"Vi besøker deg i konkurransefengslet"

Replying to Topic '

Det er vel egentlig snakk om to forskjellige forhold her. Det er særlige regler som gjelder for personvern både i norge og usa, som har strenge regler og klart plasserer ansvaret hos den som forvalter informasjonen. Når det gjelder informasjon som er bedriftsensetiv, så er det vel mer regulert i forhold til de direkte konsekvensen ved bruk av informasjonne. F.eks i forhold til konkuranselovgivninga.

Replying to Topic '

Originally posted by EB

Hva med det vi skriver her på forumet - kan alle stå inne for det om noen år????

For ikke å få tungen revet ut, velger jeg å snakke på generelt grunnlag: slike fora er jo i mange tilfeller værre enn "syklubber", Se-og-Hør, Her-og-Nå og div. andre ryktebørser tilsammen. Synes vi har et dårlig grunnlag å kritisere DN's journalistikk på, vi som driver og synser, prosederer, konkluderer og dømmer om alt mellom himmel og jord her iallefall... :cool2

Å jada...., har sikkert vært rimelig vinglete med fingrene over tastaturet selv gjennom tidene, men man får vel prøve å stå for det meste vel? Man har jo krabbet ut av sandkassen for flere og snart 40 år siden...:zzz

Replying to Topic '

SAS Braathens har selvfølgelig gjort noe galt dersom de har brukt dataene til å skade Norwegian. Man må huske at gamle NAS og Braathens hadde et tett samarbeid før i tiden hvor det var Braathens som håndterte denne type data. Når så dette opphører kan man jo ikke bruke data’ene mot dem man tidligere samarbeidet med! Leverer du nøkkelen til huset til naboen for at de skal vanne blomstene når man er på ferie, betyr ikke det at man flere år senere kan benytte den samme nøkkelen for å gå inn i huset og forsyne seg av gjenstandene uten naboens viten! I dette tilfellet har jo huseierne både flyttet ut og nye partnere kommet inn. Uansett, er dette riktig, noe mailene i DN tyder på, er dette helt forkastlig.

I tillegg sier man fra SAS Braathens sin side at tidligere hadde både SAS og Braathens innsyn i hverandres data???? Ny SAS - Maersk sak??? Var det dette som felte Color Air??? Kommer Sunde til å kreve tilbake den halve milliarden han tapte???

Denne saken kommer til å rulle opp en rekke saker og er antageligvis langt større enn det vi aner.

Jeg fatter ikke at voksne mennesker i dette fora kan forsvare en slik handling.

Replying to Topic '

Jeg forsvarer paa ingen maate SASBraathens handlinger, men jeg synes at vi ogsaa boer se paa DY's maate aa behandle saapass viktige data paa:

1. Dette har ikke foregaatt i skjul, login viser hvem du er og hvor du kommer i fra, det tar 2 tastetrykk aa se hvem som har adgang til dine data og bruker adgangen (Husk login hadde til og med BU eller SK i login ID).
2. DY eier adgangskontrollen og normale sikkerhets rutiner burde ha stoppet dette etter maks 3 maaneder, og gode sikkerhetsrutiner ville ha automatisk stoppet dette en uke etter at avtalene opphoerte.
3. Alle flyselskaper, inkludert DY kan helt lovlig kjoepe seg adgang til en stor del av disse dataene - gjennom MIDT.

At voksne mennesker stiller spoersmaal om DY's egen rolle i dette finner jeg naturlig, det betyr ikke et automatisk forsvar av SASBraathens, som jeg mener absolutt har handlet umoralsk.

Replying to Topic '

Flere personer er mistenkt i forbindelse med rettssaken mot SAS Braathens. Økokrim utelukker ikke at enkeltpersoner kan bli tiltalt.

Økokrim mener de har bevis for at ansatte i SAS Braathens systematisk tappet forretningshemmeligheter fra sin argeste konkurrent, Norwegian, gjennom flere år.

Tirsdag ble flyselskapet tiltalt ved styreformann John S. Dueholm.

Nå vurderer Økokrim om det er grunnlag for å reise straffesak mot enkeltpersoner, skriver Dagens Næringsliv.

Bestemmer seg snart

- Det er en kompleks vurdering når det gjelder foretaksansvar. Om vi tiltaler personer og selskaper hver for seg, bare en av delene eller begge samtidig, beror på en helhetsvurdering av saken, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Elisabeth Roscher.

Det skal ikke være grunnlag for å straffeforfølge de tre ansatte i SAS Braathens som er nevnt i tiltalen.

Men andre personer kan altså risikere å bli tiltalt.

Roscher sier Økokrim vil bestemme seg innen kort tid, siden det beste er å føre alle sakene for retten under ett.

