Vinterværtråden (2016/2017)

Status
Not open for further replies.
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Blåser kraftig på vest/sørlandet. De fleste landinger er kansellert, men ser KLM KL1199 er på vei til stavanger. Spørs om den ikke går et annet sted selv om vindretningen ikke er så gal for SVG.
SAS lander der også nå, men akkurat nå er vindretningen veldig fin, til tross for 24kt.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Blåser kraftig på vest/sørlandet. De fleste landinger er kansellert, men ser KLM KL1199 er på vei til stavanger. Spørs om den ikke går et annet sted selv om vindretningen ikke er så gal for SVG.
SAS lander der også nå, men akkurat nå er vindretningen veldig fin, til tross for 24kt.

Jeg syntes du legger godt på her. Ingen kanselleringer, og alt lander på rute. KL1199 landet uten problemer.

Både BGO og SVG har fine vindforhold, og stabil vind på 24kt er ikke mye.
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Ser ut som KLM gikk rundt på BGO, 21kt vind fra 260 grader med 33kt i kastene (1200 fot - 42G55KT) . Hhv 28 og 42 i SVG nå, men der har man jo mer egnede baner til den vindretningen

EDIT: KL gjorde to forsøk og satte nesen sydover igjen, ser ut som retur til AMS. DY, SK, WF og Vagard landet innimellom KL-forsøkene så de var litt uheldige der.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

I følge "internett" er E190 godkjent for 6 knop mindre krossvind en f.eks 737-800W
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Ser ikke noe gøy ut på BGO nå i alle fall.
Wizzair kom ned på andre forsøk, og SK4163 gikk rett til Stavanger.
SK2868 driver å flyr rundt i ring.
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

KL1203 AMS-SVG avbryter også forsøk nr 2 på landing på bane 29 fra øst/sørøst. Får se om de går tilbake eller prøver et forsøk nr 3.

Edit: Den kom ned på forsøk nr 3. Well done KLM.

Ser også ut til at WF446 fra TRF kom trygt ned rett før KL1203 landet. Neste inn er SK4483 fra TRD.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Ser SK4483 var nede i 84knop ground speed. Må blåse godt oppi luftlagene!
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Koma melder om full stopp i innsjekk på BGO pga trøbbel med båndene, dog usikkert på om det er på grunn av været...
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Jeg syntes du legger godt på her. Ingen kanselleringer, og alt lander på rute. KL1199 landet uten problemer.

Både BGO og SVG har fine vindforhold, og stabil vind på 24kt er ikke mye.

Som sagt, vindretningen var fin, men den kunne fort snu (Nå er veldig dårlig på BGO). Og det har blitt mye go-arounds idag. Men mente ikke å krisemaksimere over 24kt på SVG! ;)
Meningen med posten var egentlig bare å gjøre folk obs på at idag kan det være litt mer spennende en normalt å se på flightradar24.
Forøvrig er WIF369 på short final på SVG nå i 40kt motvind fra 45 grader av rullebanerettningen. det tilsvarer ca 20kt vind rett fra siden.

God jul :)

Edit: NAX624 gikk rundt på BGO og prøver nå igjen. BGO melder 13m ago: "Wind 310° 42kt, gusting 61kt. Visibility 8000m. Thunderstorm rain. Clouds few 700ft, scattered 2000ft..." 40˚ gir 20kt, gusting til 30kt fra siden (90˚). Rullebanen er 350˚
Edit2: De ga seg igjen på short final.
Edit3: Nå var de på bakken :)
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Anbefaler også alle Windyty.

Se denne linken for SVG f.eks: https://www.windytv.com/?58.879,5.628,15 (Klikk på rullebanen så kommer vindspeed opp på akkurat det punktet også!)

Kan zoome ut og gå til andre steder eller se hele landet. Samt den har varsel for de neste dagene.

Klikk på den lille ringen på flyplassen så får dere opp flyplassinfo, detaljert vær, aktuelle METAR, TAF og NOTAM (I normal tekst, ikke forkortet).
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

http://www.bt.dk/krimi/sas-fly-paa-vej-til-koebenhavn-tvunget-til-at-lande-paa-bornholm

vejret over Danmark betød søndag eftermiddag, at et SAS-fly, der kom fra Island med 111 personer om bord og skulle til København, i stedet måtte lande i Rønne.

Det oplyser Bornholms Politi.

Ifølge Bornholms Tidende blev flyet ramt af et lyn, før det satte kursen mod Bornholms Lufthavn.

Kommunikationsdirektør Karin Nymann fra SAS siger til Ritzau, at det var ikke på grund af dårligt vejr i København, at flyet landede i Rønne.

Flyet var OY-KAU, Airbus A320-232 og ble truffet i 5100ft og divertet til Malmø. men avbrøt i 700ft og gikk til Rønne på Bornholm.

Runback av flighten; https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-kau#bfe9a66
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Ser ut til at SK320 til HAU ga opp etter kun ett landingsforsøk og flyr tilbake til Oslo.

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

Ser også ut at SK4055 gav seg med ett landingsforsøk på SVG og nå setter kursen østover igjen.
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

DY196 OSL-HAU står som "Go to gate"
SK4051 OSL-SVG står som "Gate closing"

Så disse har muligens tenkt å prøve seg på en tur.
 
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

SK4528 OSL-MOL er tilbake i Oslo etter avbrutt landing i Molde.

1 Wizzair skal lande nå på BGO (Greie forhold der nå) og ett SAS fra CPH skal lande på SVG om 15-20.
KLM gir ikke opp tross dagens tidligere mislykkede forsøk, de har 2 fly på vei, 1 til BGO og 1 til SVG som har avgang om 10 minutter (30 min forsinket).
Edit: Wizz fint på bakken :D
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

SK4051 OSL-SVG står som "Gate closing"

SK4051 (SVG) venter kanskje også på SK4055 (SVG) hvis de har noen ledige seter. Den er jo på bakken om under 10 minutter.
SK4051 er jo også i rute så de risikerer jo ikke erstatninger hvis delayer 20-25 minutter.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

NAX DY418 OSL-AES avbryter landing på bane 25 og klatrer igjen.

Neste inn for landing på AES er SK4194 fra BGO.

EDIT: SK4194 landet på AES på bane 25. DY418 sirkler og skal visst prøve for 2. gang på samme bane.

EDIT2: Da landet også DY418 på bane 25, på forsøk nr 2.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden (2016/2017)

SK4051 OSL-SVG ville ikke, ga seg på 300ft. Går vel en runde til.
Edit: 2 førsøk gikk bedre.

22m ago:
Wind 320° 34kt, gusting 53kt. Visibility 9000m. Shower rain. Clouds few 900ft cumulonimbus, broken 2700ft. Temperature 6°C, dew point 2°C. QNH 1006hPa. Recent thunderstorm.
Blåser forsatt godt på SVG. Og rullebanen går 290, da blir det crosswind component på 22 kt.

Hva brukes som grense hos SAS/Norwegian ved våt rullebane? Noen som vet? Leste vel på 737-800 spec sheet at den var 36kt på tørr bane, 20kt på fair og 10kt på poor.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top