• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vikarer i luften - LH

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date
Å bruke vikarerstillinger som 'inngangsbillett' er jo forsåvidt ikke uvanlig - men to år er ganske lenge hvis dette stemmer. Mistenker imidlertid dette egentlig mest er en løsning LH velger for å teste trafikken fra Berlin og at konseptet blir borte og alle ansettes på vanlige vilkår dersom utvikklingen er god. Dersom satsingen mislykkes er det lettere å kvitte seg med 'de ansatte' på denne måten ....

Å bruke vikarerstillinger som 'inngangsbillett' er jo forsåvidt ikke uvanlig - men to år er ganske lenge hvis dette stemmer. Mistenker imidlertid dette egentlig mest er en løsning LH velger for å teste trafikken fra Berlin og at konseptet blir borte og alle ansettes på vanlige vilkår dersom utvikklingen er god. Dersom satsingen mislykkes er det lettere å kvitte seg med 'de ansatte' på denne måten ....

Det samme mistenker jeg er tilfellet for DY sin satsing i HEL og Malaga, men det har ikke vært tanker som har stilnet kritikken mot DYs bruk av kontraktsansatte (selv om pilotkontraktene I Spania ikke gir i utpreget dårlig lønn)... ;)

Last edited:
Det samme mistenker jeg er tilfellet for DY sin satsing i HEL og Malaga, men det har ikke vært tanker som har stilnet kritikken mot DYs bruk av kontraktsansatte...;)

Nja - forutsetningene er jo ikke helt de samme for disse to .. for HEL-basen er man ikke ansatt og lønnet i baselandet, mens for AGP er man ihvertfall lønnet i Spania. I sistnevnte tilfelle får man lønn i samme land som basen man jobber fra. Førstnevnte er bare uanstendig.

Nja - forutsetningene er jo ikke helt de samme for disse to .. for HEL-basen er man ikke ansatt og lønnet i baselandet, mens for AGP er man ihvertfall lønnet i Spania. I sistnevnte tilfelle får man lønn i samme land som basen man jobber fra. Førstnevnte er bare uanstendig.

Det har du sikkert rett i. Vi kan vel imidlertid sikkert være enig i at selv Malaga-basens opplegg har vært kritisert nokså heftig her inne (i motsetning til opplegget som LH nå synes å gå for)...?

Ja, det er klart. Enhver norsk virksomhet som flagger ut på denne måten må regne med å møte kritikk. Det er jo klare paralleller til ødeleggelsen av norsk skipsfart.

Men nå er vi jo litt på viddene ...

Ja, det er klart. Enhver norsk virksomhet som flagger ut på denne måten må regne med å møte kritikk. Det er jo klare paralleller til ødeleggelsen av norsk skipsfart.

Men nå er vi jo litt på viddene ...

Ikke helt på viddene i forhold til hva jeg tenkte på...;)

Problemstillingen er vel at det DY, FR m.fl. har møtt sterk kritikk for nå kommer fra et selskap som mange her inne har mye godt å si om. Kritikken er da på ingen måte av samme natur som når "kjiipe" LCC selskaper gjør det samme. Dette er jo selskapet som mange helst hadde sett at skulle kjøpe SAS...

Ikke helt på viddene i forhold til hva jeg tenkte på...;)

Problemstillingen er vel at det DY, FR m.fl. har møtt sterk kritikk for nå kommer fra et selskap som mange her inne har mye godt å si om. Kritikken er da på ingen måte av samme natur som når "kjiipe" LCC selskaper gjør det samme. Dette er jo selskapet som mange helst hadde sett at skulle kjøpe SAS...

Jo men det er jo også noe helt annet når LH gjør det. Det er jo de andres feil at LH tar dette skrittet.

Imm

Jo men det er jo også noe helt annet når LH gjør det. Det er jo de andres feil at LH tar dette skrittet.

