Vinterops på Røros

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Vinterops på Røros

Rullebanen på RRS er jo ganske mye lenger en det Widerøe trenger for sine operasjoner. En gang innimellom dukker det jo opp en og annen charter og en ambulansefly også.

Spørsmålet mitt er om hele rullebanen brøytes om vinteren? Eller bare deler av den?
 
Re: Vinterops på RRS.

Nå er det vel ganske tørr og kurrant vinter på Røros. Bare tidvis kaldt.
 
Re: Vinterops på RRS.

Selvfølgelig brøytes hele banen i full lengde og bredde.

Widerøe bruker av og til både -300 og -400. Sistnevnte opererer med innflyvnings- og avgangshastigheter tilnærmet det samme som 737, så Røros’ 1580/1640 meter er ikke så mye mer enn den trenger, spesielt på vinterføre.
 
Last edited:
Re: Vinterops på RRS.

Hadde vært spennende om Avinor hadde satset på Røros lufthavn i et vekstperspektiv! Kanskje det kunne økt inntjeningen/redusert tapet.
Bare se til Nord-Finland/Sverige. Hadde Røros lufthavn fått litt lengre rullebane, samt fått enten remote oppstillingsplasser som ikke er nærmere enn 150m fra rullebanen da inkludert små påbygg på dagens terminal, eller flyttet og bygget ny terminal og nye oppstillingsplasser som overholder 150m fra rullebanen. Kunne Avinor hanker inn en del penger på vinterstid.
 
Re: Vinterops på RRS.

Hadde vært spennende om Avinor hadde satset på Røros lufthavn i et vekstperspektiv! Kanskje det kunne økt inntjeningen/redusert tapet.
Bare se til Nord-Finland/Sverige. Hadde Røros lufthavn fått litt lengre rullebane, samt fått enten remote oppstillingsplasser som ikke er nærmere enn 150m fra rullebanen da inkludert små påbygg på dagens terminal, eller flyttet og bygget ny terminal og nye oppstillingsplasser som overholder 150m fra rullebanen. Kunne Avinor hanker inn en del penger på vinterstid.


Nå må jo resten av kapasiteten der oppe også være tilstede. Og tolker jeg Røros rett så ønsker de litt mer nisjeturisme enn masseturisme i Nord Finland?
 
Re: Vinterops på RRS.

Selvfølgelig brøytes hele banen i full lengde og bredde.

Widerøe bruker av og til både -300 og -400. Sistnevnte opererer med innflyvnings- og avgangshastigheter tilnærmet det samme som 737, så Røros’ 1580/1640 meter er ikke så mye mer enn den trenger, spesielt på vinterføre.

Hmm, det høres ikke helt rett ut. Var på klappsete i WF i fjor, både -300 og -400, men glante mer ut av vinduet på flott natur. At de kan fly fortere betyr ikke at de må. De kan lande en god sel saktere enn uansett 737, særlig de som brukes i dag i Norge (800). Åttern er et solid kortbanefly, det er ikke guppy røret.
 
Re: Vinterops på Røros

Rullebanen på RRS er jo ganske mye lenger en det Widerøe trenger for sine operasjoner. En gang innimellom dukker det jo opp en og annen charter og en ambulansefly også.

Spørsmålet mitt er om hele rullebanen brøytes om vinteren? Eller bare deler av den?

Måkes alltid. Vi taxier alltid helt til enden av rullebanen før vi snur og tar av.
 
Re: Vinterops på RRS.

Hmm, det høres ikke helt rett ut. Var på klappsete i WF i fjor, både -300 og -400, men glante mer ut av vinduet på flott natur. At de kan fly fortere betyr ikke at de må. De kan lande en god sel saktere enn uansett 737, særlig de som brukes i dag i Norge (800). Åttern er et solid kortbanefly, det er ikke guppy røret.

Det er nok litt raskere enn du tror for Q400 sin del. Nå er det noen år siden, men jeg mener det ikke var lov med mere enn Flap 15 når vi fløy CAT Ii/III og med en tung maskin og ice increment på 20kts i isingsforhold lå Vapp i overkant av 140kias. Q400 er ikke et kortbanefly.
 
Re: Vinterops på RRS.

Det er nok litt raskere enn du tror for Q400 sin del. Nå er det noen år siden, men jeg mener det ikke var lov med mere enn Flap 15 når vi fløy CAT Ii/III og med en tung maskin og ice increment på 20kts i isingsforhold lå Vapp i overkant av 140kias. Q400 er ikke et kortbanefly.
Det er vel ikke mange katter på Røros? Jeg regner med at full flaps på den under normale forhold bør kunne ende opp rundt 100? En full lastet 800 har en ref rundt 160.
 
Re: Vinterops på RRS.

Det er vel ikke mange katter på Røros? Jeg regner med at full flaps på den under normale forhold bør kunne ende opp rundt 100? En full lastet 800 har en ref rundt 160.

Nei, er du fullastet flaps 35 , vref 120, hvis du har eller hadde ising må du legge på 15 knop så 135 kts. Q400 har så lite med de andre Dash-8 felles at man kan stille spørsmål ved hvordan de klarte å få godkjent det som en common type rating.
 
Re: Vinterops på RRS.

Det er nok litt raskere enn du tror for Q400 sin del. Nå er det noen år siden, men jeg mener det ikke var lov med mere enn Flap 15 når vi fløy CAT Ii/III og med en tung maskin og ice increment på 20kts i isingsforhold lå Vapp i overkant av 140kias. Q400 er ikke et kortbanefly.

Egentlig irrelevant i denne tråden, men AirBaltic hadde en company-grense på minimum 1800 meter rullebane for ops med sine -400. Widerøe har ingen lengdebegrensning som sådan, de regner på vekt og banesatus for hver individuell tur.
På faste -400 ruter er det vel få eller ingen baner som er kortere enn 1800-2000 meter, men de har fløyet charter med -400 til Stord som kun har 1200 m LDA og ASDA, men 1800 TODA.
 
Last edited:
Re: Vinterops på Røros

Men BU flaug med 737 til RRS i si tid? Treng den verkeleg så mykje mindre bane? Småe classics, altså.
 
Re: Vinterops på Røros

Men BU flaug med 737 til RRS i si tid? Treng den verkeleg så mykje mindre bane? Småe classics, altså.

Ja, Røros holder godt for Q400 og en lett 737. Braathens SAFE fløy dog bare til Værnes og Fornebu, så vekten burde ikke ha vært noe problem.
 
Re: Vinterops på Røros

Ja, Røros holder godt for Q400 og en lett 737. Braathens SAFE fløy dog bare til Værnes og Fornebu, så vekten burde ikke ha vært noe problem.

Braathens fløy Fokker Friendship og Fellowship, 737-200 og -500 fast på Røros. Jeg mener også at jeg har et bilde av -400 på Røros. Som Knut sier gikk rutene kun til Værnes og Fornebu. Det er ikke lange turene. Til Værnes var man ikke på cruisehøyde en gang. Det gikk rett fra utflyging til innflyging.

BU122 gikk FBU-RRS-TRD-FBU. Ellers var BU111 og BU113 ruter som gikk mellom TRD og FBU via RRS.
 
Re: Vinterops på Røros

Har også fløyet Braathens B737-700 fra Røros til Oslo.
 
Back
Top