"Vi besøker deg i konkurransefengslet"

Hurum

ScanFlyer Gold
"Vi besøker deg i konkurransefengslet"

SAS-Braathens-sjefer spøkte på e-post om å bli tatt av Konkurransetilsynet (KT) og havne i fengsel.

Konstituert SAS Braathens-sjef Johnny Skoglund ledet avdelingen til de tre ansatte som Økokrim mener ulovlig tappet Norwegian-opplysninger.
E-postkorrespondansen mellom SAS Braathens-ansatte Snorre Andresen, Kjell Wilsberg og Lars Draagen, som Økokrim mener ulovlig tappet Norwegian-opplysninger, tyder på at de tre var klar over at de var på kanten med loven da de distribuerte detaljerte opplysninger om Norwegians passasjerantall og priser, skriver Dagens Næringsliv.

Det viser dokumenter DN har fått tilgang til.

E-postkorrespondansen fra 16. mars 2004 begynner med at Wilsberg sender de to kollegene en e-post som bli avsluttet med «Ikke verdt å nevne for andre».

En halvtime etter kommer svaret fra Snorre Andresen, prisansvarlig i SAS Braathens: «Nesten så jeg blir bekymret. Det er ikke lenge før KT (Konkurransetilsynet, red. anm.) står utenfor døren nå...».

Resten av korrespondansen lyder:

"Vi skal besøke deg i konkurransefengselet"

"Jeg tar med frisk frukt"

"Takk for omtanken. Hils xxxx fra meg!"

"Kommer hun ikke for å besøke deg??? "

"Dit jeg kommer tviler jeg på at noen kan eller ønsker å besøke meg"

Vil ikke kommentere
Dagens Næringsliv lyktes hverken å komme i kontakt med Draagen eller Andresen igår. Wilsberg sier at han ikke ønsker å kommentere saken, men viser til presseavdelingen i SAS Braathens.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article804316.ece

Replying to Topic '

Hvis disse tre er representative for SAS Braathens' etiske/moralske nivå, så tyder det ikke bra for resten av selskapet. Med deres nærhet til Johnny Skoglund gjør ikke saken bedre. Hvor mange råtne epler er det i SAS Braathens-kurven?

Replying to Topic '

dette lukter mer og mer av heksejakt på Skoglund. Hvordan kan Dagens Nærlingsliv publisere interne mailer?? Sitter det noen i KT eller Økokrim og fórer avisen med konfidensiell informasjon fra beslaget i 2004??

Dessuten er det på sin plass å spesifisere at herrene Skoglund, Wilsberg, Draagen og Andresen alle jobbet i Braathens...

Replying to Topic '

Går det an å synke så lavt? Helt lavmål. :naughty:

Men det lover jo bra for rettssaken.

Replying to Topic '

Originally posted by Spoiler

dette lukter mer og mer av heksejakt på Skoglund. Hvordan kan Dagens Nærlingsliv publisere interne mailer?? Sitter det noen i KT eller Økokrim og fórer avisen med konfidensiell informasjon fra beslaget i 2004??

Dessuten er det på sin plass å spesifisere at herrene Skoglund, Wilsberg, Draagen og Andresen alle jobbet i Braathens...

Er det ikke utformet en offentlig tiltale i denne saken? E-postene er nok en del av denne tiltalen fra Økokrim. Pressen har i visse saker rett til innsyn i dokumentene, men er litt usikker på detaljene i dette regelverket.

Heksejakten er nok i gang ja, men ikke skyld på pressen. DN gjør stort sett en god jobb men passer på å dele saken opp i små stykker slik at de har noe nytt på forsiden hver dag. Tror SAS har tatt forsiden på DN hver dag denne uken.

Det er synd for deg og dine Spoiler at Braathens folkene kom å ødela SAS, men slik kan det gå. Håper SAS har lært denne gangen, og ikke kjøper flere utarmede konkurrenter.

Replying to Topic '

Originally posted by intransfer

Originally posted by Spoiler

Er det ikke utformet en offentlig tiltale i denne saken? E-postene er nok en del av denne tiltalen fra Økokrim. Pressen har i visse saker rett til innsyn i dokumentene, men er litt usikker på detaljene i dette regelverket.

Heksejakten er nok i gang ja, men ikke skyld på pressen. DN gjør stort sett en god jobb men passer på å dele saken opp i små stykker slik at de har noe nytt på forsiden hver dag. Tror SAS har tatt forsiden på DN hver dag denne uken.