Imm

På en måte så er det faktisk det. Når konkurentene tyr til ufine metoder, så nytter det ikke å være snill gutt. Da taper man fort kampen. Slik sett så bidrar de som velger å fly med Ryanair f.eks til en mer råtten og dårligere bransje mener nå jeg på lang sikt, selv om det sikkerpt er positivt for reiselivsbransjen på bakken

Last edited:
På en måte så er det faktisk det. Når konkurentene tyr til ufine metoder, så nytter det ikke å være snill gutt. Da taper man fort kampen. Slik sett så bidrar de som velger å fly med Ryanair f.eks til en mer råtten og dårligere bransje mener nå jeg på lang sikt, selv om det sikkerpt er positivt for reiselivsbransjen på bakken

På samme kunne man nok argumentert rundt DY sin satsing både i HEL og Malaga - nemlig at det er konkurransepresset fra aktører som FR osv som har skylden for utviklingen. Jeg innser imidlertid, nok en gang, at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker...

Det er også noget betenkelig å gi de som flyr med FR skylden for utviklingen i bransjen. Det er ikke kundene som avgjør prisnivået - det er aktørene i bransjen som velger omfanget på sin aktivitet. Jeg har ikke bedt om dårligere vilkår for de ansatte, men likefullt kan selskap som DY levere billige flyreiser (og inntil nylig var nok ikke lønnsnivået der veldig mye dårligere enn i f.eks. SAS).

Last edited:
På samme kunne man nok argumentert rundt DY sin satsing både i HEL og Malaga - nemlig at det er konkurransepresset fra aktører som FR osv som har skylden for utviklingen.

Jeg er ikke uenig. Problemet at det til de grader har blitt et "race to the bottom" som jeg er usikker på hvordan man skal komme seg ut av.

Jeg kommer nok til å trekke frem denne saken fra tid til annen når det blir diskusjon om kontraktsvilkår i luftfarten, for fraværet av kritikk er påtakende...

Jeg kommer nok til å trekke frem denne saken fra tid til annen når det blir diskusjon om kontraktsvilkår i luftfarten, for fraværet av kritikk er påtakende...

Man kan jo heller si at fravær av ansatte / flygende på forumet er påfallende til flyforum å være , go figure why ?

Man kan jo heller si at fravær av ansatte / flygende på forumet er påfallende til flyforum å være , go figure why ?

Hva har det med denne saken å gjøre? Benekter du at enkelte aktører behandles vesentlig forskjellig når omtrent samme praksis avdekkes? Kan det kanskje være en forklaring på det du nevner...?

Jeg tror at jeg stort sett har mitt på det tørre i forhold til seriøsitet og "analytisk" holdning til bransjen. Hvis du er uenig så tar jeg mer enn gjerne diskusjonen når den oppstår...

I denne saken er jeg nok helt klart ute etter å provosere, fordi den synes å være en såpass klar korrespondanse til andre saker hvor selskapet har fått så hatten passer.

Last edited:
Hva har det med denne saken å gjøre? Benekter du at enkelte aktører behandles vesentlig forskjellig når omtrent samme praksis avdekkes? Kan det kanskje være en forklaring på det du nevner...?

Den bakenforligende årsak til at få kristiserer er vel at det er % fallende antall som "rammes", her på forumet. På kort sikt får flere altså "billigere" reiser , og er vel happy med det.

For ordenskyld , det LH gjør her et noe som man ikke ønsker i noen bransjer ? eller er det ok hos i alle andre ? , i alle fall ikke der jeg prøver å overleve :(

Den bakenforligende årsak til at få kristiserer er vel at det er % fallende antall som "rammes", her på forumet. På kort sikt får flere altså "billigere" reiser , og er vel happy med det.

For ordenskyld , det LH gjør her et noe som man ikke ønsker i noen bransjer ? eller er det ok hos i alle andre ? , i alle fall ikke der jeg prøver å overleve :(

Det er ikke så lenge siden at tilsvarende diskusjoner har vært oppe, og hvor antallet svar har vært meget høyt og med svar fra flere enn bare undertegnede...;)

Jeg er helt enig i at mye av dette ikke er en ønsket utvikling. Det er ikke poenget. Poenget er at få tør å si dette i forhold til LH. Mye enklere var det når det har vært snakk om FR, DY o.l.

Tror du tar helt feil det at man ikke tør, hvorfor skal man ikke tørre ?
Om det teller så "fy LH"....

Tror du tar helt feil det at man ikke tør, hvorfor skal man ikke tørre ?
Om det teller så "fy LH"....

Semantikk. Det mer korrekte er vel at man ikke "vil" si det.

"Fy LH" holder nok ikke. Indignasjonsnivået er alt for lavt... ;)

Last edited:
Back