Vi vil se blod!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Vi vil se blod!'

Men siden det er arbeidsplassen din så vet du vel hvem som også er sjefen og må vel faktisk forholde deg til det på lik linje med alle andre arbeidsTAKERE i landet?

Som arbeidsTAKER har man vel også lov til å være uenig med ledelsen/sjefen?

klart man gjerne kan være uenig med SJEFEN, men nå er det enda slik i norske bedrifter at det er SJEFEN som bestemmer....

Uansett, ledelser kommer og går - de (fleste) ansatte består...

Randi og nettverket hennes "overlever" neppe de fleste flygelederne i Avinor.

Originally posted by TG923

Uansett, ledelser kommer og går - de (fleste) ansatte består...

Randi og nettverket hennes "overlever" neppe de fleste flygelederne i Avinor.

Og da er det greit å ignorere ledelsen ?:naughty:

Dessuten har det vel kommet fram at det er sju-åtte fagforeninger som er enige om Randi Flesland og hvor de ønsker henne. Hvorfor skal da flygelederne ta all støyten og være de eneste som blir beskyldt for å ikke tåle å ha en sjef?

Når arbeidstakere setter seg over sjefen og til og med over styreformannen (statsråden) er det nok på tide med en "Reality check"!!!

Det er vel som i mange andre bedrifter når det skal gjøres kutt og nedskjæringer: det ansettes en toppsjef som er ansatt kun for å gjennomføre prosessen og derfor er forberedt på å ta imot all dritt som måtte komme. Når prosessen er gjennomført kommer det en ny toppsjef inn for å ta over det "nye" selskapet og føre det videre. Så Randi Flesland forsvinner nok når Avinor er tilbake på skinner og bråket har lagt seg. Noen som vil vedde imot?

CL

Nå har vel ALDRI Skrede&Co vært fornøyd med ledelsen...og det sier vel det meste!

Originally posted by EB

Når arbeidstakere setter seg over sjefen og til og med over styreformannen (statsråden) er det nok på tide med en "Reality check"!!!

På tide med en Reality Check hos alle parter kanskje? Det eneste flygelederne kan gjøre er jo å være uenige med det som skjer og protestere på de måter de kan protesetere. Det at dem hever seg over sjefen og styreformannen (som er dine ord) er jo bare noe som kommer til uttrykk i intervjuer og på papiret. Når alt kommer til alt har ikke flygelederne noe annet valg enn å følge det som blir bestemt, og når Røyken flyttes til Sola så må de bare å følge med på lasset.

Ville det ikke vært rart dersom flygelderne bare satt der og ikke var uenige at arbeidsplassene deres må flyttes til en annen landsdel? Ville det ikke vært rart dersom flygelederne ikke sa ifra når de mente nok var nok? Ville det ikke vært rart dersom flygelederne ikke sa ifra når de så at det ble kuttet for mye, og at det nå vil bli mangel på flygeledere? Skulle flygelederne bare funnet seg i å jobbe masse overtid utover det lovlige, uten å si ifra om at noe må være galt?

Men det er kanskje slik at ingen her ville protestert dersom arbeidsplassene deres ble flyttet til en helt annen landsdel? Snakk om nikkedukker...

Men jeg skal være enig i at de uttalelser som kom frem i DN fra selveste Rolf Skrede, skader saken og flygelderne, mer enn det hjelper. Det ville vært greit å opptre sakelig selv om man er uneige, og selv om de kanskje er møkklei av det som skjer i Avinor. Innad kan man gjerne opptre slik, men ikke utad mot publikum hvor man helst bør ha mest mulig støtte.

CL

Men hvorfor er det bare da flygeledere, grafikere og heismontører som fortsatt i 2004 kan stoppe en hel bransje? Diss foreningene har en utrolig stor makt som det er på tide å sette spørsmålstegn ved...(...og det holder i første omgang - så må vi se hvilke svar vi får!)

:wow:

Dette er for dumt.

