Vintervær-tråden (2015/16)

Status
Not open for further replies.
Re: TRD Akkurat nå (11. oktober)

Takk TRD. blomstrer her i BGO siden "personell er overalt" i følge SAS. Blir mer enn to timer dette, da skal jeg vel ha kompensasjon (flyr BGO-OSL)...?

Blir mer enn to timer dette, da skal jeg vel ha kompensasjon (flyr BGO-OSL)...?

Neppe. Selv om det ikke er været der du er som er skyld i forsinkelsen, så vil det vanligvis regnes som er forsinkelse som skyldes været

Uenig. Da kan man alltid skylde på været?

Prøver du å være morsom? Flyplassen er stengt pga. tåke.
I hvilken grad mener du man da i andre situasjoner alltid kan skylde på været?

Uenig. Da kan man alltid skylde på været?

Man kan jo prøve, men det må jo være en viss sammenheng. "Det var dårlig vær i Bergen i mai og vi har enda ikke klart å ta inn forsinkelsen" holder liksom ikke.

Det er en bråte med avgjørelser om dette i Flyklagenemda. Her er et lite utvalg:
https://fly.transportklagenemnda.no...ndlet-i-moete-nr.-9-15-den-21.-september-2015
https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser/099-13F
https://fly.transportklagenemnda.no...4F-behandlet-i-moete-nr.-3-15-den-9.mars-2015

Det er også noen avgjørelser der klager får medhold, men det skyldes stort sett at flyselskapet ikkehar dokumentert godt nok at det var en sammenheng mellom tidligere forsinkelse og forsinkelsen det klages på.

Han skulle fra Bergen til Oslo. Ingen av de plassene er stengt, men det har gjort at crew er på feil sted til feil tid.

Har ikke sagt at jeg skylder (alltid) på været. Jeg fløy BGO-OSL, hvor været har ingenting med saken å gjøre - det er en forsinkelse i min øyne. Hvorfor skal jeg klandres når flyselskap tar risiko ved å fly, la oss si; OSL-TRD-BGO-OSL istedenfor OSL-TRD-OSL-BGO-OSL? Det er ikke min, kunden sin feil.

Mandag morgen nytt:
'Tåke skaper trøbbel på Trondheim lufthavn Værnes også mandag morgen.

Alle avganger frem til klokken 07.50 er ifølge Avinor innstilt, mens det samme gjelder for to ankomster.

Meteorologisk institutt opplyser ved 05-tiden at det har klarnet opp rundt flyplassen, men at det er stor fare for at det tetter seg til igjen.

Klipp fra vg.no - http://www.vg.no/nyheter/innenriks/taake-stanser-flytrafikk-paa-trondheim-lufthavn/a/23540619/

Jan

Last edited:

Der fikk DY738 satt hjula på bakken, så da er det vel bedring i vente :)

Kjørte E6 forbi TRD i dag tidlig kvart på seks ca, ganske speisielt på en mandag morgen at det er helt flytomt på flyplassen ja! Så på sas.no at det er ganske så få ledige seter til OSL i dag, håper det blir bedre til i morgen... (tenker på seg selv vet du, alltid)

Hjertesukk
Ting skjer, take kommer.. MEN kjære SAS.. Slik dere håndterte dette I går på gardermoen var ikke godt nok. Dere kan ikke sende folk fra kø til kø til kø som kveg. En mann med megafon hadde vært nok til å ordne opp I hvilken kø som var til hva.. Vi fikk beskjed om å ta kontakt need ved bagasjebeltene I nakomstservice. Etter 40 min I kø der ble det min tur, "vi kan ikke hjelpe deg her" gå opp.. Så opp til serviceskranken til SAS, etter 50 min I ble det min tur, de kunne ikke hjelpe meg der med å booke om, det matte jeg selv gjøre på telefon..?+ Så henvist til ny kø på over 200 meter for å få hotel. deretter 50 min kø for å komme på en hotellbuss. Ingen mat på hotellet selvsagt, klokken var jo etter midnatt..
Nei, med bedre organisering kunne dett vært løst mye smidigere SAS.. Og det er ikke første gang jeg opplever dette kaoset..

