Vi vil se blod!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I dagens DN (DN jul) så brukes det flere sider på å få frem arbeidsmetodene til Rolf Skrede & Co for å bli kvitt sine motstandere. Skissen/oversikten med Randi Fleslands venner/kollegaer er noe av det styggeste jeg har sett... Kjøp DN i dag og gjør deg opp din mening. I mellomtiden ønsker jeg Randi Flesland en god jul og lykke til i 2005 - det tror jeg hun trenger!

Replying to Topic 'Vi vil se blod!'

jeg må si jeg begynner å lure på sjelsevene til en del av flygelderne - de synes det er ille at ledelsen bestemmer.... Merkelige greier, at en sjef skal bestemme....

Rolf Skrede innrømmer at Kjell Opseth i sin tid slo i bordet med følgende utsagn: "DET ER JEG SOM ER STATSRÅD, IKKE DU!" Det sier jo litt om innstillingen...

det er jo litt merkelig at, forhåpentligvis oppegående og tenkende mennesker som flygelederne, ikke innser at de egentlig er veldig utsatt. Med dagens teknologi er det i prinsippet ingenting i veien for at både kontrollsentralene i BOO og SVG også legges ned, og jobben utføres (billigere) i Latvia, Sverige eller Irland. Innenfor EU snakkes det jo om "Single European Sky", og en helthetlig luftkontroll, uavhengig av landegrenser. I flere land er det private selskaper som står for luftkontrollen, og det er ingenting som i prinsippet hindrer Avinor å selge luftkontrollen til et privat selskap - som i sin tur kan flytte virksomheten til Riga om de vil. Det flygelederne skal passe seg for, er om de får til å kaste Flesland (som de har jobbet med omtrent siden før hun ble ansatt), så kan de få en med ENDA større baller, som kan velge "Murdoch-løsningen" (aviseieren Rupert Murdoch gjorde kort prosess med sine streikende typografer (som Aftenposten sikkert drømmer om) og kastet hele gjengen på dør, da ny teknologi og andre yrkesgrupper kunne gjøre deres jobb). Nå er det på tide at flygeledernes foreninger tar seg sammen!

Jeg nøyer meg med å si at Rolf Skrede og Kjell Opseth fortjener hverandre.

Eller at de gjør som i USA overlater dette til de grønnkledde.

God Jul til dere også!

Det var 20 vel anvendte kroner. :spin:

Originally posted by HMWK

Problemet der er at vi har ingen militær lufttrafikktjeneste i Norge. I gamle dager hadde vi det i krigstid. Luftfartsverkets flygeledere kledde seg i lyseblått og ble med ett militære...

Jeg vet ikke om tanken er god, men den lar seg uansett ikke gjennomføre.

Uten å vite så altfor mye om de faktiske forhold, så virker det på meg som at flygelederne skyver problemene foran seg. Hvis utviklingen mot en "single european sky" fortsetter, så vil jo også ATC-tjenester bli konkurranseutsatt, og man kan ikke regne med at staten vil fortsette å betale mer for en tjeneste som kan gjøres billigere og like bra av andre aktører. (det vil vel heller kanskje ikke være lov ift EU)

Originally posted by LN-KOG

Problemet der er at vi har ingen militær lufttrafikktjeneste i Norge. I gamle dager hadde vi det i krigstid. Luftfartsverkets flygeledere kledde seg i lyseblått og ble med ett militære...

Jeg vet ikke om tanken er god, men den lar seg uansett ikke gjennomføre.

Hva med de som kuntrolerer militært luftrom i dag?

Det finnes ikke noe permanent militært luftrom i Norge. Så jeg er redd du dessverre må akseptere KOG sitt svar.

Det var strengt tatt ikke sånn at militære flygeledere tok over kontrollen i hele USA sånn uten videre heller. De militære folkene ble vel plassert rundt omkring på noen "CAVOK flyplasser". Kilde: En av de slemme som ble sagt opp av Reagan.

Originally posted by LN-ATC

Det finnes ikke noe permanent militært luftrom i Norge. Så jeg er redd du dessverre må akseptere KOG sitt svar.

