VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Det har vært kaotiske tilstander på flyplassene rundt i Europa etter at snøen har lavet ned den siste tiden. Nå rammes også Gardermoen av forsinkelser og kanselleringer

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=583343

Igjen så 'dipper' jo DY veldig i forhold til de andre
http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_dagenspunktlighet


osl-sk-dy-day.png


osl-sk-dy-week.png
 
Re: vg: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Klart Gardermoen blir rammet når "halve Europa" har problemer. Det må nødvendigvis gå utover andre steder, som Gardermoen, uten at det går særlig klart frem at vi er totalt uforskyldt disse forsinkelsene. Det er ikke vestentlige værproblemer her oppe i dag. ( ikke mer en vi kan grei å ta unna)
 
Re: vg: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Med tanke på overskriften og vinklingen - pressen skal vel ha litt å skrive om :zzz
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Skjønner ikke problemet - det beskrives jo greit at problemene i Europa får konsekvenser for flyene til og fra Gardermoen.

Helt relevant informasjon og absolutt noe å skrive om.
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

De tar jo også opp punktligheten SAS vs DY.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596882

Diskusjonen om at SAS knuser DY på punktlighet har jo vært oppe før og er vel ferdigdiskutert, men følgende sitat dea DY skjønner jeg ikke helt:

" Grunnen til at det nok rammer oss en del hardere enn andre, er at vi har flyene lenger i luften. Vi flyr mer effektivt for at folk skal kunne reise billigere, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian."

Forstå det den som vil, men i mine øyne er det den dummeste uttalelse jeg har hørt for å bortforklare elendig punktlighet.

Såvidt jeg vet er det like langt til bgo og cdg og evnt london for begge selskaper.
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

" Grunnen til at det nok rammer oss en del hardere enn andre, er at vi har flyene lenger i luften. Vi flyr mer effektivt for at folk skal kunne reise billigere, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian."

Det de like gjerne kan si at at "Vi har et alt for ambisiøst ruteprogram, som gjør at vi sliter kronisk meg regularitetet"
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Det de like gjerne kan si at at "Vi har et alt for ambisiøst ruteprogram, som gjør at vi sliter kronisk meg regularitetet"

Helt enig, her mener jeg det hadde vært fair å være ærlig. Når man gang på gang er den eneste aktøren på OSL som "rammes av" glatte rullebaner, slotproblematikk, trafikkreguleringer etc. virker det litt søkt å skylde på faktorer utenfor seg selv.
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Helt enig, her mener jeg det hadde vært fair å være ærlig. Når man gang på gang er den eneste aktøren på OSL som "rammes av" glatte rullebaner, slotproblematikk, trafikkreguleringer etc. virker det litt søkt å skylde på faktorer utenfor seg selv.

Kunne ikke vært mer enig :stir
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Nuvel - årsaken er trolig av ren disponeringsteknisk art ... SAS kjører tydeligvis færre innland/utlandsslinger, og dermed holder man innenlandstrafikken utenfor og tjener godt på det punktlighetsmessig. Statistisk er det bedre med noen lange forsinkelser (utland/utland) enn mange mindre, uten at jeg har noen mulighet til å se at faktisk dette er tilfelle her ...
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Nå kjører vel både DY og SK færre slinger en i Oktober og November , her i avganger @OSL

osl-32.png


Endel maskiner er sikker på sjekk nå, men igjen å planlegge for en Norsk Vinter , og med en fair respekt for både være og kunders ønske om å komme frem i tide.
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Skånevik har nok rett, DY tar seg ikke råd til å ha 8-10 ekstrafly slik at man kan operere med 1 time + i turnaround snitt. Markedssituasjonen tillater ikke det, da går man konkurs.

LOL - hvem har 8-10 ekstrafly? Hvis du tenker på SAS må du tenke omigjen .. ordet reservefly ble strøket fra SAS-ordboken allerede da jeg jobbet der ... og det begynner å bli veldig lenge siden.
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

LOL - hvem har 8-10 ekstrafly? Hvis du tenker på SAS må du tenke omigjen .. ordet reservefly ble strøket fra SAS-ordboken allerede da jeg jobbet der ... og det begynner å bli veldig lenge siden.

Da må jeg beskjedent LOL'e tilbake MOW ;)

SK benytter nok maskinparken i peak, men utenom det ligner OSL på Pulkovo hva gjelder parkerte fly (forskjellen er vel at SAS sine KAN fly :up:
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Nå sitter jeg faktisk og ser en del på akkurat dette på jobb, og jo Andreas, det stemmer faktisk, du vil ikke tro hvor lange liggetider SK har om dagen. Det er ikke uvanlig at jeg må taue ut både 3 og 4 fly, fordi de har liggetider på 6-7 timer, og dette er gjenganger faktisk omtrent hver eneste dag.....I tillegg står det ofte da 3-4 maskiner til parkert på gate, som har alle over 2 timer liggetid. de fleste 3 og 4 timer.......Så joda, de HAR mye mere å sjonglere med om dagen, det er hevet over enhver tvil

Det er MANG en gang at de bytter til en av maskinene som ER langtidsparkert, og dermed sparer inn på forsinkelsene betraktelig...
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

I peakene også eller bare midt på dagen?
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Nå har vel SAS dratt ned programmet endel i forbindelse med julen og har derfor endel ekstra kapasitet. Sjekket f.eks fly til KRS denne uken, og det virker som om de kjørte under halvt program der denne uken
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Hva er best; et SAS som tjener penger eller et SAS som er på punktlighetstoppen? :p
 
Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Da må jeg beskjedent LOL'e tilbake MOW ;)

SK benytter nok maskinparken i peak, men utenom det ligner OSL på Pulkovo hva gjelder parkerte fly (forskjellen er vel at SAS sine KAN fly :up:

Haha, denne lo jeg godt av:lol:

Det er jo blitt skrevet fra tårnet gang på gang, men det ser ikke ut som om det er interesse for å registrere fenomenet.

La meg bare for ordens skyld si meg enig i at DY til tider har et regularitets problem. Derimot synes jeg det er helt feil å sammenligne SK/DY uten å ta i betraktning deres ulike operasjonelle forutsetninger.
 
Back
Top