"Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Nå har jeg benyttet meg av OSL i alt slags vær, og det er jo skjelden stengt pga snø. Jeg gir en uforbeholden honør til brøytemannskapene ved OSL (og de andre flyplassene i Norge).

Fortsatt god romjul til alle!

Thomas
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Store ord fra lufthavnsjefen på Værnes, men definitivt en fjær i hatten for Avinors brøytemannskaper:



www.adressa.no/nordtrøndelag/stjørdal/article1569188.ece

Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
Med de reaksjonene som har kommet i etterkant, så kan det virke som at forventningene til bryteberedskap vil bli kraftig hevet i tiden fremover, også på de Britiske øyer. Det trengs nok!
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

NRK også på banen:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7443653

– Har en annen kompetanse enn dem

Bardal forteller at flykaoset på Heathrow kunne vært kraftig redusert dersom mannskapet hadde like forutsetninger som de i Trondheim.

– Det er klart at det hadde endret situasjonen radikalt, men nå skal det sies at en flyplass som Værnes har en erfaring, kompetanse og utstyr som andre flyplasser i Europa ikke har, sier lufthavnsjefen.

Han mener at én åpen rullebane kunne opprettholdt en betydelig del av trafikken, selv om snøværet fortsatte.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Sitat fra "Adressa":
De siste årene har Avinor brukt 30-40 millioner kroner på nytt brøyteutstyr på Værnes. I tillegg er det bygget ny brannstasjon som også huser verksted og garasje for brøytemaskiner. Tilsammen har dette kostet over 100 millioner kroner. Til høyre teamleder Magne Aasan og lufthavnsjef Lasse Bardal.

Jeg ber forsamlingen legge merke til hva dette koster.

Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU.

De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her? Lufthavnene i Europa kan sikker bygge opp en vinterberedskap på linje med det vi har i Norge, men som vi ser, det koster. Lufthavnene har stort sett ikke noe annet sted å hente disse pengene enn gjennom lufthavnavgiftene.

I Norge er det naturlig å ha en slik vinterberedskap, da sannsynligheten for snø er høy. Men hva om de lufthavnene som nå har hatt store problemer faktisk går til de skritt å gjøre dette, og det går tilbake til normale vintre, hva vil da de kostnadssensitive brukerne av lufthavnen si til alle pengene som går til en vinterberedskap som står ubenyttet?
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Litt arrogant uttalelse av Hr. Bardal mener nå jeg.
Det er ikke bare RWY som må brøytes på en flyplass, også TWYs og oppstillingsplasser osv.
EGLL har en utforming av manøvreringsområdet med mange "cul-de-sacs" som gjør det vanskelig å kjøre et effektivt brøytetog a la OSL sitt.

Siden Bardal legger opp til en "pissing contest" kan jeg jo fortelle han at på OSL bruker de vanligvis under 12 minutter på østre bane og under 15 minutter på vestre.
Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Sitat fra "Adressa":
Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU.

De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her?

Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage. ;)

-A
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Har hørt et rykte fra en som har snakket med en pilot. Han fortalte at Heathrow ikke vil kjøpe inn skikkelig utstyr til brøyting, de vil heller spare penger, og dersom det kommer snø et par dager, vil de heller la snøen ligge til den forsvinner av seg selv.
Det koster enormt med penger å kjøpe inn slikt utstyr, så de vil heller ha strandede passasjerer og sinte politikere.

Dette er jo bare et rykte, spørs om det er sant. Men det er jo ikke rart det blir kaos på Heathrow når de bare har et par traktorer med snøploger på. De burde investert i skikkelig utstyr slik vi har i Norge.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage. ;)

-A

Stort sett er jeg enig med deg. Men jeg mener du bare har delvis rett i denne påstanden:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter."

De 100 mill Trondheim lufthavn har investert i vinterberedskap er jo et bevis på det motsatte, og jeg vil anta at et stor andel av disse pengene kommer fra nettopp den kommersielle delen (handlesenteret) av lufthavndriften.

Det er vel også et velkjent faktum at bla.a taxfree-salget på OSL er med på å finansiere bøttevis av norske lufthavner, også vinterberedskapen.

Men det er sånn vi har organisert oss i Norge. Hvordan eierskapet er til lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og de andre lufthavnene som har vært i problemer i det siste, vet ikke jeg, men hvis jeg har fortstått det rett, eies BAA som bla.a driver Heathrow, av et spansk selskap.

Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.

Skeptisk, men tilbøyelig til å gi deg rett. Årsaken til at jeg er skeptisk er værforhold. Det f.eks Tromsø (og tildels EVE og BOO og andre kystnære byer langs norges kystlinje) har er noe som heter polare lavtrykk. Det finnes ikke innlands i sørnorge. Disse polare lavtrykkene er vanskelige å forutsi, altså kan man ikke planlegge noe i forhold til dem. De er intense og ubarmhjertige. Og at Tromsø klarer å fortsette operasjoner uten veldig mye delay i slike forhold synes jeg er intet annet enn imponerende, når man ser litt "lett dryss" skape problemer hos andre :) Jeg vil derfor påstå TOS ikke kan ligge langt unna, om ikke helt oppi baken på OSL, når det kommer til vinteroperasjoner.

I'll tell you, om det hadde kommet en skikkelig hærskare av polare lavtrykk over de britiske øyer - da hadde vi snakket kaos.... :lol:
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.

Snøløs? Fakta er at England alltid har hatt snø til tider. Men de to siste vintrene har har vært tøffe der også på lik linje med her i Norden. Men før disse to årene har vi hatt flere år med svært milde vintre.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Litt arrogant uttalelse av Hr. Bardal mener nå jeg.
Det er ikke bare RWY som må brøytes på en flyplass, også TWYs og oppstillingsplasser osv.
EGLL har en utforming av manøvreringsområdet med mange "cul-de-sacs" som gjør det vanskelig å kjøre et effektivt brøytetog a la OSL sitt.

Siden Bardal legger opp til en "pissing contest" kan jeg jo fortelle han at på OSL bruker de vanligvis under 12 minutter på østre bane og under 15 minutter på vestre.
Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.

Helt enig! Og hva angår størrelsen på flyplassen, så går vel medaljen til OSL?
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Bardal legger da slettes ikke opp til noen pissekonkurranse. Dersom dere orker å lese artikkelen vil dere se at:
Oslo Lufthavn Gardermoen er trolig aller best i verden på dette, sier Bardal, som selv ikke vil rangere Værnes i forhold til de andre norske flyplassene.
;)
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

..og jeg tror også at det ikke er Bardal & co som har ringt Adressa for å vise hvor langt de kan pisse, men derimot Adressa som har funnet ut at man må spinne litt mer på snøkaoset (For media tjente i allefall godt på det..) og har dermed funnet ut at man skal kontakte sin lokale flyplass (aka TRD) for å høre hva de mener.

Utstyret til å få unna snøen er dyrt i innkjøp, og koster sikkert en del å ha stående i år med lite snø, men jeg vil også kanskje tippe at det er en brøkdel av hva selskaper (og flyplasser) har tapt på disse dagene?
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Allerede samme dagen som snøkaoset satte inn i England og på kontinentet, og flyplassene ble stengt, forkuserte media på hvordan man fikset dette i andre og mer vinterlige land. Heathrow var vel knapt stengt innen BBC World Service intervjuet flyplassjefen i Toronto, og han sa at der stengte man aldri.

I tysk presse har jeg lest reportasjer om snøberedskapen både på Gardermoen og i Helsinki.

Og så er man og vel klar over i GB, på kontintetet og i USA at alle flyplasser kan være åpne omtrent alltid - spørsmålet er bare hvor mye penger man skal sette av til snøberedskap, hvem som skal betale, alternativt om pengene kan brukes til noe bedre.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Du kan sette av saa mye penger du vil, men uten at britene endrer sine HMS-regler vil det ikke vaere mulig med fornuftig vinteroperasjon paa steder som Heathrow og Gatwick. Bare les hva f.eks. Turtle, som ser dette paa naert hold, skriver i andre poster.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Snøløs? Fakta er at England alltid har hatt snø til tider. Men de to siste vintrene har har vært tøffe der også på lik linje med her i Norden. Men før disse to årene har vi hatt flere år med svært milde vintre.

Legg merke til at jeg skrev det slik: "snøløs". og at også at steder i Italia og Spania som ALDRI har snø, også har hatt slike problemer av og til uten at det er nødvendig å kjøpe inn mye dyrt utstyr.
 
Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Når gutta i Plasstjenesten på OSL i tillegg greier å brøyte for spottere, ja da er de faktisk i verdenstoppen. :73:
 
Back
Top