• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vikarer i luften - LH

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date
Tingen er jo at outsorcing er en helt normal ting i luftfarten og i alle bransjer. Folk her mister jobben fordi folk i andre land gjør den samme jobben billigere. Ingen roper ut og synes dette er galt, kynisk og sosial dumping. Bedre med en dårlig betalt jobb enn arbeidsledig.
Men så fort det er snakk om flyvende personale, ja da får pipa en annen tone. Hvorfor vet ikke jeg.

Jeg har sagt det før: jeg jobbet på en avdeling i WF som ble lagt ned i Norge. Jobben ble satt til noen i Latvia. Ingen boikotter WF av den grunn.
Avregning i India.... Skjønner?
Sosial dumping å gi sparken til folk hjemme for å gi en inder jobben?
Nei. Bare hvis det er flyvende. Av en eller annen grunn.

Hm. så ingen protester i andre bransjer ? , nei vel men det stemmer vel ikke helt

Men igjen , lurer på hvorfor de flyvende tilbringer mye tid her inne ?

Det var ihvertfall ingen protester da min avdeling ble lagt ned.
Og ingen her boikotter selskaper som har lagt deler av arbeidet sitt til utlandet.

Det er åpenbart at enkelte selskap så å si har immunitet her inne, mens andre får skylda eller kritiseres for alt (det samme). TOS oppsummerer det bra.

Hvor vil du?

Det skrikes jo at man ønsker protester mot LH sin nye CC base policy i Berlin.
Men hvem ønsker man å trekke opp her egentlig ? , de som får sin 1€ ticket ?

Men alle her inne er vel happy med det ?

At man ikke har hørt protester i sjøfart , eller i produksjonsbedrifter som har plukket ned maskiner og kjørt til det f.eks Estlnand osv er jo litt rart.

Det skrikes jo at man ønsker protester mot LH sin nye CC base policy i Berlin.
Men hvem ønsker man å trekke opp her egentlig ? , de som får sin 1€ ticket ?

Men alle her inne er vel happy med det ?

Jeg tror den biligste flybilletten jeg har kjøpt har kostet meg ca kr 500,-. Det er imidlertid ikke poenget. Mange av de som tidligere har reagert jobber etter eget utsagn ikke i bransjen. Jeg konstaterer vel bare et faktum som åpenbart flere enn meg har sett, men som kanskje de det gjelder er blind for... Det er jo også flott at mine forsøk kalles å "skrike" etter protester. Det understøtter vel egentlig bare mitt poeng ytterligere.

Jeg tror det også har med avstand å gjøre.
Det er ikke et Nordisk selskap , det er ikke i Norden.
Ikke som FR@RYG, eller DY@HEL.

Alt blir jo satt ut på "anbud" i alle bransjer, så er dette her egentlig noen bombe?
Lurer på hvor langt tid det tar før SAS gjør det samme for å kutte i lønninger.

Alt blir jo satt ut på "anbud" i alle bransjer, så er dette her egentlig noen bombe?
Lurer på hvor langt tid det tar før SAS gjør det samme for å kutte i lønninger.

Enig. Dette kan fint outsources.
I det store bildet har Norge behov for ansatte i andre sektorer enn kabinen.

Effekivisering har kommet for å bli. Vi hadde en gang en stor bookingavdeling på Torp. Men det er lenge siden det.
Kundesenter til SAS ble vel også lagt utenlands, eller husker jeg feil?
Nike produseres i Kina...
Men ingen boikotter vel de for det?
Skulle ikke forundre meg om min jobb også blir outsourced om en stund.

I Norge er imidlertid dette, som hovedregel, forbudt.

Men akk så vanlig, om enn ikke i flybransjen. Enda.

Verden blir mindre, norsk arbeidskraft er ekstremt dyr i verdenssammenheng.
I land med presset arbeidsmarked, nesten hele verden, trekker de rike stigen opp etter seg. Dette skjer i mindre skala også i norge.

Rikdommen og sosialdemokratiet vårt skjermer oss for mange realiteter de som vokser opp nå må møte om 5-10-20-30 år når vesten slik vi har vokst opp med ikke lenger er i føringen og vi forholder oss til et globalisert arbeidsmarked og en asiafisert kapitalisme leder an.

Negativt på kort sikt for et hjørne av verden som har gullhår ett visst sted? Ja. Positivt på enda lengre sikt for det store flertallet av mennesker på planeten? Ja.

Majoriteten av oss mennesker, de som nå "skal med" var ikke engang med i våre vestlige tall over tilgjengelig arbeidskraft for 10 år siden.