Det er synd for deg og dine Spoiler at Braathens folkene kom å ødela SAS, men slik kan det gå. Håper SAS har lært denne gangen, og ikke kjøper flere utarmede konkurrenter.

* Noen av disse folkene kom inn i Braathens ETTER at SAS Group hadde kjøpt Braathens, og disse folkene kom fra akkurat SAS. Så lurer på hvem som ødelegger for hvem...

Replying to Topic '

Eyy .. kutt skittkastingen. Hvem har ikke slengt avgaarde noen flaasete kommentarer i en epost? Det har vel de flest av oss ... tror ikke det er mange som regner med a faa dem slengt tilbake i fleisen paa denne maaten ...

Gutta har gjort noe dumt og ikke vaert flinke til aa 'rydde opp' etter seg. Industrispionasje er som tidligere nevnt ikke uvanlig. Fra flybransjen husker vi kanskje best BA's tapping av Virgins C-klasse bestillinger for noen aar siden .. der fikk jo BA en skikkelig kilevink ..

Det er klart at det er fristende aa benytte seg av konkurrentens data hvis den er tilgjengelig, enten det dreier seg om sjekking av plass for ID-reiser eller prispressing. Selv om dataene er til hjelp er det norske folks reisemoenster noksaa 'satt' uansett og kampanjer og lavpriser kommer usnastt naar folk reiser minst. Og det vet man lang tid i forveien. Saa da tror jeg ikke det har det store utslaget at SAS gikk ned til f.eks. 349 istedet for 399 ....

Det tar heller ikke lang tid aa matche en kampanje man leser om i avisene ..

Norwegian opererer i et marginalt marked og er mer foelsomme enn SAS paa inntektsiden i kraft av sin stoerrelse. Men naar Kjos kommer aa snakker om over hundre millioner i tap pga dette har jeg problemer med aa ta det alvorlig. Da snakker vi 'amerikanske tilstander'.

Replying to Topic '

Tja - det var vel vært hevdet av både Norwegian, SAS og medlemmer her på forumet at det norske markedet er veldig prisbevisst...og at de lave prisene med tilnærmet null servering/service er et utslag på at pris er det beste salgsmomentet til flyselskapene.

At noen ønsker å dysse det ned er jo ikke uventet, det samme hadde sikkert skjedd om det var Norwegian som hadde kikket SAS i kortene.

Poenget er vel her at ledelsen i SAS Braathens her "avslører" seg litt ved å vise at dem var klar over at dette kanskje ikke var helt "etter boka"...og jo selvsagt har nok mange sendt en mail eller to dem kanskje ikke burde gjort, men det fritar en jo ikke likvel for det en har skrevet. Som leder hadde jeg nok vært svært forsiktig med å skrive slikt, men det trenger jo ikke bety at alle er det.
Men det er klart at dette ikke ser bra ut i media. Og denne gangen er det ikke VG som skriver det...men en avis som mange her på forumet mener er en langt mer seriøs og SAS-nøytral avis enn VG.
Jeg vil dog ikke kalle det "skittkasting", men ikke uventet journalistikk.

Replying to Topic '

Det var ikke jornalistikken jeg siktet til, den er grei nok..

Men en ting jeg lurer litt paa er om DY den samme periode ogsaa hadde tilgang til motsatt info..?? Det er jo mange BU-folk som gikk dit, og hvis BU kunne se DY-data, kunne DY se BU-data fra sine terminaler med rett login?

Replying to Topic '

Originally posted by LN-MOW

Det var ikke jornalistikken jeg siktet til, den er grei nok..

Men en ting jeg lurer litt paa er om DY den samme periode ogsaa hadde tilgang til motsatt info..?? Det er jo mange BU-folk som gikk dit, og hvis BU kunne se DY-data, kunne DY se BU-data fra sine terminaler med rett login?

Et viktig poeng som sikkert vil bli belyst i den videre saksgangen!!
Vil anta at det da er snakk om personer som som jobbet i BU og deretter fikk jobb i DY...og hvor nøye dataavdelingene har vært med å oppdatere listene.
Synes jo Norwegian ikke her helt uskyldig i dette - dem burde jo ha oppdaget dette selv, men litt dårlig moral av SAS Braathens, som også etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette har fortsatt å logge seg inn.
Jeg heller mot skylddeling i denne saken

Replying to Topic '

Det er ingen tvil om at det er slappt av Norwegian å ikke fjerne tilgangene. Men det er vel strengt tatt ikke ulvolig å ha tilganger man ikke skal ha. Det ulovlige oppstår når man utnytter denne muligheten til å innhente informasjon som man ikke skal ha tilgang til. Så spm. i rettsaken blir ikke om tilgangen, men om hvilken infomasjon SAS har hatt og hvordan de har brukt denne.

