Vinterværtråden (2018/2019)

Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Sola har slitt med tåke de siste kveldene. Akkurat nå er tåka såpass tjukk at to helikoptre fra Bristow ikke har kommet seg ned. BHL214 og BHL511 går til Kjevik as vi speak.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Sola har slitt med tåke de siste kveldene. Akkurat nå er tåka såpass tjukk at to helikoptre fra Bristow ikke har kommet seg ned. BHL214 og BHL511 går til Kjevik as vi speak.

Her er de på vei inn til Kjevik.
 

Attachments

  • BB0ECAB2-BFE1-4AFE-94AD-D2373FC913EB.jpg
    BB0ECAB2-BFE1-4AFE-94AD-D2373FC913EB.jpg
    132.4 KB · Views: 1,187
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

HKS167 skal prøve seg på en approach til Sola nå. Hvis ikke det går stikker de rett til Kjevik de også.

HKS 167 kom seg trygt ned på Sola på første forsøk.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

BHL216 har hatt en halvtimes tid med sirkling over Randaberg, men har nå gitt opp og setter kursen mot Kjevik.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Tåka fortsetter å skape problemer på Sola. Alt av helikopter-trafikk til nordsjøen er kansellert resten av dagen og i øyeblikket er det tre-fire SK/DY i holding over Boknafjorden. RVR er rundt 175m, grisebingen trenger vel rundt 300 meter for å komme seg ned?

SK4483 TRD-SVG har diverted til OSL.
SK4035 OSL-SVG har returnert til OSL.
DY538 OSL-SVG har returnert til OSL.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Er det tårnet som foretar en vurdering av sikten til enhver tid, eller finnes det instrumenter som måler dette ?

Det var temmelig tjukk tåke når vi landet med Wizz på sola kl 2055 på mandag. Jeg kunne ikke se veien vi fløy over i nord-enden av rullebanen.
 

Attachments

  • 20190225_210005k.jpg
    20190225_210005k.jpg
    55 KB · Views: 950
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Er det tårnet som foretar en vurdering av sikten til enhver tid, eller finnes det instrumenter som måler dette ?

Det var temmelig tjukk tåke når vi landet med Wizz på sola kl 2055 på mandag. Jeg kunne ikke se veien vi fløy over i nord-enden av rullebanen.

En kombo. Ved veldig tett tåke bruker man hovedsaklig sikt- og skyhøydemåler..
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Er det tårnet som foretar en vurdering av sikten til enhver tid, eller finnes det instrumenter som måler dette ?

Det var temmelig tjukk tåke når vi landet med Wizz på sola kl 2055 på mandag. Jeg kunne ikke se veien vi fløy over i nord-enden av rullebanen.
RVR (runway visual range) måles utelukkende automatisk og blir oppgitt til pilot av ATC. Så har vi en "backup" i form av at det kan måles manuelt, men da av personell på bakken.
Ved ILS CATII-landinger som i går, er kravet 300m RVR, og det var tidvis nede i 125 på deler av flyplassen. I tillegg er det krav om skyhøyde på ca 100ft.
Offshore-helikopter har CATI, og trenger RVR 600m og skyhøyde på ca 200ft.

I utgangspunktet er skyhøydemåleren forholdsvis unøyaktig i slikt vær, og den måler jo høyden "akkurat der den står" (vi har flere). Været kan variere veldig, med store lokale variasjoner innenfor flyplassgjerdet.

For eksempel lå tåka tjukt over Hafrsfjord og innover approachlysene/terskel RWY18 i går, mens rullebanen lengre sør "badet i sol", eller i alle fall ikke var dekket av tåke.. Det kan føre til at pilotene ikke ser rullebanen når de er på minima, starter en go-around og kommer ut i blå himmel over rullebanen 1 sekund senere..
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

RVR (runway visual range) måles utelukkende automatisk og blir oppgitt til pilot av ATC. Så har vi en "backup" i form av at det kan måles manuelt, men da av personell på bakken.
Ved ILS CATII-landinger som i går, er kravet 300m RVR, og det var tidvis nede i 125 på deler av flyplassen. I tillegg er det krav om skyhøyde på ca 100ft.

Riktig, men ved CATII og III er det ingen krav til skyhøyde, kun 300m og 200m RVR. "Skyhøyden" blir jo under disse forholdene rapportert som vertikal sikt, og man må ha contact ved 100ft (CATII).
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Riktig, men ved CATII og III er det ingen krav til skyhøyde, kun 300m og 200m RVR. "Skyhøyden" blir jo under disse forholdene rapportert som vertikal sikt, og man må ha contact ved 100ft (CATII).
Selvsagt! I stand corrected fraseologimessig! :)
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

For eksempel lå tåka tjukt over Hafrsfjord og innover approachlysene/terskel RWY18 i går, mens rullebanen lengre sør "badet i sol", eller i alle fall ikke var dekket av tåke.. Det kan føre til at pilotene ikke ser rullebanen når de er på minima, starter en go-around og kommer ut i blå himmel over rullebanen 1 sekund senere..