Det har du sikkert rett i. Vi kan vel imidlertid sikkert være enig i at selv Malaga-basens opplegg har vært kritisert nokså heftig her inne (i motsetning til opplegget som LH nå synes å gå for)...?
Mye av kritikken mot DY AGP / HEL "baser" har gått på 2 operasjonelle standarder (med og uten betalt sykelønn blant annet) og har vært fokusert på Cockpit - her er det vel bruk av et vikarbyrå for kabinansatte i samme land med samme sosiale goder og må derfor kunne sammenlignes med DY´s bruk av svenske vikarer i kabinen - som vel skapte den samme støyen som Lufthansa´s nye selskap - så jeg ser ikke de helt store forskjellene når vi ser på de samme sakene og ikke unødvendig blander inn andre diskusjoner.

Hmm, kanskje det har noe a gjöre med utdanningslevel? Det tar flere ar a utdanne en laerer. Og dersom man ma ha en vikar, sa trenger man den virkelig sterkt pga sykdom, gravide damer eller noe annet. Tilbud av mulige kandidater er sma, sa ma man betale dyrt -> Ergo er prisen höyre enn for en normalt laerer

En flyvert(inne) utdannes innen noen fa uker. Man finner mange unge som vil gjerne ta denne jobb. Ingen langt utdanning, ingen höy finansielt risiko. Man er rask i jobb. Men, siden det finnes seg sa mange, sa kan man bytte ut og marked har en enormt overskudd av arbeidsvillige sökere i forhold til stillinge. Derfor er vikarene i flykabinen darligere betalt enn en laerer-vikar.

I Norge er det ikke slik, jeg jobbet som lærer vikar i flere år mens jeg studerte uten noen spesiell utdannelse. Det var svært godt betalt (6x timelønnen jeg fikk når jeg startet i SAS som vikar).

Sosial dumping å gi sparken til folk hjemme for å gi en inder jobben?
Nei. Bare hvis det er flyvende. Av en eller annen grunn.

Den skjønte jeg ikke. Du mener det at det kun snakkes om sosial dumping når det er flygende personell det gjelder? Hva vil du frem til?

I Norge er imidlertid dette, som hovedregel, forbudt.

Det er riktig ;)

Jøss, i en annen tråd for ikke lenge siden så spurte jeg om noen visste lovligheten i dette. Det var ingen som var så skråsikker i at dette var ulovlig da? Det er jo akkurat dette DY og FR gjør med alle nye piloter og/eller kabinansatte... Merkelig at det bare er ulovlig når en legacy carrier gjør det? ;)

I Norge er det ikke slik, jeg jobbet som lærer vikar i flere år mens jeg studerte uten noen spesiell utdannelse. Det var svært godt betalt (6x timelønnen jeg fikk når jeg startet i SAS som vikar).

Da har du både vært eksepsjonelt heldig med vikarlønnen som lærer og uheldig med lønnen i SAS. De jeg har snakket med som er vikarer (sommerfugler) har ikke sagt annet enn at lønnen er god. Lærerlønningen er ikke dårlige, men så gode som du indikerer er iallefall ikke representativt. På universitet og høyskoler har man, med doktorgrad, ca 250-300 kr/time for undervisningsvikarer.

Hva angår det andre innlegget ditt så er jeg enig i at mye av diskusjonen rundt HEL og Malaga gikk på cockpit. Det er imidlertid nokså åpenbart fra de fleste diskusjonen om sosial dumping og generelle arbeidsvilkår for de flygende at vikarbruk ikke akkurat forbigåes i stillhet (det være seg piloter og kabinansatte).

Dersom det å bruke vikarstillinger som "inngangsbilett" er ulovelig, da vet jeg om minst ett handlingselskap i Norge som bryter loven...

Last edited:

Ufaglærte lærervikarer har en minstelønn på under 250 000kr, noe som tilsvarer en temmelig lav timelønn! Lønn i grunnskole er dessuten svært lav dersom man har høyskoleutdannelse men mangler pedagogikk.

Angående vikarer hos Lufthansa så klarer jeg ikke engasjere meg så mye fordi:
  • Det er ikke et norsk selskap
  • Det er ikke piloter, og dermed er jeg ikke like bekymret for min egen sikkerhet som passasjer

Dersom det å bruke vikarstillinger som "inngangsbilett" er ulovelig, da vet jeg om minst ett handlingselskap i Norge som bryter loven...

Hovedregelen er at folk skal ansettes fast. Vikarstilling kan bare opprettes for en som skal utføre arbeid istedenfor en annen, hvis denne f.eks er syk eller i permisjon. Men har man først ansatt en vikar, er det en fin anledning til å teste ut om vedkommende kan brukes i virksomheten i framtiden. En midlertidig ansatt vil jo i tillegg ha fortrinnsrett ved ny ledig stilling.

Back