Replying to Topic '

Hva med det vi skriver her på forumet - kan alle stå inne for det om noen år????

Replying to Topic '

Originally posted by Hurum

Vil anta at det da er snakk om personer som som jobbet i BU og deretter fikk jobb i DY...og hvor nøye dataavdelingene har vært med å oppdatere listene.
Synes jo Norwegian ikke her helt uskyldig i dette - dem burde jo ha oppdaget dette selv, men litt dårlig moral av SAS Braathens, som også etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette har fortsatt å logge seg inn.

Jeg regner med du gottar skylddeling når du går fra bilen ulåst og noen tar den også?

-A

Replying to Topic '

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Hurum

Jeg regner med du gottar skylddeling når du går fra bilen ulåst og noen tar den også?

-A

Det blir jo litt som "storg" skriver rett over her....hadde ikke hatt problemer med at folk hadde satt seg inn i bilen som jeg hadde glemt å låse...spørsmålet blir jo hva dem gjorde og om dem stjal den....det er jo noe annet.

Replying to Topic '

Originally posted by EB

Hva med det vi skriver her på forumet - kan alle stå inne for det om noen år????

Tja - kanskje, men vi har da ikke logget oss inn på forumdeltakere...for så å sende mailer til hverandre i kraft av å sverte/konkurrere om den enkelte vil jeg tro...eller?

Håper da at både f.eks meg selv, EB, pp, dc-8-63, BU662 og alle andre kan stå inne for det dem skriver og ikke minst gjør.

Replying to Topic '

med fare for aa bli "moonet" igjen....vil jeg svakt antyde at det siste innlegget ikke helt korrekt fremstiller det som har foregaatt....de i Braathens, senere SASBraathens har hele tiden brukt sine egne login ID for aa se paa Norwegians tall, vi boer ogsaa huske paa at den adgangen ble opperettet paa en full legal maate i full overenstemmelse...aldri har noe hacket seg inn eller skaffet seg adgang via falske credentialer....og en boer ogsaa huske paa at LoginID viser hvor du kommer i fra !
Eks. OSLSK0001/3090SA eller OSLBU0001/3090SA

Det er ogsaa viktig aa huske paa at det er DY som eier Dataene, og som dermed ogsaa eier og har full kontroll over hvem som har adgang, og hva de kan se. SASBraathens kan ikke gaa bakveien for aa skaffe seg adgang, det kan kun autoriseres av DY.

Det jeg synes er merkelig er at DY aldri reagerte paa at OSLBU0001/3090SA logget seg, javisst kan DY se dette, og med sensitive data som dette maa man til enhver tide vite hvem som bruker adgangen, hva de ser paa - og regelmessig vurdere alle logins.....

Og som eier av Dataene var det DY ansvar og stenge adgangen....

Moralsk sett skulle ikke SASBraathens ha benyttet seg av den legale adgangen de hadde, ingen tvil om at det var moraslsk forkastelig

Replying to Topic '

Går du i fra bilen din ulåst og med nøkkelen i tenningslåsen og noen stjeler bilen din så er tyven fremdeles en tyv. Men du har jo også opptrådt uaksomt. Eksempelvis vil ikke forsikringsselskapet ditt dekke et tap du får dersom du er uaktsom. Men tyven har ikke rett til å forsyne seg bare fordi du er uaktsom heller.

Her er det jo også åpenbart at SAS har vært klar over at det de gjorde var ulovlig - ingen tvil om at det ut i fra det de skriver i e-postene (spøk eller ikke spøk).

SAS holder ihvertfall en del advokater med oppdrag - det blir arbeidsplasser av slikt noe.

Replying to Topic '

...I min egen jobb, ansvarlig for Kreftregistret i Del Staten Washington, saa ville jeg personlig ha blitt straffe ansvarlig (USD2500 i bot for hvert enkelt tilfelle av pasientinfomasjon som ble eksponert) ... ikke den som leser informasjonen.

Og siden adgangen ble gitt av DY saa er den vel strengt tatt lovlig saa lenge DY velger aa la SASBraathens ha adgangen (AA stenge adgangen forblir DY ansvar)