Vinterværtråden 2017/2018

Status
Not open for further replies.
Re: Vinterværtråden 2017/18

Flyplassene sørover i Europa skulle tatt seg en studietur til OSL for å lære vinterdrift...

Det er ikke spesielt interessant, siden det forekommer såpass sjelden. De er ganske flinke i f.eks. Zürich, Wien og München, men det er fordi de har oftere snøvær og investerer tilsvarende i utstyr og manpower. Ingen som vil betale for alt som kreves når det så sjelden er bruk for det.

Fikk vite her på SK 964 at ARN muligens sliter litt. Men tror vi kommer ned uten for mye dill dall. Forsinkelsen i dag skyldes trafikk i HKG

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det er ikke spesielt interessant, siden det forekommer såpass sjelden. De er ganske flinke i f.eks. Zürich, Wien og München, men det er fordi de har oftere snøvær og investerer tilsvarende i utstyr og manpower. Ingen som vil betale for alt som kreves når det så sjelden er bruk for det.
Nå har de fleste storflyplassene allerede maskinene som kreves. Mange av de større har utstyrsparker fra Øveråsen mange norske flyplasser bare kan drømme om å få. Brøytemannskap på dager med behov for ekstra bemanning er i Norge utkallingsvakter, tviler sterkt på at det skulle være forskjellig sør av oss. Så hva du mener er så fryktelig dyrt, annet enn forsinkelsene og kanselleringene for flyselskapene, ser jeg ikke helt?

Når det kommer til min kommentar om at de burde tatt seg en studietur til OSL, så tenker jeg da spesifikt på prosedyrene og metodikken som benyttes på OSL på brøytedager. Det er nok mye arbeid bak det nokså effektive brøytemønsteret du finner på OSL i dag, og det er nok mye av grunnen til at snømengden Schipol knekker sammen av, kun gir mindre forsinkelser til/fra OSL.

Wizz sin HA-LXO er nå på OSL. Problemer på TRF eller er det andre årsaker? Flyplassen virker være åpen

Wizz sin HA-LXO er nå på OSL. Problemer på TRF eller er det andre årsaker? Flyplassen virker være åpen

Var skøytebane på TRF da den skulle lande.. Underkjølt regn gjorde at den lå i holding en god stund før den gikk til OSL

Ser det er meldt freezing fog senere i dag over deler av Sør England. Det kan jo bli interessant endel plasser

Kan skrive under på at AMS er kaos, kom fra Abu Dhabi i går, skulle videre til Oslo. Har nå fått ombooking fra KLM i morgen kveld.

Ikke akkurat kledd for vinter, og her snør det. Koffertene er det ingen sim vet hvor er...

Vel, har fått turen litt på avstand. Vi landa forrige søndag fra AUH kl 15:00. Ombookingen fra Klm kom mandag formiddag, det ble siste fly til Oslo på tirsdag, så vi kom oss hjem til Haugesund onsdag formiddag. Jeg er vel ikke typen som hyler i VG, er godt vant med å reise, men syntes Klm kunne ha informert bedre. F.eks at det var ventet like «mye» snø på mandagen og at vi måtte regne med å ikke komme videre etc. Men, klager ikke for mye, fikk meg litt nye klær og 2 dager i Amsterdam på KLM/forsikringselskap sin regning. Tapte feriedager får heller være..

Traff en fornuftig KLM medarbeider på søndagen, han ba oss glemme telefonkø og serviceskranke kø, finn et hotell og kos dere.

Men, klager ikke for mye, fikk meg litt nye klær og 2 dager i Amsterdam på KLM/forsikringselskap sin regning. Tapte feriedager får heller være..

Traff en fornuftig KLM medarbeider på søndagen, han ba oss glemme telefonkø og serviceskranke kø, finn et hotell og kos dere.

Når den berømmelige dritten treffer vifta, så er det jo ikke så mye anna å gjøre egentlig.

Såfremt man ikke er alt for ekstragavant, så vil jeg tro det meste går igjennom.

Har iallefall den samme erfaringen selv, da vi ble stuck i Alanya, med en unge med ørebetennelse. Reiseforsikringa var helt med på at vi leide den aktuelle leilgheta noen dager til og ordnet med flybilletter etter eget forgodtfinnende. De ville dog høre døgnprisen på leiligheta, med 1 000 NOK/Natt var i allefall ikke noe problem for en familie på 3.

Tåkemoen i dag; auto-landing og dermed måtte alt elektronisk av, flight modus ikke godt nok. Mega smooth landing forøvrig!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Massevis av delay fra AMS i kveld, ett 20-talls avganger forsinket med 30 min eller mer. Skal til SVG og det er mer enn en time forsinket. Skyldes bad weather i England sa damen i gaten.....
Noen som vet noe mer ?

SK tilbyr ombooking av billetter til de som kan komme seg avgårde i dag, fremfor å vente til i morgen.

Ser ut som det er et rimelig generøst tilbud.

https://www.sas.no/traffic-information/message

Kudos for å være proaktiv, det burde ta unna litt av morroa de kommende dagene.

Hvor generøst tilbudet er, kan vel diskuteres...

"The new date of travel must be no later than 22 December 2017."

Det står faktisk to steder i tilbudet. Mulig de mener 2018, eller har jeg misforstått hva de ønsker å tilby?

Hvor generøst tilbudet er, kan vel diskuteres...

"The new date of travel must be no later than 22 December 2017."

Det står faktisk to steder i tilbudet. Mulig de mener 2018, eller har jeg misforstått hva de ønsker å tilby?
Når du sier det, så sa de på radioen at de som skulle reise den 23. kunne booke om til i dag uten kostnad, så da er det vel ikke det helt store. Men proaktivt er det jo, kan ta unna litt i dag, så gir det en bedre dag i mårrå!

Alle flyplasser i NYC-/Bostonområdet er mer eller mindre stengt. Ser alle AA'er fra Europa er på vei mot Chicago. Der er det nok festlig nå .. Ser om at United har kansellert nesten alt sitt, kun SAS, BA og L'Compagnie på vei mot Newark. Fedex gjorde nettopp to mislykkede forsøk og er på vei vestover. SK909 er nummer to - rett bak 757'en ..

D81600 fra EDI og D81763 er begge på veg til YYR i følge flightradar, YYR står også som destinasjon på DY sine sider, men uten ytterligere info.

edit: står at disse skal lande på SWF fra YYR 19:30 og 21:35 lokal tid.

Last edited:

Alle flyplasser i NYC-/Bostonområdet er mer eller mindre stengt. ......., kun SAS, BA og L'Compagnie på vei mot Newark

SK909 er i holding lige nu; hvis PHL er alternate (?), ser vejret heller
ikke for smart ud der.

Status
Not open for further replies.
Back