Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Trety

ScanFlyer Rusty
Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156029

Virker som om noen har bestemt seg på forhånd for C-130J over bl.a. A400M...
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Men tatt i betraktning at Norge er så langt opp i .... på USA at man kan se skoene til Blair, så er det jo kansje ikke den helt store overraskelsen? Merkelig nok tørr flere andre på kontinentet åå gå egne verier i forsvarsmateriell, mens her på berge er det ganske mye enveis-kjøring.

Samtidig så bekrefter vel dette det jeg nevnete i en post for noen måender siden når noen spurte om hva vi egentlig trenger et forsvar til, det er kansje behaggelig og være på go'-siden til noen, om noe skulle en gang smelle og vi trenger assistanse.

-A
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Dette handler kun om at man ikke kan vente på at Airbus får ut finger'n med A400. Flyene må kjøpes nå!
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Å kjøpe fly uten at leverandører konkurrerer mot hverandre er naturligvis en håpløs situasjon å være i, men det kommer ikke til å bli noen reell konkurrent til Lockheed og C-130J i tactical transport-segmentet på enda en stund.

Prototypen til A400M er under bygging nå. Første testflight er i begynnelsen av neste år, og Norge kan visstnok ikke forvente å få levert flyfør tidligst i 2011(!). Det står ganske mange andre på listen fra før av. Og hva vil omstruktureringen i Airbus-systemet bety for leveringsevnen til Airbus Military? Det er allerede stilt spørsmålstegn ved om de klarer å levere iht. plan. Canada var veldig interesserte i A400M, men nå kjøper de C-130J i stedet fordi de frykter at leveransene trekker ut.

En mulig mellomløsning kan være å lease fly. Britene har leaset C-17 i påvente av A400M. Nå har de riktignok - så vidt jeg vet - konvertert kontrakten til kjøp, og bestilt flere maskiner, men hvis det finnes fly å få tak i kan man kjøpe seg tid til å kjøre en ryddigere prosess - og kanskje attpåtil få et bedre produkt enn det som finnes i dag.

Airbus kom med et tilbud til Norge for en tid siden om å overta flyene til "femmern" som del av en innbyttedeal på A400M. I en mellomperiode skulle AI stille transportkapasitet til rådighet (om enn ikke taktiske transportfly). Norsk industri ble lovet gjenkjøpsavtaler. Og nepene på Stortinget avslo tilbudet. SÅ der sitter vi, i en ikke altfor god posisjon overfor én leverandør.
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Vel, beslutningsvegring koster som regel pæng, så det får man ta seg råd til. I dette tilfelle har de siste regjeringene seg selv å takke for at de har spart på skillingen og latt daleren gå. Løp og kjøp!:old
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Fregattene var jo ute på anbud og det var jo stor suksess.... :wow:
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å panikkjøpe C-130J akkurat nå. Forhandle frem tilbud hos flere, og deretter regne på om man kan lease andre maskiner inntil videre. C-17 hadde forresten vært steintøft! :cool:
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Originally posted by ENKB
Fregattene var jo ute på anbud og det var jo stor suksess.... :wow:

Vesentlig forskjell på fregattene og transportfly. Husk at dette dreier seg om materiell som er i serieproduksjon, ikke spesialbygg.
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Originally posted by Falcon
Prototypen til A400M er under bygging nå. Første testflight er i begynnelsen av neste år, og Norge kan visstnok ikke forvente å få levert flyfør tidligst i 2011(!).
Jeg blir veldig overrasket om Norge greier å få en såpass tidlig leveringsdato, for selvom A400M har EIS i 2009/2010 betyr det ikke at Norge får levert første maskin da... Blir oppgitt over enkelte politikeres manglende innsikt...

Originally posted by Falcon
Det står ganske mange andre på listen fra før av.
Nettopp! Med tanke på hvilke ordre som ligger inne er nok Norge heldige om vi kan få første A400M i 2015...

Originally posted by Falcon
Og hva vil omstruktureringen i Airbus-systemet bety for leveringsevnen til Airbus Military?
For å ikke snakke om hva en allerede eksisterende mangel på ingeniører på de sivile prosjektene kan gjøre for A400M... Per i høst var det enda ikke sikkert at A400M ville være klar i tide, og forsinkelser på 18-24 måneder har vært nevnt...

Originally posted by Falcon
Canada var veldig interesserte i A400M, men nå kjøper de C-130J i stedet fordi de frykter at leveransene trekker ut.
Helt riktig, og i tillegg kunne RCAF få sin første C-17 allerede neste år, i motsetning til fem-seks år etter at de først ville ha behov for den upliften... Og hva skjer når RCAF velger C-17/C-130J, joda, EADS truer med å saksøke Canadiske myndigheter :skep
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Fint vi er enige, Brendas... ;)

Og nevn ikke det &%&%#&¤(////%%%% F-ordet! ^_^
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Originally posted by Falcon
Fint vi er enige, Brendas... ;)
Heh, kan fint være enige med andre, jeg forsøker jo ikke å være kverulant hele tida ;)

Originally posted by Falcon
Og nevn ikke det &%&%#&¤(////%%%% F-ordet! ^_^
F-ordet?:huh:
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Er det ingen som legger merke til at EADS gruppen aldri greier aa levere noe i tide??