Observerte (på radaren) ett tilfelle i går der et av helikopterene som hadde en missed approach på RWY18 sannsynligvis kom ut av tåka på andre siden og fikk faktisk muligheten til å gjøre en "circle to land" på RWY29. Sikkert kjekt for både crew og pax som slapp å ta turen til Kjevik.
 
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Noen som vet hvorfor DY436 OSL-MOL etter holding rundt MOL returnerte tilbake til OSL? Ser den er tilbake på OSL nå straks.

Edit: Ser det nå er satt opp en DY8436 til MOL kl 23:50.
 
Last edited:
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Noen som vet hvorfor DY436 OSL-MOL etter holding rundt MOL returnerte tilbake til OSL? Ser den er tilbake på OSL nå straks.

Edit: Ser det nå er satt opp en DY8436 til MOL kl 23:50.
Skikkelig drittvær. SK diverted til KSU
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Noen som vet hvorfor DY436 OSL-MOL etter holding rundt MOL returnerte tilbake til OSL? Ser den er tilbake på OSL nå straks.

Edit: Ser det nå er satt opp en DY8436 til MOL kl 23:50.
I følge flyværet var det tidvis svært kraftig snøvær og dårlig sikt på akkurat det tidspunktet.

Værdata er hentet ut fra Flightradar24.

20:50 lokal tid: 24015KT 9999 -SHRASN FEW011 BKN025 00/M02 Q0992 (10km+ horisontal sikt, brutte skyer i 2500 fot, lette sluddbyger. Her kunne de ha landet.

Men så skjer det noe.

21:20 lokal tid: 24018KT 0500 R07/1600D -SHSN VV007 M01/M02 Q0992 (500m horisontal sikt, 700 fot vertikal sikt, lette snøbyger)
21:50 lokal tid: 22014KT 1500 -SHSN VV008 M01/M01 Q0992 (1500m horisontal sikt, 800 fot vertikal sikt, lette snøbyger , her startet flyet første runde i holding)
22:20 lokal tid: 23012KT 0500 R07/1100D +SN VV005 M01/M01 Q0992 (500m horisontal sikt, kraftig snø og 500 fot vertikal sikt)
22:50 lokal tid: 23012KT 1800 SHSN VV015 M01/M01 Q0992 (1800m horisontal sikt, 1500 fot vertikal sikt, snøbyger. Her prøver Norwegian seg på å lande etter 1 time i holding. Det gikk vel akkurat ikke og flyet snur snuta mot Gardermoen.)

Så letter været ganske mye resten av kvelden.

23:20 lokal tid: 23011KT 9999 -SHSN FEW006 SCT010 BKN016 M01/M01 Q0992 (10km+ horisontal sikt, brutte skyer i 1600 fot, lette snøbyger. Her kunne de landet)

På approachkartet til RNAV (GNSS) RWY25 på Molde kan det se ut til at man helst trenger rundt 800-1000 fot vertikal sikt (vet ikke hvilken Climb gradient Boeing 737 har) for å kunne se rullebanen før missed approach point.
 
Avbrutte landinger

Mye vind i Trøndelag i kveld. Ser at to SAS fly fra henholdsvis Bergen og København måtte gi opp etter et par forsøk på landing i kveld. Er CRJ-900LR et fly som takler vind dårlig, eller er pilotene lite vant med sidevind på Værnes?

Ser ut til at ‘alle andre’ lander (Widerøe, Norwegian, SAS med sine 737 osv).

Hvor ofte skjer det at fly må omdirigeres pga vind på Værnes?

825ECA77-196D-4584-B2CA-AB9C8EA2FBEB.jpg
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Ikke bare CRJ900 som har slitt på Værnes i dag, KL1175 klarte det på tredje forsøket, en B737 fra Bergen måtte snu å gå tilbake til Bergen, mens en god del har nesten måtte avbryte pga. endringer vindstyrken.
I dag er vindretningen av den verste for Værnes sin del, SørØsten. Ganske heavy i noen hundre fots høyde.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Ser at København avgangen ble returnert til København, men hvorfor Bergen flyet ble sendt dit forstår jeg ikke?
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

SK4196 SVG-BGO-TRD gikk til CPH så jeg. Spesielt. SK4468 SVG-TRD gikk tilbake til SVG.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Ser at København avgangen ble returnert til København, men hvorfor Bergen flyet ble sendt dit forstår jeg ikke?

SK4196 SVG-BGO-TRD gikk til CPH så jeg. Spesielt. SK4468 SVG-TRD gikk tilbake til SVG.

Pga. av crew og fly disponering, var nok bedre for CityJet å ha flyet på CPH isteden for SVG med tanke på dagens ruteprogram.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

WF 623 (e190) først værforsinket inn til Tromsø, deretter aborted take-off pga teknisk feil.
 
Back
Top