Vinter på Rygge

Wig-wag

ScanFlyer Gold
Medlem
Vinter på Rygge

Lørdag 21. februar var det et ekstremt snøvær på deler av Østlandet, ihvertfall i Østfold. Jeg har ikke sett så mye snø i løpet av en dag på denne siden av polarsirkelen.

Det var kontinuerlig sweeping av rullebane og viktigste taxeveier fra 0500 om morgenen til midnatt for å holde flyplassen åpen. Det holdt, og trafikken ble avviklet nesten uten forsinkelser, men det holdt bare med et nødskrik.

Jeg fikk tilbringe deler av dagen sammen med brøytegutta. Det var en veldig interessant opplevelse, her er noen av inntrykkene.

Noen bilder er dessverre skjemmet av vanndråper på objektivet, men det var ikke til å unngå i det tette snøværet. Kvaliteten har dere sikkert meninger om, men jeg fotograferer ikke, jeg bare tar bilder.

Bildene kommer i den rekefølge de ble tatt, og eventuelle kommentarer finnes under det enkelte bilde.

P1000331.jpg

Fra TWR

P1000330.jpg

Fra TWR mot terminalen

P1000332.jpg

Ved TWY Y

P1000333.jpg

Etter landing

P1000334.jpg


P1000335.jpg


P1000336.jpg

En takser inn mens en annen tar av borti snøkavet der.

P1000337.jpg

En landing til

P1000338.jpg

Utrulling på RWY

P1000339.jpg

Terminalen fra landsiden

P1000340.jpg


P1000341.jpg

Terminalen fra flysiden

P1000342.jpg


P1000343.jpg

Stor Øveraasen

P1000344.jpg


P1000345.jpg

Sikten på RWY30 i snøkavet

P1000346.jpg

Ikke fullt så stor Øveraasen

P1000347.jpg


P1000348.jpg

Rygge Flyklubb
 
Re: Vinter på Rygge

Vinter på Rygge fortsatt:

P1000349.jpg

Frossen Cherokee

P1000350.jpg

Norwegian på de-ice før avgang til Alicante

P1000352.jpg


P1000353.jpg

Norwegian er klar for avgang. Her er det litt kritisk. Snø må sweepes før han kan ta av, og det må gjøres fort før han snør ned igjen etter de-ice.

P1000354.jpg


P1000355.jpg

Her er jeg i den gule Øveraasen, som er nesten helt ny

P1000356.jpg


P1000359.jpg


P1000360.jpg


P1000361.jpg

I alt fire sweepere i brøytetoget. Allikevel var det bare å begynne på nytt når banen var brøytet full bredde, så tett snødde det

P1000363.jpg

Strøbilen trenger påfyll av sand. Det ble strødd før hver avgang og landing, for sanden forsvant jo igjen i sweepingen


P1000364.jpg


P1000368.jpg

Så flytter jeg meg over i denne, en italienskprodusert "Fresia". Det fungerer som italienske kjøretøy flest: Veldig bra når det fungerer, men det er slett ikke alltid...

P1000369.jpg

Defrosteren var av de ting som holdt typisk "gammel-Fiat"-kvalitet

P1000371.jpg


P1000372.jpg


P1000373.jpg


P1000374.jpg

Vaktsjef kjører forbi og måler breaking action i Saab Friction Tester

P1000376.jpg


P1000376.jpg
 
Re: Vinter på Rygge

Mer vinter på Rygge:

P1000380.jpg

TWY Y må også holde åpen

P1000381.jpg


P1000382.jpg


Så, det var alle bildene. Håper jeg har klart å formidle noe av den action som foregår på en lufthavn på en dag noe utenom det vanlige.
 
Re: Vinter på Rygge

Stilig å se bilder fra denne delen av flyplassdriften. :thumbup
 
Re: Vinter på Rygge

Alltid morro med inside-bilder fra RYG. Kult å se hvordan brøytemannskapene jobber for å holde banen åpen når det snør som verst. :)
 
Re: Vinter på Rygge

Flotte bilder fra andre steder vi ikke er vant med å se bilder fra.

Driver Norport med noe brøyting på Rygge, eller er det kun forsvaret?
 
Re: Vinter på Rygge

Meget bra! Her var det i overkant mye snø ja, men absolutt
interessant å titte igjennom dette!

(Og SAAB'en så klar til å skiftes ut, eldgammel SAAB 900 eller noe?)
 
Re: Vinter på Rygge

Flotte bilder fra andre steder vi ikke er vant med å se bilder fra.

Driver Norport med noe brøyting på Rygge, eller er det kun forsvaret?

Det er det militære brannvesenet som står for Brann, Redning og Plasstjenesten, og brøyting inngår i plasstjenesten!
 
Re: Vinter på Rygge

(Og SAAB'en så klar til å skiftes ut, eldgammel SAAB 900 eller noe?)

"It's not the age, it's the mileage." som det ble sagt av en utslitt politimann i en eller annen Hollywood-film, (var det Dirty Harry?).

Men denne gangen med positivt fortegn. Saab Friction Tester basert på Saab 900, men full av avansert mekanikk og elektronikk, ble utviklet på 80-tallet og kjøpt inn rundt 1990, vil jeg tro. Men de brukes bare til dette formålet, og har nok ikke rullet så mange kilometer.

De har egentlig fått avløsning av nytt og mere moderne utstyr, men Saab'en er god å ty til når nytt utstyr svikter.
 
Back
Top