Vinterværtråden (2018/2019)

Re: Vinterværtråden (2018/2019)

Dumme spørsmål fortjener dumme svar, men er det ett sted man kan se hvor høyt opp i luften det dårlige været er? Min erfaring er at når det er mye vær merkes ikke det etter man har fått flyet litt opp i høyden...
https://earth.nullschool.net

Så kan man legge inn batometrisk høyde for den høyden man vil se vind på. Velg 250 hpa barometrisk høyde for ca FL340

Thomas

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Dumme spørsmål fortjener dumme svar, men er det ett sted man kan se hvor høyt opp i luften det dårlige været er? Min erfaring er at når det er mye vær merkes ikke det etter man har fått flyet litt opp i høyden...

Det "dårlige været" eksisterer ved disse forholdene som oftest i hele troposfæren, altså i nesten alle høydenivåer der passasjerflyene flyr. Vinden er nesten alltid sterkere i høyden enn ved bakkenivå. Det som gjør at vind oppleves verst nærmere bakken er at vinden her treffer terrenget (fjell, åser, bygninger, etc) og gjør at vinden skifter retning og styrke. Dette gir turbulens når et fly flyr gjennom.

På en vanlig dag kan man ofte ha vind på 100 knop (ca 50 m/s) i 30-40.000 fot. Dette oppleves som oftest ikke spesielt tubulent pga null terreng som forstyrrer luftmassen. Men man kan selvfølgelig ha CAT (clear air tubulence) i disse jetstrømmene.

Det "dårlige været" eksisterer ved disse forholdene som oftest i hele troposfæren, altså i nesten alle høydenivåer der passasjerflyene flyr. Vinden er nesten alltid sterkere i høyden enn ved bakkenivå. Det som gjør at vind oppleves verst nærmere bakken er at vinden her treffer terrenget (fjell, åser, bygninger, etc) og gjør at vinden skifter retning og styrke. Dette gir turbulens når et fly flyr gjennom.

På en vanlig dag kan man ofte ha vind på 100 knop (ca 50 m/s) i 30-40.000 fot. Dette oppleves som oftest ikke spesielt tubulent pga null terreng som forstyrrer luftmassen. Men man kan selvfølgelig ha CAT (clear air tubulence) i disse jetstrømmene.

Skal fly OSL- BRU - FCO sen ettermiddag i dag.. regner med prisen inkludere berg og dalbane i dag...

Skal fly OSL- BRU - FCO sen ettermiddag i dag.. regner med prisen inkludere berg og dalbane i dag...

Flyskrekkguri to the rescue; finnes mye bra ressurser på internettet, som kan fortelle om det er "forhold for" turbulens eller ei. Uansett om man trives i, eller hater, turbulens - så kan det jo være interessant å vite hva det er man skal fly gjennom :)

https://www.turbulenceforecast.com/

Hvor jeg synes det særlig er av nytte og se hvordan jetstrømmene bukter seg. Enkel tommelfingerregel er at jo mer buktelser det er, jo mer turbulens. Der hvor to jetstrømmer møtes, der hvor en jetstrøm svinger - tenk på det som en elv. Mye uro i vannet der hvor elva svinger. Laminær flow vs turbulent flow.

https://www.turbulenceforecast.com/europe-polar-00.php

Siden to jetstrømmer "treffer" hverandre i området nordre frankrike/sødre tyskland vil jeg si at det kan hende du møter urolig luft der. Ellers ser det jo ikke så verst ut. Litt motvind Oslo-Brussels :)

Ser Widerøe i ettermiddag har kansellert 2 turer til BGO og 1 til CPH fra KRS. Antar det er værrelaterte?

Gusting 50 kts i KRS fra 200, SK215 tok en ekstrarunde to forsøk og retur til OSL ser det ut som.

WF landet med Q400 fra BGO, men returen er kansellert ser det ut som.

