Vinterværtråden (2018/2019)

Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Det blåser på Østlandet i dag (i hvert fall etter østlands-standard). En del go around på Gardermoen, og i hvert fall et fly som ikke kom seg ned før på tredje forsøk.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Det blåser på Østlandet i dag (i hvert fall etter østlands-standard). En del go around på Gardermoen, og i hvert fall et fly som ikke kom seg ned før på tredje forsøk.


SK4048 tok en ekstrarunde.
DY655 tok landet på tredje forsøket.
Sikkert flere.

LH858 fra Frankfurt ga opp etter første forsøk og gikk til ARN tidligere i kveld. Har nå returnert og landet på første forsøk.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Meldt kraftig vind i AMS i morgen så KLM kansellerer mange avganger.

3 av 5 til/fra OSL er kansellert. TRF, SVG, KRS og BGO er halvparten kansellert. Til TRD går begge, mens den ene til AES er kansellert
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

I går var det svært ruskete i tromsø: sterk vind og ekstremt snøfall førte til delays. Tåke og freezing fog førte til delays på OSL.
Nå har jeg våknet for 4 gang i natt pga sterk vind, og ser at Hannover og Amsterdam kan by på gusting 34knot - så «the fun has started» her nede. Bare å sko seg med allværsjakke og dra på jobb ;)
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Ser ut som alt er kansellert til/fra Svalbard i dag

De har METAR med TEMPO 100 / 55G70KT 0500 SN BLSN VV004. Puh. Skoler og barnehager er lukket i dag og folk bes holde seg inne.

EDIT:

Honningsvåg har også friskt vær, blåser 24G48KT på tvers av rullebanen (08/26 og vindretninga er 180). Tipper det er stengt der og (?).
Hele Finnmarkskysten blåster seg med sterke vindkast.

Tromsø har også 26 G 40 KT, men skal ikke blåse noe særlig mer opp utover dagen.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Foreløpig ser det ut som Andøya "leder" med gust opp i 70 knop. På Evenes har de hatt opp i 58kt på bakken og 88 på Kvantokollen så ingen trafikk der på en stund. Ser bl.a. at Thomas Cook fra GC havnet på Værnes.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

SK4546 klarte ikke å lande på ALF i dag grunnet for dårlig sikt og gikk direkte tilbake til OSL. Nå i kveld snudde W94479 etter et mislykket landingsforsøk på TOS og ser nå ut til å returnere til LTN. I går gikk DY til LLA da de ikke klarte å lande på TOS. Tidligere var det vanlig å lande på nærmeste alternative landingsplass, men slik virker det ikke å nå. Sikkert gode grunner til det.

Espen
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

W94479 var innom SVG på turen til LTN for fuel.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

SK4546 klarte ikke å lande på ALF i dag grunnet for dårlig sikt og gikk direkte tilbake til OSL. Nå i kveld snudde W94479 etter et mislykket landingsforsøk på TOS og ser nå ut til å returnere til LTN. I går gikk DY til LLA da de ikke klarte å lande på TOS. Tidligere var det vanlig å lande på nærmeste alternative landingsplass, men slik virker det ikke å nå. Sikkert gode grunner til det.

Espen

Ja, hva er grunnen til at ingen av disse går til for eksempel BDU eller KRN?
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Ja, hva er grunnen til at ingen av disse går til for eksempel BDU eller KRN?

Det kan være mange forskjellige grunner, som f.eks dårlig vær på alternates, mangel på bakkemannskap på alternates, vanskeligheter med å organisere bakketransport for passasjerer på alternates, crewet ombord nærmet seg kanskje maks duty-tid som gjør at de kan risikere å bli stående med både fly og crew på alternates, som igjen skaper uregelmessigheter dagen etter.
Spørsmål som hva crew er satt opp til å fly dagen etter spiller en rolle - har man crew til å dekke opp de om de står fast et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere av avganger som konsekvens? Har man reservefly som kan dekke opp hvis det flyet står et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere? Hvor mye koster det, kontra å fly tilbake til OSL f.eks? Er det rullestolbrukere om bord? Er det UM (barn som reiser alene) om bord?