See paa NH90, A-380 osv. det er jo bare forsinkelser hele veien, og naar de ikke har gjort ferdig prototypen er det jo ikke engan vits aa tenke paa anbudet. Flyene trengs NAA. De har det ikke saa bra de flyene som er paa ettersyn etter som jeg har hoert...:question:
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Originally posted by brendas

Originally posted by Falcon
Og nevn ikke det &%&%#&¤(////%%%% F-ordet! ^_^
F-ordet?:huh:

Den var til Trety. Jeg tenker på disse greiene Marinen har torpedert/kapret investeringsbudsjettet i Forsvaret med.
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Originally posted by Falcon
Den var til Trety. Jeg tenker på disse greiene Marinen har torpedert/kapret investeringsbudsjettet i Forsvaret med.
Ah, takk, da henger jeg med igjen :)
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Vel anbudsrunder har jo transportflya vært igjennom tidilgere. Noe som resulterte i bestilling av A400- Men disse blir som kjent forsinket og jeg tvlier på at de vil være klare for levering og tjeneste før om ca 10 år. Noe de nåværende C-130 flya aldri vil klare å holde seg til.

Så hvis en skal ut på ny anbudsrunde for å sjekke konkuransen, hvem ellers skal en sjekke hos ?? C-130 er de eneste flyene som passer for norske forhold med mindre en skal prøve å få tak i noen russiske AN-22 eller noe i den retning, og de er jo ikke akkurat fabrikknye..

C-130J er det eneste alternativet, så jeg håper de blir bestilt og levert så kjapt som overhodet mulig og fortrinsvis før ett eller flere av de gamle C-130 som er i tjeneste her mister vingene eller har noe annet stygt uhell som følge av utslitte deler, som koster menneskeliv..
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Synes ikke at dette fortjente en ny tråd, men tenkte det kunne komme som et lite apropos til innholdet over, der Norge ble lovet tidlig levering av A400M, og siden Airbus Military lenge har nektet for større forsinkelser på programmet.

EADS la i går fram halvårrapporten, og der kan en lese følgende:
The management of Airbus Military and the A400M programme head within Airbus have been overhauled. The programme contains material risks on the overall time schedule, and system providers continue to face challenges that may infer late design implications. Final assembly of the A400M military transport aircraft is expected to start at the end of August 2007; first flight is expected to occur in the summer of 2008, and the consequence on deliveries and cost is under assessment by the new programme management.

First flight skulle etter den forrige planen finne sted tidlig i 2008, og final assembly skulle ha startet for fire-fem måneder siden. Det skal hovedsakelig være problemer med Europropen, der deler av motoren har måttet bli redesignet, som skyldes forsinkelsen.

Edit:
Link til rapporten:
http://eads.com/
 
Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Henter denne opp igjen jeg :)

Fra artikkelen i første post:
Samtidig er den europeiske produsenten Airbus interessert i å levere nye fly til Norge i 2010 etter det NRK kjenner til.

Fra EADS i dag:
The first flight of the A400M until now planned before the end of 2008 will be postponed, because of the unavailability of the propulsion system.

The first flight actually depends on the results of the test campaign to be done on the flying test bed, which should start in the coming weeks, and on the readiness of the propulsion system.

Kilde: EADS pressemelding.

Flight testingen var planlagt å ta rett under to år, med første flight i Januar 2008, og første levering i slutten av 2009.

Mer fra Reuters:
PARIS (Reuters) - Europe's largest military project suffered a new blow on Thursday when Airbus parent EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) indefinitely postponed the maiden flight of the A400M transport plane in a row over engine development, abandoning efforts to fly it this year.

<...>

The date for the A400M's first flight has slipped progressively from an original goal of January 2008 and EADS had most recently said it "hoped" to get it aloft by year end.

<...>

"The first flight depends on the results of the test campaign to be done on the flying test bed, which should start in the coming weeks, and on the readiness of the propulsion system," EADS said in a statement.

Kilde: Reuters

Det har tidligere vært problemer med vibrasjon og varme fra den ene Europrop International TP400-D6-en som sitter på testmaskinen EADS bruker (en C-130,) men de skal nå ha kjørt første run på full power uten problemer. De trenger ca 50 timer med flight testing før første A400M kan begynne på flight testingen. Det har også vært rapporter om software-problemer, og problemer med FADECen.
Ellers har en vektøkning på maskinen ført til at deler har blitt redesignet for å bære vekt (og alt dette medfører av belastning i lufta.)

Det har også vært rapportert at første levering i beste fall kom tidligst sent i 2010 (og dette var før first flight ble utsatt på ubestemt tid.) Mao, det blir nok en god stund til det franske luftvåpenet mottar sin første A400M, og Norge hadde nok havnet langt baki køen om vi ikke hadde gått for C-130J.

Og for noen dager siden dukket dette opp:
European aerospace firm EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) has said it will stop developing the A400M military airlifter if it has to pay fines for delays in the delivery of the plane, German magazine Der Spiegel reported.

<...>

The A400M is already loss-making and the situation may become unbearable for the company if those countries that have ordered the plane do not abstain from claiming damages for the delays, Gallois said in the latter, the magazine said.

Kilde: Reuters
 
Back
Top