• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil bli kvitt Geiteryggen flyplass

  • Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Nja, er det egentlig det?
Markedet burde vel egentlig bestemme om det skal være to eller en flyplasser i området. Men her er det ikke markedet som bestemmer. Det er politikerne som i praksis har bestemt at det skal være flytrafikk fra Geiteryggen.

De to flyplassene konkurrerer på helt ulike vilkår. Slik bør det ikke være. Verken når det gjelder flyplasser eller andre bransjer. Man hadde jo et glitrende eksempel for kort tid siden der Staten ga store subsidier til en dørprodusent, og dette fikk de andre dør produsentene til å konkurrere med en stor ulempe. Ser problemet?

Uten offentlig subsidiering av Geiteryggen ville det garantert vært flytrafikk fra kun èn av disse flyplassene. Og de ligger så nær hverandre at det neppe ville vært noen ulempe. Snarere tvert imot. Da kunne våre skattepenger vært brukt på mer fornuftige ting.


IMM
 
Ja, vi får se hvordan de nye rutene til Stavanger og Molde utvikler seg? Hvis de i det heletatt begynner!
 
I TA har det kommet mange motforestillinger mot Fjelds uttalelser.

Dagens utgave inneholder bl.a følgende:

"Oljependler Roger Walestrand fra Skien er mektig lei av gjentatte forsinkelser på Widerøes flyrute fra Torp til Stavanger.

Prosessteknikeren jobber offshore og pendler derfor ofte til oljehovedstaden. TA skrev i går at ledelsen ved Sandefjord Lufthavn Torp ikke ønsker konkurranse fra Geiteryggen. Walestrand reagerer.

- Torp ønsker monopol på alle ruter. Det er ikke bra for oss reisende. Jeg har sett konsekvensen av manglende konkurranse. Flyet til Stavanger er nesten alltid forsinket, sier Walestrand.

Widerøe er alene om å fly fra Torp til Stavanger. Walestrand gjorde i fjor en telling av antall forsinkede flyavganger fra Sandefjord. I løpet av seks måneder opplevde skiensmannen at flyet til Stavanger var forsinket eller kansellert åtte av ti ganger."

Se ellers:

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2562299.ece

http://www.ta.no/debattforum/posts/list/2965.page
 
Dette er ikke flyplassens sin feil at denne oljependleren ikke kommer seg avgårde når flyet er oppsatt til å fly. Dette er Widerøe sin feil. Synes ikke dette skal gå på flyplasssjhefen
 
Originally posted by HMWK

Dette er ikke flyplassens sin feil at denne oljependleren ikke kommer seg avgårde når flyet er oppsatt til å fly. Dette er Widerøe sin feil. Synes ikke dette skal gå på flyplasssjhefen
:clap

Der er du inne på noe, ja! Widerøes manglende evne til å drive konkurransedyktig på regionale ruter. (... som også CK tangerte i tråden om Andenes). Tenk om Fjeld heller kunne ha satt i gang et prosjekt for å finne ut hvor mange passajerer fra Torps nærområde som benytter OSL for å komme seg til SVG/BGO/TRD. Da hadde det nok kommet helt andre antall på bordet enn tyve-tredve tusen. Kanskje han da kunne fokusert mer på det lokale flyselskapets skyld enn på en liten gruppe lokalpatrioter på den andre siden av fylkesgrensen.

Fjeld har forresten for ikke så lenge siden tenkt høyt om Widerøes manglende evne til å kapre passasjerer. Det var in den perioden i 2006 da innenrikstrafikken fra TRF viste noen prosents nedgang måned etter måned. Jeg kan jo forøvrig vise til en tråd som slett ikke er gammel, hvor Fjeld antyder dette:

http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=15498
 
Flott at man skiller på Torp og Widerøe. At Widerøe har hatt endel problemer med forsinkelser og kansellerte avganger har jo lite med firmaet Sandefjord Lufthavn å gjøre.

Konkurranse er bra for alle parter. Braathens prøvde seg som kjent i sin tid fra Torp, men la ned etter kort tid. Kundene forble for det meste hos Widerøe, mye takket være storkunde avtaler. Men også høy frekvens på avgangene gjorde sitt.

To flyplasser så nært som Skien/Torp burde være unødvendig. Særlig når den ene må ha betydelig påfylling av skattebetalernes penger for å ha livets rett.


IMM
 
En gammel sak tas opp igjen her:

Naeringsavisen.com skrev nylig følgende, med henvisning til Varden:

Geiteryggen frikjent

EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har talt: Skien kommune har ikke brutt EØS-reglene når de har spyttet inn penger på Geiteryggen.

"Tilsynsmyndigheten har kommet til at investeringene var i samsvar med kravene som er gitt i retningslinjene for offentlig støtte til flyplasser og oppstartsstøtte til flyselskaper som opererer fra regionale flyplasser," skriver ESA i en pressemelding som Varden refererer til i dag.

Skien kommune ble klaget inn av NHO Luftfart, fordi de mener den kommunale støtten til Geiteryggen er konkurransevridende, skriver avisen. Det ble den gang rettet kritikk mot at Torp-flyplassen og Geiteryggens konkurrenter i praksis sto bak klagen.
 
Jeg er veldig enig i at flyplassene skal ha vilkår, men sånn er det ikke og det er et resultat av politikken som føres her i landet. Legges Geiteryggen ned, så vil trafikkgrunnlaget til Torp øke. Legges Hoveden ned, så vil trafikkgrunnlaget til Vigra øke. Sånne eksempler finnes det mange av.
Verre syns jeg det er at avgiftene for utenlandflyvninger er lavere på f.eks. HAU og MOL, det er jo også "skattepenger" som vrir trafikkgrunnlaget bort fra Sola og Vigra.
 
Nå er det faktisk snudd slik at Geiteryggen til stadighet må lande på TRF (mye gjennom vinteren), mens WF driver knallbra på TRF om dagen
 
Verre syns jeg det er at avgiftene for utenlandflyvninger er lavere på f.eks. HAU og MOL, det er jo også "skattepenger" som vrir trafikkgrunnlaget bort fra Sola og Vigra.

Dette er vel avviklet fra 2009? Samme regler gjalt også for evenes.
 
De som subsidier Skien Lufthavn idag, burde heller subsidiere transporten til Torp (Buss/Taxi). Det tror jeg ville blitt billigere.
 
Når skal det bli slutt på disse forsinkelsen til Widerøe ? Det må jo en dag ta slutt ? Det må ihvertfall snart være slutt på argumenter....
 
Når skal det bli slutt på disse forsinkelsen til Widerøe ? Det må jo en dag ta slutt ? Det må ihvertfall snart være slutt på argumenter....

Ganske høye krav du stiller her? Kan du vise til noen andre selskaper som klarer å levere det du krever? Altså 100% punktlighet og regularitet?^_^
 
Back
Top