok meg av vekt og balansen mens en av kompisene tok boarding. Fikk snagget noen stuere så vi var klare ganske nærme rutetid. Vi ble pushet og gikk til deicing, men så var det stopp. Vi ble deicet to eller tre ganger, men det snedde så jævlig tett at holdovertiden var for kort til at vi kunne taxe til rullebaneenden. Først ved halv ellvetiden fikk vi ta av og da var jubelen stor.

Det var forøvrig samme dag som Air Nordic's F27 nesten landet i Bunnefjorden.
 
Back
Top