TOS
ScanFlyer Mile High Club
Vikarer i luften er ikke bare et LCC-fenomen: http://www.takeoff.dk/news/22327
..grunnlønn på 12750 dkk...
..grunnlønn på 12750 dkk...
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Grunnlønnen som kabin i DLH er på ca 1750-1800 €, så det er jo det samme. Men forskjellen her er jo at du jobber på to-års kontrakt gjennom et vikarbyrå.
http://www.be-lufthansa.com/fileadm...eiter/LH_D_Flugbegleiter_AviationPowerBER.pdf
Grunnlønnen som kabin i DLH er på ca 1750-1800 €, så det er jo det samme. Men forskjellen her er jo at du jobber på to-års kontrakt gjennom et vikarbyrå.
http://www.be-lufthansa.com/fileadm...eiter/LH_D_Flugbegleiter_AviationPowerBER.pdf
Hvorfor tjener man mindre som vikar innen luftfart - mens man som vikar innen lærerjobben tjener mer enn å jobbe fast?
(Så vidt jeg har forstått)
Hmm, kanskje det har noe a gjöre med utdanningslevel? Det tar flere ar a utdanne en laerer. Og dersom man ma ha en vikar, sa trenger man den virkelig sterkt pga sykdom, gravide damer eller noe annet. Tilbud av mulige kandidater er sma, sa ma man betale dyrt -> Ergo er prisen höyre enn for en normalt laerer
En flyvert(inne) utdannes innen noen fa uker. Man finner mange unge som vil gjerne ta denne jobb. Ingen langt utdanning, ingen höy finansielt risiko. Man er rask i jobb. Men, siden det finnes seg sa mange, sa kan man bytte ut og marked har en enormt overskudd av arbeidsvillige sökere i forhold til stillinge. Derfor er vikarene i flykabinen darligere betalt enn en laerer-vikar.
Nå finnes det flere typer vikarer enn ressurspool for c/a da , bla inne ground handling , men prinsippet du nevner er det samme
I dette tilfellet er det vel ikke en ressurspool, men ordinær tjeneste.
(jeg skjønner imidlertid at ditt innlegg er en kommentar til BU662)
Så ingen problemer med bruk av vikarer i luften i dette tilfellet? Jeg ville kanskje tenkt at det var enkelte prinsipielle problemstillinger som en del av dere ikke var så begeistret for, men på den annen side er jeg egentlig ikke så overrasket over manglende engasjement...
Det var svar til han ja![]()
Nå ser det jo ut fra artikkelen at det er LH som skal eie "vikarselskapet" , samt at de får anstendige lønnsvilkår , i motsetning til irske , spanske og litauiske vikarselskaper.
Regner med at planen til LH er å spare seg for pensjonskostnader og andre avtaler som faste ansatte har.
Grunnlönnen er den samme???
Så ingen problemer med bruk av vikarer i luften i dette tilfellet?
Det at jeg ikke har tid til å skrive utfyllende, betyr ikke nødvendigvis at jeg er begeistret for opplegget.
Sorry Superhai. Jeg har lest gjennom annonsen.
Sørgelig udvikling som er i gang - også hos de selskaber, som ellers hidtil har opført sig ordentligt overfor deres ansatte![]()
Jeg går bare ut i fra det som står i nyhetene og hva TOS oppga, hvor de har oppgitt at AviationPower skal lønne de med ca 1700€. Det kan selvfølgelig hende det er feil, og at de har tenkt å lønne de enda lavere.
Nei, det forstår jeg. Ikke spesifikt rettet mot deg, men det er utvilsomt slik at enkelte selskaper får betraktelig mye mer pepper for tilsvarende praksis, men det er helg så det kan vel enda komme kritikk...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.