Et vennepar av meg var strandet på Torp med to små barn. De klagde litt over lang kø, og systemer som virket som de var håpløst trege å jobbe med for de som skulle hjelpe dem. Det var visst snakk om at det ok 10-15 minutter å hjelpe hver passasjer.

Men når de først kom fram til skranken, fikk WF-personalet ubetinget skryt for god service.

Og nå har Nordlandsbanen stoppet pga ras i Grong, så de som ble sendt med toget den veien sliter også.

Virker som Murphy egentlig er trønder han. :)

Kim

Jeg skulle nordover i morges fra Bergen til Trondheim. Hadde sjekket inn uten problemer og kjørte til Flesland full av pågangsmot - SAS hadde ikke sagt noe om kansellering i dag og de burde de jo gjort hvis noe var galt, right? Appen viste "On time" selv etter å ha blitt oppdatert opp og ned i mente. Vel fremme på Flesland så jeg at SK4142 manglet på tavlen, men tavlene kan jo vise så mangt og SK4142 var på vei nordover fra SVG og normalt er det samme flyet som fortsetter til TRD, så jeg satt meg til å skrive noen e-poster. 06:30 begynte jeg å ane ugler i mosen så jeg ruslet ned til serviceskranken som med den største selvfølgelighet kunne fortelle meg at joda, SK4142 hadde de for lengst kansellert og noe fly fra BGO til TRD i dag kom ikke på tale, men jeg kunne få sitte på til Bodø hvis jeg ville.

Sightseeing til Bodø hadde sikkert vært hyggelig, men jeg satset heller på å få gjort noe i dag så jeg sa at jeg gjerne ville være med i morgen i stedet.

På vei tilbake til bilen, 10 minutter før boarding egentlig skulle startet, fikk jeg en sms som kunne informere om at flyet var innstilt. Takk SAS! Tåken skal jeg ikke holde dem ansvarlig for, ei heller kaoset som kommer ved en røys med kanselleringer - men informajson, _det_ synes jeg de er ansvarlige for, og det feilet så til de grader. #kunnesovetentimetil...

TRD Akkurat nå (11. oktober)

UM skal ikke sendes når det er marginale forhold. De fleste selskaper har dette som regel.

Gjennomføringen kunne kanskje vært litt mer elegant ...

Undertegnede ble selv "tåke-fast". Hadde fly med SK til OSL kl 17. Og WF videre til FDE. Kl. 17.30, kom beskjeden om at flighten var avlyst. Og at Værnes trolig ble stengt til mandag kl 12.

Følte at det var tildels kaotiske tilstander på flyplassen. Endeløse køer. Men ros til bagasjefolket, som lempet kofferter av bagasjebåndet. Ellers hadde det stoppet opp. Hjelp til ombooking kunne vi ikke få. Ring 05400, var beskjeden. Jeg så gjorde. Etter en drøy halvtime kom svaret, ring Widerøe. Hos de var ventetiden 1 minutt. Ble en god natt for hotellene. Selv fikk jeg tidlig ordnet rom på Scandic Hell. Heldigvis. Misunte ikke de som sto i den lange køen litt senere.

Snakket med en som hadde sjekket inn tidlig. Bagasjen hans hadde blitt sendt med ett av de siste flyene som lettet. Trodde ikke slikt gikk ann jeg. Skal ikke alltid pasasjer og bagasje være på samme fly?

Vel, vel. Nå er jeg komt hjem. Et døgn senere enn planlagt.

Snakket med en som hadde sjekket inn tidlig. Bagasjen hans hadde blitt sendt med ett av de siste flyene som lettet. Trodde ikke slikt gikk ann jeg. Skal ikke alltid pasasjer og bagasje være på samme fly?
At passasjer og bagasje alltid skal reise med samme fly er selvsagt hovedregelen og målet. Men feil skjer, og det finnes unntak i "hovedregelen". En av hovedpremissene i unntakene er imidlertid at passasjeren ikke skal kunne ha påvirket situasjonen slik at passasjer og bagasje endte på forskjellige fly. Det er blant annet under disse "unntakene" at vi kan sende "Rush"-bagasje når bagasjen først er forsinket eller ytterligere på avveie...

Status
Not open for further replies.
Back