Fra Dagbladet - BU-piloter skal få SAS Braathens på vingene igjen
Villige Braathens-flygere
SAS-ledelsen i Norge har satt inn en stormoffensiv mot egne flygere som kommer fra gamle Braathens. I forbindelse med at Braathens ble innlemmet i SAS, har de tidligere Braathens-pilotene de samme tariffbetingelsene som konsernledelsen nå vil ha sine 'egne' piloter over på.
-Vi jobber med å kjøpe fridager av tidligere Braathens-piloter, og mange har vært positive til å ta et ekstra tak for å hjelpe selskapet og passasjerene i denne vanskelige situasjonen, sier Siv Meisingseth til Dagbladet.no.
Det har vært mye gnisninger mellom "gamle" og "nye" SAS-flygere de siste dagene.
-Vi kan ikke sitte stille og se på dette. Det er forferdelig for selskapet, for passasjerene og for samfunnet, sier leder Jan Levi Skogrand i SAS Braathens flygerforening til Aftenposten. Hans medlemmer vil blant annet ikke identifisere seg med enkelte SAS-piloter som har ventet helt fram til avgang med å sykmelde seg.
Lite fly til leie
SAS-ledelsen sliter med å få leid inn fly med mannskap for å tette de verste hullene i det norske rutenettet.
-Foreløpig har vi fått tak i en maskin med mannskap fra SAS i Sverige. Nå forhandler vi om å leie et fly med mannskap fra Sterling Maersk, men generelt er det nesten ingen ledig kapasitet å oppdrive, sier Siv Meisingseth.
Villige Braathens-flygere
SAS-ledelsen i Norge har satt inn en stormoffensiv mot egne flygere som kommer fra gamle Braathens. I forbindelse med at Braathens ble innlemmet i SAS, har de tidligere Braathens-pilotene de samme tariffbetingelsene som konsernledelsen nå vil ha sine 'egne' piloter over på.
-Vi jobber med å kjøpe fridager av tidligere Braathens-piloter, og mange har vært positive til å ta et ekstra tak for å hjelpe selskapet og passasjerene i denne vanskelige situasjonen, sier Siv Meisingseth til Dagbladet.no.
Det har vært mye gnisninger mellom "gamle" og "nye" SAS-flygere de siste dagene.
-Vi kan ikke sitte stille og se på dette. Det er forferdelig for selskapet, for passasjerene og for samfunnet, sier leder Jan Levi Skogrand i SAS Braathens flygerforening til Aftenposten. Hans medlemmer vil blant annet ikke identifisere seg med enkelte SAS-piloter som har ventet helt fram til avgang med å sykmelde seg.
Lite fly til leie
SAS-ledelsen sliter med å få leid inn fly med mannskap for å tette de verste hullene i det norske rutenettet.
-Foreløpig har vi fått tak i en maskin med mannskap fra SAS i Sverige. Nå forhandler vi om å leie et fly med mannskap fra Sterling Maersk, men generelt er det nesten ingen ledig kapasitet å oppdrive, sier Siv Meisingseth.