Det er f*en tørke meg umulig å komme gjennom til enkelte av dere. Her får dere informasjon GANG på GANG, vi har gått gjennom hele scenario om og om igjen. Så kommer noen IGJEN med heismontører og grafikere... unnskyld meg men er det mulig å være så ensidig og gjengrodd? Er det INGEN TING som går inn av det som blir sagt her?
Selvfølgelig er det flere sider av samme sak, men å komme med de samme utslitte argumentene fra tidlig åttitall nok en gang blir for dumt.

Nok en gang:
Flygeledere gjør faktisk jobben sin hele tiden, også når det går galt.
Vi jobber eller ikke jobber til enhver tid innenfor regelverket som er gitt av LT.
Vi streiker i motsetning til heismontører og grafikere aldri.
Vi har en arbeidsmoral og en selvjustis som de fleste andre yrker bare kan drømme om. Hadde det ikke vært for at vi har en sinnsykt høy yrkesstolthet hadde flynorge gått på halv åtte siden '95.
Hvis dere hadde vært klar over hva vi har forsaket for å få hjulene til å går rundt i Luftfartsverket og Avinor så hadde dere for det første muligens blitt overrasket siden dere tydeligvis er tunglærte, og for det andre hadde dere vel blitt en smule forskrekket over hvor tynnslitt flygelederstanden har blitt de siste åra.
I årene 97 til 2002 hadde jeg personlig årlig 2-300 timer overtid på toppen av de 200 timene overtid vi sa ja til i lønnsforhandlinger for å få lufttrafikktjenesten i Norge til å fungere. Som skiftarbeider jobbet jeg altså 4-500 timer overtid i året. Det gjorde de fleste andre flygeledere i landet også. Minst.

At det til slutt får følger skjønner alle normale oppegående nordmenn som følger med litt i aviser og på nyhetene. Sakte men sikkert har det gått opp for både DN, VG, Nettavisen og Dagbladet.
Men neida, ikke her på Scanair. Nok en gang med meget hederlige unntak.

Æh... samma kan det være. Det er heldigvis ikke dere som sitter der med mikken og rollerballen. Kos dere i romjula.

K

Edit: Forresten EB, kan du ikke fortelle oss hva du kunne tenke deg å gjøre med situasjonen da? Annet enn å gi flygeledere mindre innflytelse på flybransjen?

Originally posted by CK

klart man gjerne kan være uenig med SJEFEN, men nå er det enda slik i norske bedrifter at det er SJEFEN som bestemmer....

...og slik var det ogsaa i Enron....naa er SJEFEN i fengsel....og de ansatte har gleden av av aa jobbe hos Costco til de er over 80 aar gamle.....SJEFEN noet ogsaa deres pensjoner.....

...til ettertanke....det hender at sjefen er en idiot.....eller saagar preisdenten er en idiot...

Skrev jeg ikke nettopp at det ville bli spennende å se svarene vi nå får på bakgrunn av nettopp DN (som du jo lovpriser) for å forstå din situasjon? Gleder meg til å se resultatene av reportasjen "Vi vil se blod" i DN... Media klarer nok mye bedre enn meg å få frem svarene - selv om vi begge klarer å få reaksjoner!

Det kan godt være at flygeledere har en god sak... Men da er de utrolig lite kloke/ydmyke til å få "kundene" (les: oss) til å forstå saken)

Originally posted by EB
Det kan godt være at flygeledere har en god sak... Men da er de utrolig lite kloke/ydmyke til å få "kundene" (les: oss) til å forstå saken)
Det kan være litt vrient å få trøkt kunnskap inn i hoder til folk som "vet" at flygeledere er overbetalte egoistiske drittsekker. At en og annen "kunde" (les: ...) har fordommer som hindrer den i å fordøye informasjon kan ikke vi lastes for, og det vil neppe hjelpe stort å kvitte seg med "Skrede & Co".

