Vinterværtråden 2021/2022

Re: Vinterværtråden 2021/2022

Vel været avgjør om det blir noe på kjeller. men reise 8 på kvelden søndag ser ille ut.
(4x f-16 er planlagt kjeller ifm norwegian f-16 fjes gruppen)

Last edited:

God søndag fra Oslo. Har kun snoket på forumet i noen år. Trenger råd i dag. Har fly fra osl til trd i 14 tida i dag. Liker å fly, ikke å flakse men greit nok. Vet det ikke er farlig. Er mest redd for å gi 10 åringen flyskrekk om vi flyr til trd i ettermiddag. Noen betrakninger?

Da jeg var 10 år og flakset rundt i Twin-Otter og Sky Van var turbulens artig. Nå når jeg er voksen syns jeg ikke det er noe stas. Tror du vil synes det er verre enn 10-åringen din. Det er vel også mulig at innflyging til Værnes skjer ned Stjørdalen i dag, det er ikke så ille. Det er innflyginga inn fjorden som er mest humpete.

Skal selv ut å fly til Trøndelag med propell i dag og har vært inne på å bytte til tog…men det ser ut som det er litt roligere i ettermiddag før det øker ganske så mye til kvelden.

Hei Smule og velkommen til forumet! Jeg kjenner jo ikke hele situasjonen din og den til 10-åringen, men her er noen generelle betraktninger rundt det å være engstelig for å fly. Punkt 1: Det er ikke farlig. Dette sier du jo selv, men det er lurt å jobbe med å tro på denne setningen. Dersom værer spiser for mye av sikkerhetsmarginene, så blir flygningen kansellert, eller flyet lander et annet sted. Det er meldt liten kuling på Værnes i ettermiddag, med vind som kommer omtrent rett langs rullebanen fra vest. Dette tipper jeg er helt innafor og flygningen kommer til å bli gjennomført - og da er det per definisjon ikke farlig. Punkt 2: Det kan være ubehagelig. Forskjellen mellom "ikke farlig" og "ubehagelig" er viktig. På innflygningen til Værnes i dag kommer dere til å merke været. Alle ombord kommer til å merke bevegelser, litt risting og ulikt motorpådrag. Dette kan føre til kroppslig ubehag. De som er engstelige for å fly, tolker gjerne disse signalene fra kroppen som tegn på at de er i fare - og så blir redselen sterkere. Det er derfor lurt å være forberedt på at "det kan være ubehagelig...." og samtidig øve seg på å tenke "...men det er ikke farlig". Et råd kan være å forestille seg hvordan det ser ut foran i cockpit. Tenk deg at du er flue på veggen der - hva ser du? Du ville sett to piloter på en vanlig dag på jobben. Du ville sett profesjonalitet, trygghet og ro. God tur!

Takk, nei, de skal jo hjem disse som jobber også😉 mest at værnes er kjent for deilige (not) landinger. Jeg digger å reise og fly, men er generelt dårlig på karusellkjøring

Da har både jeg og 10 åringen psyket oss opp til risting på tur. Flyverinna sier det er ikke så værst men at de forventer heftigere fra i 7 tida men vi skulle være nede før det! Takk for beroligende ord. Hilsen hun som planla å bli flyveleder før den store streiken og kjærleiken gjorde sitt. Kanskje like greit, roter voldsomt med høyre og venstre♀️

Landet for en tid tilbake på Værnes med ca 18 til 20 sekundmeter rett i mot. Vi landet fra øst og litt merker man til været, men ikke noe store greier. Som Cloudmaster skriver det handler om å vite at du er tryggere enn nesten overalt der du sitter i kabinen! Jeg elsker å fly men forstår de som føler litt ubehag. Angående Værnes er nok sørøst vind litt verre angående turbulens. Håper dere fikk en fin tur!
Barn liker gjerne litt action, en kollega og hennes sønn opplevde en avbrutt landing en gang. Kollegaen min følte ubehag da, men sønnen skrek ut: Kult! Når maskinen brått steg oppover igjen. :)

Haha, jeg har og vært med på noen artige turer. Nå tror jeg det er stille før stormen for dwt var verre på osl på fredag. Dette var ingen ting. Som man sier, lytt til erfarne fjell/flyfolk

…og jeg slapp og ble dermed innlosjert på Radisson Blu. Satser på at det har løyet til i morgen tidlig.

Slapp billig unna her. Hvitt på bakken hos meg, men bare vann på veier og rullebaner. Dusinvis med kanselleringer, men mye pga forholdene i Carolina. Charlotte skal være ille ....

683a10bfbbed843b70f5a1c50a3941ad.jpg

Populært å tracke innkommende til Værnes på FR24 i kveld, fortløpende ankomster inne på topp fem med et par tusen følgere. Den verste timen fortsatt i vente fra kl 19.

Ser på FR24 en SAS CRJ som har tenkt seg til Ålesund. 5 runder i holding nå. Ser ikke ut til og lande med det første. Den klatrer oppover i høyde.

Setter kursen mot OSL istedenfor. Altfor mye vind på Vigra.

Last edited:

Ser på FR24 en SAS CRJ som har tenkt seg til Ålesund. 5 runder i holding nå. Ser ikke ut til og lande med det første. Den klatrer oppover i høyde.

Stikker til OSL ser det ut til.

God trøkk på LiveATC fra Værnes nå. Et par innkommende sendes i holding pga manglende stands. Hoper seg opp på bakken grunnet ingen de-ice pga vinden.

Last edited:

Sitter og følger med på værnes vi også. Jeg blir mektig imponert over dere som flyr disse maskinene i dette været. Mye runder der nå. Heftig vær her vi sitter og ser ut vinduet. Ser ut både FS 220 og SK 4581 går til Oslo. Kjenner jeg er litt glad jeg ikke er ute det nå.

Last edited:

Ser ut til at både SK4581 fra Bodø og S220 fra OSL vender nesen mot OSL nå, etter et forsøk hver...

WF487 TOS-TRD ligger fortsatt i 25K fot ved Levanger. Lukter ikke akkurat approach til Værnes dette. Mulig de diverter til TRF?

Back