Det blåser på Østlandet i dag (i hvert fall etter østlands-standard). En del go around på Gardermoen, og i hvert fall et fly som ikke kom seg ned før på tredje forsøk.
Ser ut som alt er kansellert til/fra Svalbard i dag
SK4546 klarte ikke å lande på ALF i dag grunnet for dårlig sikt og gikk direkte tilbake til OSL. Nå i kveld snudde W94479 etter et mislykket landingsforsøk på TOS og ser nå ut til å returnere til LTN. I går gikk DY til LLA da de ikke klarte å lande på TOS. Tidligere var det vanlig å lande på nærmeste alternative landingsplass, men slik virker det ikke å nå. Sikkert gode grunner til det.
Espen
Ja, hva er grunnen til at ingen av disse går til for eksempel BDU eller KRN?
Det kan være mange forskjellige grunner, som f.eks dårlig vær på alternates, mangel på bakkemannskap på alternates, vanskeligheter med å organisere bakketransport for passasjerer på alternates, crewet ombord nærmet seg kanskje maks duty-tid som gjør at de kan risikere å bli stående med både fly og crew på alternates, som igjen skaper uregelmessigheter dagen etter.
Spørsmål som hva crew er satt opp til å fly dagen etter spiller en rolle - har man crew til å dekke opp de om de står fast et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere av avganger som konsekvens? Har man reservefly som kan dekke opp hvis det flyet står et sted? Hvis ikke, hva skal man kansellere? Hvor mye koster det, kontra å fly tilbake til OSL f.eks? Er det rullestolbrukere om bord? Er det UM (barn som reiser alene) om bord?
Alle disse faktorene spiller inn og blir nøye vurdert av både crew og selskapets operations control før det avgjøres om man går tilbake til utgangspunktet eller prøver seg på noe annet kreativt. Som regel når det er dårlig vær er det greiest å bare fly tilbake, få flyttet pax på neste mulige avgang og håpe på at man kommer ned da.
På hvilken måte gjorde disse faktorene til at Norwegian måtte fly til Luleå, i stedet for Kiruna, Bardufoss?
På hvilken måte gjorde disse faktorene til at Norwegian måtte fly til Luleå, i stedet for Kiruna, Bardufoss? (Helt oppriktig nysgjerrig).
Begge var for dårlige den kvelden.
Den er grei, men jeg aner endring her. For TOS sin del virker som om flere returnerer til utgangspunktet nå enn tidligere, da BDU/EVE/KRN/BOO var "regelen". Det er kanskje mest pressa arbeidstider og dermed lite å gå på mtp crew som utløser dette.
SAS landet samtidig i Tromsø?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.