Alle disse faktorene spiller inn og blir nøye vurdert av både crew og selskapets operations control før det avgjøres om man går tilbake til utgangspunktet eller prøver seg på noe annet kreativt. Som regel når det er dårlig vær er det greiest å bare fly tilbake, få flyttet pax på neste mulige avgang og håpe på at man kommer ned da.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Den er grei, men jeg aner endring her. For TOS sin del virker som om flere returnerer til utgangspunktet nå enn tidligere, da BDU/EVE/KRN/BOO var "regelen". Det er kanskje mest pressa arbeidstider og dermed lite å gå på mtp crew som utløser dette.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Det kan være mange forskjellige grunner, som f.eks dårlig vær på alternates, mangel på bakkemannskap på alternates, vanskeligheter med å organisere bakketransport for passasjerer på alternates, crewet ombord nærmet seg kanskje maks duty-tid som gjør at de kan risikere å bli stående med både fly og crew på alternates, som igjen skaper uregelmessigheter dagen etter.
Spørsmål som hva crew er satt opp til å fly dagen etter spiller en rolle - har man crew til å dekke opp de om de står fast et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere av avganger som konsekvens? Har man reservefly som kan dekke opp hvis det flyet står et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere? Hvor mye koster det, kontra å fly tilbake til OSL f.eks? Er det rullestolbrukere om bord? Er det UM (barn som reiser alene) om bord?

Alle disse faktorene spiller inn og blir nøye vurdert av både crew og selskapets operations control før det avgjøres om man går tilbake til utgangspunktet eller prøver seg på noe annet kreativt. Som regel når det er dårlig vær er det greiest å bare fly tilbake, få flyttet pax på neste mulige avgang og håpe på at man kommer ned da.

På hvilken måte gjorde disse faktorene til at Norwegian måtte fly til Luleå, i stedet for Kiruna, Bardufoss? (Helt oppriktig nysgjerrig).
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

På hvilken måte gjorde disse faktorene til at Norwegian måtte fly til Luleå, i stedet for Kiruna, Bardufoss?

Bardufoss er ofte uegnet som alternativ pga vær og baneforhold. Kiruna kan ha vært det samme, kommer an på vær og forhold den aktuelle dagen. Norwegian har jo også mange sydlandske flygere som er uvant med vinterops og kanskje derfor velger en greiere plass.

På Avinors side https://avinor.no/ais/publ/pilotbriefingad finner du en briefing om Tromsø og Bardufoss der det gis litt info rundt dette.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

På hvilken måte gjorde disse faktorene til at Norwegian måtte fly til Luleå, i stedet for Kiruna, Bardufoss? (Helt oppriktig nysgjerrig).

Begge var for dårlige den kvelden.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Den er grei, men jeg aner endring her. For TOS sin del virker som om flere returnerer til utgangspunktet nå enn tidligere, da BDU/EVE/KRN/BOO var "regelen". Det er kanskje mest pressa arbeidstider og dermed lite å gå på mtp crew som utløser dette.


Og generelt så kan det være sikrere å returnere til en plass som har sikrere værforhold etc. Om Kiruna ligger på begrensninger og man eks ikke kommer ned der så kan det bli marginalt isf å gå rett til en "safe destinasjon". Eks. man har fuel m.v. for å gå direkte tilbake til Trondheim eller Oslo, men ikke om man skal innom Kiruna for et forsøk.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

SAS landet samtidig i Tromsø?

Forholdene i både Kiruna og Bardufoss var for dårlige til at de kunne brukes som alternates. Det stilles høyere krav til alternate enn destinasjonen ettersom man ikke kan ta sjansen på at alternates stenger når man trenger dem.
 
Re: Vinterværtråden (2018/2019)

I tillegg må fly fra utlandet lande ett sted hvor det er toll/grensekontroll tilgjengelig om passasjerer skal slippes av. Da er BDU/EVE dårlige alternativer
 
Back
Top