• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil fly Kjevik-London

Replying to Topic 'Vil fly Kjevik-London'

Tyder dette på at de har tatt en beslutning om å fly krs-osl. Det vil vel være billigere med handling med litt flere avganger, samt lettere å skaffe seg markedsandeler?

-stig

men sier Norwegian noe om KRS-LON? Synes det bare ser ut til at det er en kar fra Avinor som uttaler seg... Her er saken fra NRK Sørlandet: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.644922

Det krever betydelige midler til markedføring av Sørlandet på det engelske markedet for å starte flygninger til London. Norwegian ønsker toveis-trafikk på sine London-ruter.

Oensketenking av Avinor. Og skal DY gjoere det, kommer det til aa koste ... ;)

Norwegian har tidligere uttalt at de har sett på muligheten for, og til en viss grad også ønsker å åpne utenlanndsruter fra Kjevik hvis de først skal starte opp på Kjevik. London har vært nevnt flere ganger... Men som sagt tidligere, det virker ikke så veldig håndfast. Enda...

Ikke godt nytt for Ryanair til London fra Torp. Selv om det er langt unna tror en slik rute vil merkes. Etter hva jeg har forstått så begynner Ryanair å merke presset på London ruten....

De klassiske Malaga, Nice rutene ville det kanskje også vært marked for fra Kjevik.

Sikkert også noen tyskere eller polakker som også kan komme.

Uansett så er det sikkert ikke viljen det står på men evnen og eventuel mangel på lønnsomhet

Nå har jo Braathens startet opp til Alicante, i tillegg har charterflyene fra Kjevik gått fulle i mange år, men veldig mange reiser via Torp, Gardermoen og Sola når de skal utenlands. Har selv reist via Torp til London, og mange andre gjør det samme.

I år har jeg også inntrykk av at det er mye mer charter enn vanlig. Tidligere så hadde vi to-tre ukentlige i vinterhalvåret med Air Europa og Spanair til Kanariøyene. Nå er det en haug av reisemål som tilbys.

At det er et marked fra Kjevik tror jeg det er liten tvil om, i år rapporteres det om 25% økning i utenlandstrafikken, og både KLM og SAS har utvidet. Jeg tror Kjevik-London vil ønskes velkommen som et godt alternativ til å måtte reise til Torp for å nå samme destinasjon. Tror nok også at mulighetene er der for at det kunne lønnne seg med ruter til de klassiske feriedestinasjonene.

Kanskje Ryanair kommer inn på denne ruten også, selv om det hadde vært hyggeligere om det var Norwegian.

En Ryanair-rute er vel uaktell foreløpig. Har ikke de en rullebanegrense på 2000 meter? Mente de at de krever det for i det hele tatt å kunne starte opp, tanke på rekkevidde fra aktuell flyplass. Kan godt være at jeg har misforstått her, man skal aldri si aldri. Men en vinge mot vinge, Norwegian og Ryanair er vel uaktuelt uansett?

Hva med Kjevik - Gdansk??!? Eller Kjevik - Warsawa. Jeg har en mistanke om at Norwegian har blitt "store" på for kort tid og møter seg selv i døra om ikke lang tid.

Back