Vi vil se blod!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Vi vil se blod!'

Men fortsatt reagerer jeg på hvordan man som arbeidstaker forholder seg til ledelsen. Ikke bare dagens ledelse - men også tidligere ledelse. Oversikten over Randis venner og kollegaer er neppe laget for å sende julekort...hvorfor bruker man såpass spesielle/ekstreme metoder som DN beskrevfor å bli kvitt sjefen?

Avinor HAR et problem når det er behov for så mye overtid. Overtid i periodere er et nødvendig onde, men når der skjer nærmest systematisk som atck forteller, så sier det meg at det er for få folk til å gjøre jobben. Og, som det blir sagt - overtid er DYRT, og det er sløsning med penger og menneskelige ressurser.

atck og andre gode flygeledere: Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at dere gjør en fremragende jobb, en til tider tung jobb og alltid ansvarsfull jobb. Det er tilogmed EB enig i. Det jeg, og flere andre reagerer på er den militante holdningen til fagforeningene (nå skal det ikke stikkes under en stol at jeg i stor del er skeptisk til fagforeninger, men det er en annen sak...). Det er alltid to sier ved en sak, og den ensidige fokuseringer fra fagforeningene på å "ta" Randi Flesland hjelper ikke deres sak. Avinors direktør har støtte fra Styret, Generalforsamlingen (statsråden) og Stortinget. Hun er pålagt et spraprogram av Stortinget, og det må hun gjennomføre. Det er faktisk slik - lik det eller ikke - at en direktør må forholde seg i første omgang til Styret og eierne, ikke de ansatte. Om hun ikke gjennomfører det eierne har pålagt henne, er det DE (og ikke fagforeningene), som kan fjerne henne.

Det vi alle ønsker er et velfungerende Avinor, slik at flyene går når de skal, og det er trygt å fly i Kongeriket. Mitt nyttårsønske er at partene i den interne konflikten svelger litt prestisje, og skaper ro.

100% enig CK!!!

Det er overhodet ingen spørsmål om kvaliteten på arbeidet til flygeledere i Norge...kun metodene foreningen bruker. På lik linje som norske grafikere og heismontører gjør en veldig veldig bra jobb. Når hadde vi sist en heisulykke i dette landet? Men igjen -metodene til fagforeningene setter jeg spørsmålstegn ved.

Så kan vi vente på svarene...

Originally posted by EB
Oversikten over Randis venner og kollegaer er neppe laget for å sende julekort...hvorfor bruker man såpass spesielle/ekstreme metoder som DN beskrevfor å bli kvitt sjefen?

Slik jeg forstod den oversikten, så var det Rolf Skrede sitt personlige verk, og ikke noe offisielt fra fagforeningen? Mulig jeg misforstod...

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by EB
Oversikten over Randis venner og kollegaer er neppe laget for å sende julekort...hvorfor bruker man såpass spesielle/ekstreme metoder som DN beskrevfor å bli kvitt sjefen?

Slik jeg forstod den oversikten, så var det Rolf Skrede sitt personlige verk, og ikke noe offisielt fra fagforeningen? Mulig jeg misforstod...

Skrede kan da ikke uttale seg "privat" over 4 sider i DN....

Fikk en havarirapport fra HSBL i posten i går som setter ting i perspektiv i forhold til sikkerhet, overtidsarbeid, at de faktisk ønsker å gjøre en ekstra innsats for å holde trafikken igang, personlige forhold etc, for flygeledere. Hendelsen med nærpassering mellom to fly inntraff 10NM nord for Gardermoen i 2003 (før nye overtidsregler ble innført). Noen utdrag fra rapporten:

HSLB hadde en grundig gjennomgang av hendelsen med flygelederen. Han hadde i ettertid helt klare synspunkter på hvordan hendelsen oppsto. For det første hadde han over lang tid hatt flere vakter med overtid, til dels doble vakter. Dette førte til nedsatt konsentrasjon. Videre anså han at et dårlig forhold mellom flygelederne og Avinors ledelse kunne være medvirkende. Den angjeldende dag hadde han opprinnelig fri, men han hadde påtatt seg en dobbelvakt. Hendelsen fant sted på slutten av denne tjenesten. Han hadde funnet det naturlig å stille opp på overtid for at avdelingen skulle kunne yte normal flygekontrolltjeneste.

Flygelederen hadde over tid hatt personlige påkjenninger innen familien. Han fortalte at han etter denne episoden selv hadde tatt det alvorlige skritt å slutte i operativ tjeneste fordi han i løpet av noen måneder hadde vært involvert i to hendelser. Han anså seg ikke lenger kvalifisert til slik tjeneste og hadde derfor avsluttet sin mangeårige karriere som operativ flygeleder.

....

Havarikommisjonen anser at hendelsen skyldes høy trafikkbelastning sammen med for lang tjenestegjøring i arbeidsposisjonen i kombinasjon med få fridager og personlige problemer av privat art. Flygelederen hadde i stor grad utført tjeneste på overtid i tillegg til sin normale tjenestegjøring.

....

Flygelederen hadde ved hendelsestidspunktet gått overtid like innenfor begrensningene som gjaldt. Med dagens regelverk ville han ikke kunnet gå vakter den dagen. Havarikommisjonen ser endringen av regelverket som et positivt bidrag til økt flysikkerhet. Imidlertid er bruk av overtid blant flygeledere forbundet med fare for redusert ytelse. HSLB fremmer derfor en tilråding om praktisering av overtidsarbeid.

Så det er kanskje en grunn til at luftrom stenges, at flygeledere kan ta seg selv ut av tjeneste, men at de likevel føler et sterkt press for å fortsette og jobbe overtid?

Rapporten kan leses i sin helhet her: http://www.aibn.no/default.asp?V_ITEM_ID=624

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by EB

Skrede kan da ikke uttale seg "privat" over 4 sider i DN....

Selvfølgelig ikke, men så var det heller ikke det jeg sa. Jeg snakker om den oversikten med Randis nettverk.

Hvor går grensen mellom Skrede personlig og hans rolle som fagforeningsmann?

Back