Har ikke lest artikkelen dessverre, men basert på tidligere stoff om dette i høst så forundrer det meg at det tilsynelatende er såpass dårlig planlagt at Avinor de siste 10 ? år alltid har vært nødt til å benytte så til de grader mye overtid for å å denne tjenesten til å gå rundt. Overtid koster fra 50-200% mer enn vanlig arbeidstid, og da må det vel ha sviktet alvorlig noe sted når man hvert år sprekker slik.
Man vet jo som regel i god tid framover hvor mange flyplasser man skal betjene, åpningtsider, antall hoder osv, så da forblir dette et mysterium for meg at dette ikke er kommet bedre på plass. Når Avinor i tillegg sier at det ikke skal sies opp Flygeledere da det er behov for alle kan jeg ikke skjønne at det ikke ansettes betydelig flere. DET regnestykket kan ikke være så komplisert vel. Bare ved å summere antall overtidstimer burde man kunne finne et antall ...

Det meste skulle egentlig være ganske enkelt. Men det er ikke det. Flere faktorer:

- Avinor skal spare 400 mill. Dette er ikke Randis ide. Det er stortinget som krever det.
- Vi har etterslep etter inntaksstopp tidlig på 90-tallet. Dette var akkurat i ferd med å stabiliseres med en kjempeinnsats ved utdanning i USA og et omdiskutert utsjekksprogram på flere "lavintensitetsflyplasser", da flere mannskapskrevende tiltak måtte gjennomføres: Takeoff-05 kom, tilsynet kom med overtidsbegrensninger, obligatorisk periodisk vedlikeholdstrening, strengere krav til undervisning ved overføring av flygeledere, og flere andre faktorer. Avinor har vel mer eller mindre innrømmet at de har regnet totalt feil, så man har vel utdelt skyld allerede. Men det er en tilnærmet umulig jobb å rette opp i. Uavhengig av Anne Grette, Randi Flesland eller Tallerås.
Det er ingen tvil om at Avinor er ute og kjøre. Vi gjør alle så godt vi kan. Det er jeg faktisk overbevist om at også de på toppen gjør. Men det er ikke alltid evnene og finansene strekker til.

I sum kommer Avinor til å bli en bra bedrift. For vi har teoretisk fått en skikkelig toppstruktur og en forskriftsbasert drift som gjør at man ikke slipper unna med shortcuts og avvik. For da kommer tilsynet og stenger.
Men først skal vi komme oss opp av dumpa. Vi må forbi Takeoff05. Da kan vi begynne å ansette folk etter behov og ikke etter økonomi. På LTT-siden må vi få igang en høyvolumsutdanning i Sverige fort som F og det kommer til å kreve masse ressurser. Vi står foran et massivt mannefall med etterkrigsgenerasjonen som skal slutte å jobbe operativt ved fylte 60 år. Det hele kommer til å ta ti år, og det blir ti sure år.

Og nok en gang. Til EB, til dere andre med P4-meninger og FRP-løsninger: Det er ikke flygeledernes feil. Dere må gjerne tro det, vi har skjønt at den gemene hop har et behov for en syndebukk, men det er ikke vår feil. Og det er eneste grunnen til at vi fortsetter som vi gjør. Fordi vi vet vi har rett. Man kan argumentere i hue og ræva mot oss, men innerst inne tror jeg de fleste av dere har skjønt det dere også. I mellomtida kan dere vel fortsette å skjelle oss ut. Vi får lønna vår uansett. Og den er god. :p

K

Originally posted by atck

I mellomtida kan dere vel fortsette å skjelle oss ut. Vi får lønna vår uansett. Og den er god. :p

K

Interessant. :sarc :)

atck ! nå begynner du få frem en balansert fremstilling som er forstålig , ikke bare den fagforenings versjonen som Skrede&co kommer med.

Det er som du skriver ikke ideer som Randi har klekket ut selv, hun bare (forsøker) å utføre det hun er pålagt.