Last edited:

Ikke ofte man har SAS og DY på samme booking, men i dag så "hedger" man sine bets. Stormen treffer Haugesund rundt 1900, og når SAS er forsinket til 1930 fra 1815 så bestiller man kjapt en billett hos DY som går på tid 1755.

Her vil man hjem til helg!!
54efda243657d2a373a55ba1e36cc732.jpg

Ikke ofte man har SAS og DY på samme booking, men i dag så "hedger" man sine bets. Stormen treffer Haugesund rundt 1900, og når SAS er forsinket til 1930 fra 1815 så bestiller man kjapt en billett hos DY som går på tid 1755.

Her vil man hjem til helg!!
54efda243657d2a373a55ba1e36cc732.jpg

Sitter i andre enden og venter på at SK316 skal gå...blir morsomt å se når vi kommer oss avgårde, og om vi klarer å lande (gunstig vindretning enn så lenge...).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Widerøe har trua på at det blir en fin tur i vinden fra Flesland til Kjevik. Callsign på Flightradar: "Godtur" ;)

Attachments

• Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    119.5 KB · Views: 713

Ikke ofte man ser groundspeed på 89 på final. Da blåser det godt i mot. Hvordan var turen ned @ma-are ?

79a4cee2e12a7dc6eb4a5123c962d2ff.jpg

Vinterværtråden (2018/2019)

Ikke ofte man ser groundspeed på 89 på final. Da blåser det godt i mot. Hvordan var turen ned @ma-are ?

79a4cee2e12a7dc6eb4a5123c962d2ff.jpg

Ikke så verst i grunn... en del turbulens, og vinden tar godt tak i flyet her vi står på bakken, men har opplevd kraftigere landing enn dette. Men pga vinden har kapteinen besluttet å ikke åpne dørene før det roer seg litt. Så da sitter vi her...

Hva skjer med SK4485. TRD-SVG. Ser ut som den har gitt opp å lande og setter kursen et annet sted. Reg: EI-GEB.

Ellers ser det forøvrig ut som det meste kommer seg opp og ned. Bane 29 ser ut til å være i bruk.

Fluxie: Aner meg at det blir litt prat om været i neste ukes podkast? ;-)

Ser ut som å flytte fra SK til DY var det rette valget. Vanskelig å komme seg fra Haugesund nå. 42kt vind. Vindkast på opp til 58kt.
556f2d52e25dab013f76a2ef32313e67.jpg

@fluxie. Vi sitter i flyet enda. Nå har de gjort et forsøk med å rygge flyet inn mot terminalen, så satser på at vinden er noe mindre her og at vi kan slippe ut...

Og An-12 maskinen som kom fra ARN til BGO kom seg ikke ned og dro til OSL.

55 år gammel maskin så har sikkert vært ute en stormnatt før

3b130f8c6670dfd9e5c570f81ba7824c.png

Vinterværtråden 2018/19

Det er vel på tide med en slik en, i år også.

Vinteren har visst kommet til TOS, sammen med vind på tvers av rullebanen. Ex antall forsinkelser, SK fra BOO har snudd, D8 fra LGW dro til OSL mm.

Winter is coming!

Link

Re: Vinterværtråden 2018/19

Fredagen var vel også preget av underkjølt tåke på Gardermoen, som ga sin dose forsinkelser.

Kraftig sidevind fra sør, gjorde at KLM gikk til Oslo, SAS/WX fra BGO gikk til OSL, SAS/WX fra CPH gikk tilbake til CPH og SAS med B738 fra OSL gikk tilbake til OSL.

Dermed kommer kansellering på SAS til OSL, ARN og BGO, samt følgekansellering utpå dagen til CPH.
KLM kommer opp fra Oslo med pax utpå dagen etter crewrest, og flyr morrasavgangen tilbake til Amsterdam. SAS har satt opp enstraavgang SK6300 kl08:25 fra OSL til TRD, SK6301 kl09:50 fra TRD.

Last edited:
Back