Saken opp i august

"SAS Braathens mener vi ikke har gjort noe ulovlig i denne saken, og imøteser en rask avgjørelse", skriver kommunikasjonsdirektør i SAS Braathens, Cathrine Foss Stene i et leserinnlegg i DN.

Etter planen kommer saken opp for Asker og Bærum tingrett i august.
http://n24.no/boers-og-finans/article1355606.ece

Replying to Topic '

Originally posted by Klippe
I tillegg sier man fra SAS Braathens sin side at tidligere hadde både SAS og Braathens innsyn i hverandres data???? Ny SAS - Maersk sak??? Var det dette som felte Color Air??? Kommer Sunde til å kreve tilbake den halve milliarden han tapte???

Denne saken kommer til å rulle opp en rekke saker og er antageligvis langt større enn det vi aner.

Jeg fatter ikke at voksne mennesker i dette fora kan forsvare en slik handling.

Nå må vi ikke ta helt av her. Color Air hadde et helt eget system i sin tid som het AVOPS. Dette var et system som kun de selv hadde tilgang til. Problemet til Color Air var at de hadde kun 3 fly og måtte fly på Ålesund 5 ganger om dagen fordi O.N.Sunde var derfra. Produktet var heller ikke tilgjengelig for reisebyråer da de hovedsakelig bruker Amadeus og dette forsto ikke Color Air før det var for sent.

At DY har gitt tilgang til BU terminaler i Amadeus er jo naturlig da de hadde en utvidet interline avtale med dem. La oss osgså huske at Amadeus er et bookingsystem. Det er ikke et system for å fiske ut tall fra konkurrenter. At dette er gjort og satt i system gleder jeg meg til å lese om i en eventuell dom. Jeg betviler dette sterkt! Hvis tilgangen hadde ligget på andre systemer hadde saken vært av en helt annen karakter. Men her er SAS proffe så jeg regner med at dette er bare et stunt fra konkurransetilsynet i sammarbeid med økokrim, og selvfølgelig Norwegian.

Og så litt om passasjertall. Alle kan finne ut hvor mange passasjerer det er ombord på et fly. Det er jo bare å telle alle menneskene som går ombord før deg. :)

Ha en trivelig helg!!

Replying to Topic '

Originally posted by TOS

Ja, for vi vet jo alle at Konkurransetilsynet og Økokrim samarbeider tett med aktører som f.eks. Norwegian.... Jeg vil vel heller ikke tro at denne saken er lagt under konkurranseloven og dermed at Konkurransetilsynet ikke er involvert, men jeg kan selvsagt ta feil om det.

For å være helt ærlig vet ikke jeg hvem som sammarbeider TOS, men mitt inntrykk er at noen i økokrim eller konkurransetilsynet har gitt "e-mailene" til Norwegian som igjen har valgt å publisere det i media. Hvis økokrim eller konkurransetilsynet går åpent ut i media med slike mailer kan vi alle frykte for rettssikkereheten vår i utsatte næringer.

Replying to Topic '

Originally posted by TOS

Originally posted by LN-BIZ

Men her er SAS proffe så jeg regner med at dette er bare et stunt fra konkurransetilsynet i sammarbeid med økokrim, og selvfølgelig Norwegian.
:)

Ja, for vi vet jo alle at Konkurransetilsynet og Økokrim samarbeider tett med aktører som f.eks. Norwegian.... Jeg vil vel heller ikke tro at denne saken er lagt under konkurranseloven og dermed at Konkurransetilsynet ikke er involvert, men jeg kan selvsagt ta feil om det.

Trodde "alle" jobbet mot SAS....av og til kan det i allefall virke slik på enkelte her inne ;)

Replying to Topic '

Originally posted by LN-BIZ

For å være helt ærlig vet ikke jeg hvem som sammarbeider TOS, men mitt inntrykk er at noen i økokrim eller konkurransetilsynet har gitt "e-mailene" til Norwegian som igjen har valgt å publisere det i media.

Hva baserer du ditt "inntrykk" på? Er det kun en antakelse kanskje?

Replying to Topic '

Når det er 3 selskaper som konkurrerer og to av disse ser i revenue informasjonen til hverandre er det en smal sak å “finte” ut den tredjekonkurrenten. Særlig når konkurrenten er vesentlig mindre enn de to andre, (som Color Air). Dette har ingen ting med hva slags system man benytter, men revenu kunnskapene! Sunde kommer garantert på banen dersom rettsaken konkluderer med gjensidig innsyn mellom SAS og gamle Braathens. Den frie konkurransen i norsk luftfart ble iverksatt 1993 og vil derfor ha tilbakevirkende kraft til 1999.