Det er vel også slik hos dere at det er en balanse mellom ,om man faktisk ønsker å jobbe 400-500 timer OT i året på skift ordning (hvor mange timer blir det foressten totalt med "Normal tid"), og det ubestridte faktum at overtid i den sørrelsesorden betyr endten et stort antall timer til avspassering (kan være = veeeldig lange ferier) , eller en ikke helt ubetydlig extraintekt (flere 100KNOK) pr år vil jeg tro, noe som lett kan føre til en livsstil tilpasset den extra inntekten, og dermed egentlig en frykt for at denne overtiden skulle forsvinne. Noe som kan medføre vikarierende grunner til å forsøke å underbygge behovet for timeverk. Det siste tror / håper jeg ikke er tilfelle hos Dere, men det finnes ex. på at slik forekommer.

/Geir

Originally posted by P.A. VIKING

atck ! nå begynner du få frem en balansert fremstilling som er forstålig , ikke bare den fagforenings versjonen som Skrede&co kommer med.

Nåh... jeg tror mange av oss både skriver og tenker dette. Det er mulig det ikke kommer fram slik, men jeg tror nok det fleste er innom det samme. Når man snakker om Randis avgang så er det fordi man på generelt grunnlag mener hun må stå til rette for hennes takling av kuttinga hun har blitt pålagt. NFF's mening er vel at skal vi komme på rett kjøl så må vi begynne på toppen. Og det er forståelig, siden hun har den symboleffekten hun har. For meg personlig er det samma f hvem som sitter på toppen. Det er hverken hun eller AG3 jeg forholder meg til.

Når det gjelder dette med "balansert fremstilling" så vil jeg minne om at Scanairs bidragsytere har et ansvar for å være "balanserte lyttere". Det har man i stor grad ikke vært. Og da blir det brukt skarpt fra vår side siden vi har blitt presset i skyttergravene. Capiche?

Det er vel også slik hos dere at det er en balanse mellom ,om man faktisk ønsker å jobbe 400-500 timer OT i året på skift ordning (hvor mange timer blir det foressten totalt med "Normal tid"), og det ubestridte faktum at overtid i den sørrelsesorden betyr endten et stort antall timer til avspassering (kan være = veeeldig lange ferier) , eller en ikke helt ubetydlig extraintekt (flere 100KNOK) pr år vil jeg tro, noe som lett kan føre til en livsstil tilpasset den extra inntekten, og dermed egentlig en frykt for at denne overtiden skulle forsvinne. Noe som kan medføre vikarierende grunner til å forsøke å underbygge behovet for timeverk. Det siste tror / håper jeg ikke er tilfelle hos Dere, men det finnes ex. på at slik forekommer.

Skiftarbeidere i staten har normalt 34 timers uke. Det vil si at vi skrev under i 95 på at vi skulle jobbe maks 38 timer i uka, som tilsvarer ca 200 timer overtid i året. I mitt tilfelle vil det si at jeg jobbet med den ekstra ekstra overtiden på 2-300 timer per år (ett år 400) ca en ekstra helg i måneden. For mitt vedkommende jobbet jeg stort sett annenhver helg i lange perioder hvert år fra '97 til '02. Først da ble vi et okay antall flygeledere på jobb.
Når det gjelder dette med tilpasset forbruk så er dette veldig inviduelt. Unge flygeledere hadde en tendens til å haie til seg overtid, men det gir man seg med fort. Det hjelper ikke med flashy car og kul leilighet når man aldri har tid til å vise den frem. Med kone og unger forsvinner stort sett all lyst til å gå overtid. Men da må man. Greit i en periode. Men en frihelg i måneden om sommeren er ikke moro og doble skift er ikke okay når man jobber nesten hver dag. Det må nevnes at denslags har blitt regulert vekk nå.
At man med en høy inntekt får et høyt forbruk er vel ingen hemmelighet. Men jeg tror 90% av norske flygeledere setter fritid framfor jobb. Men de har sjelden anledning til å si nei.

K

Back