Det var strengt tatt ikke sånn at militære flygeledere tok over kontrollen i hele USA sånn uten videre heller. De militære folkene ble vel plassert rundt omkring på noen "CAVOK flyplasser". Kilde: En av de slemme som ble sagt opp av Reagan.

Faktisk var for eksempel en av disse cavok-flyplassene LAX..
Jeg jobbet som instruktør i USA sammen med en av disse ex-militære og han sa det var pretty hairy. Han fikk utlevert FAA's regelverk på fredag og måtte møte på jobb på mandag. Og begynne å jobbe. Jeg er ganske glad jeg ikke var ute og fløy i USA de første dagene. Han sa det var et mirakel at det gikk bra.

Når det ellers gjelder NFF og metodene så er jeg på vei ut for å kjøpe avisa. Må visst lese hvor fæle vi er. På generelt grunnlag er vel problemet at vi som fagpersoner ikke blir hørt i områder som er vårt enemerke. Når ledelsen sier at vi skal kutte og flygelederne sier at det går ut over flysikkerheten og ikke blir trodd, ja da blir det uh... crash. Pun intended. :naughty:

Vi får nå se til slutt hvem som har rett...

Ja det skal bli spennende... Men metodene som DN beskriver med analyse av omgangspersoner/venner(kollegaer til sjefen minner vel mest om forhistoriens Sovjet!!!

Hvilken betydning har CRC Mågerø da?
CRC Mågerø og CRC Sørreisa har en sikkerhetsmessisg betydning for Norge. Luftovervåking og stridsledelse er CRC sitt fagområde. De passer på at ingen uvedkommende fly befinner seg i/eller er i ferd med å entre norsk luftrom (luftovervåking). I tillegg så overtar de kontroll over deler av norsk luftrom når militære fly skal leke krig (stridsledelse).

Det skal bli artig når disse ex-militære "flygelederne" som ellers er vant til å sende fly mot hverandre skal prøve å sørge for det stikk motsatte. :wow:

Forøvrig har jeg nå lest artikkelen. Vet ikke hva jeg skal si egentlig. Kjenner ikke sjøl at jeg er så veldig på krigsstien lenger. Jeg er en av de som har aversjon mot risiko og kommer til å utføre jobben innenfor de rammene som er gitt. Hvis det betyr at flyene blir forsinket på grunn av mangel på brøytemateriell, mangel på flygeledere, mangel på utstyr, mangel på sand, så forholder jeg meg til det. Trafikkavviklinga skal være sikker uansett. Men effektivt blir det ikke, det er sikkert.
Noen kommer til å måtte bite i seg orda i visjonen: "Ledende på sikkerhet og punktlighet i Europa"

Forøvrig glemmer man alltid å nevne når man snakker om flygelederes snarlige overflødighet at "Open Sky" også en visjon med 20-30-års-perspektiv. Vi skal da drive flykontroll i mellomtiden. Faktisk skal vi vel drive flykontroll nå, i morgen og i 2005 også...

Originally posted by BEF

Ha-ha...

LOL

:zzz

(til siste innlegg)

Jeg vet ikke om det er sarkasme, ironi eller hva du mener med posten din. Siden det er arbeidsplassen min velger jeg stort sett å ta disse tingene alvorlig.
Man mener kanskje at vi arbeidstakere i Avinor roper "ulv ulv". For å trekke det ned til forbrukernivå kan jeg jo illustrere med et høyst reelt eksempel:
I nordnorge har lite brøytepersonell og derfor er taxibaner ofte stengt, samt at brøyting ofte tar rundt 10 minutter lenger enn det gjorde før. La oss tatt ut av lufta si at man på en gjennomsnitts nordnorsk flyplass delayer hver flyging med 1 minutt på grunn av forlenget flyging ved backtrack, mangel på taxibaner og forlenget brøytetid. Vi har minimum 5 måneder vinter i nordnorge.
På Evenes er det rundt 30 bevegelser om dagen. 30 minutter forsinkelse, 150 dager, la oss si 1000 kroner minuttet. 4,5 millioner i året.
Tromsø? 100-120 bevegelser om dagen. 15 millioner i ekstra utgifter på flyselskapene.

Og hvem betaler for disse utgiftene?

:zzz

Back