VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Re: VG: Europa var uforberedt - nå rammes Gardermoen

Haha, denne lo jeg godt av:lol:

Det er jo blitt skrevet fra tårnet gang på gang, men det ser ikke ut som om det er interesse for å registrere fenomenet.

La meg bare for ordens skyld si meg enig i at DY til tider har et regularitets problem. Derimot synes jeg det er helt feil å sammenligne SK/DY uten å ta i betraktning deres ulike operasjonelle forutsetninger.

De forutsetningene legger vel i stor grad selskapene opp til selv.
Om man f.eks har 50 * 737 så er det vel ikke unormalt at 2-4 maskiner er ute med snag pr dag ?
Klar maskinene skal være i lufta, men sammtidig så kan man ikke se bortifra en viss nedetid pr maskin

De har maskiner som kan stå i timer i peakperioder også, ikke 6-7 timer, men noen timer blir det fort...Jeg skal forsøke følge litt med over nyåret, hvordan bildet ser ut og rapportere litt tilbake.....

Ja, da vet vi jo hvor ekstrakapasiteten på sommerprogrammet kommer fra, da. ;)

Vel her var jeg tydeligvis ikke helt oppdatert, slik er det å se det fra Atlanta, men jeg registrerer at ingen har nevnt hvem som troner suverent øverst på punktlighetstoppen! :love:

Derimot synes jeg det er helt feil å sammenligne SK/DY uten å ta i betraktning deres ulike operasjonelle forutsetninger.

Deres forskelle i operationen er vel fuldstændig ligegyldig for passagererne - som gerne vil flyve til tiden. Og her ved jeg godt hvad jeg vil vælge for at undgå forsinkelser...

..og forøvrigt, så er jeg enig med det tidligere skrevne om at det er pudsigt at det altid er DY, der bliver ramt at glatte runways og dårligt vejr - når deres konkurrenter ikke er ramt i samme omfang.

Nej DY's har et stort problem mht. regulariteten, men mon ikke kunderne også finder ud af det efterhånden...

Det er vel bare å hoste opp delaystatstikken med delaykoder fra DY så får vi nok svar.

Norwegian said:
" Grunnen til at det nok rammer oss en del hardere enn andre, er at vi har flyene lenger i luften. Vi flyr mer effektivt for at folk skal kunne reise billigere, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian."

"Vi driver rovdrift på både fly og besetning, og sparer på vedlikeholdet, slik at vi kan tilby billige og effektive billetter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.". :colgate:

Fra spøk til alvor; dette rammer alle sammen... sene fly inn til ENGM som skal fort ut igjen, og da forplantes alt utover kvelden. Noen driver såpass tett at det ikke er rom for 1 minutt engang.

Nå skriver jo DB at alt er iorden mht OSL og regularitet,siden vi har lett snø, der VG tror at alt går dukken...,
men noen av våre danske aktivister som kan fortelle om CPH idag, og våre østlige naboer på ARN?

Nej DY's har et stort problem mht. regulariteten, men mon ikke kunderne også finder ud af det efterhånden...

Husk inderlig å holde begrepene fra hverandre:old

SAS hadde tidligere en publisert statistill og begrepsforklaring på sine sider, men jeg er ikke istand til å finne det lenger.. Kort forklart:

REGULARITET = Andelen av planlagte avganger som blir gjennomført
PUNKTLIGHET = Andelen av de planlagte avganger som går på rutetid.

Meg bekjent ligger Norwegian på verdenstoppen hva gjelder regularitet;)

Elendigheten fortsetter i dag for DY og DY's passasjerer:

Dagens punktlighet
SAS 22 4 82%
Norwegian 27 16 41%
Sist oppdatert: 12:02

Men alle kommer vel frem til jul og roen senker seg...
God Jul alle sammen.

Elendigheten fortsetter i dag for DY og DY's passasjerer:

Dagens punktlighet
SAS 22 4 82%
Norwegian 27 16 41%
Sist oppdatert: 12:02

Men alle kommer vel frem til jul og roen senker seg...
God Jul alle sammen.

Nå er det viktigste å få alle hjem til jul ontime eller ei.

Noen som vet hvordan flytrafikken på Flesland vil takle en eventuell slik metar:

TAF 230800Z 2309/2409 09007KT 9999 FEW040 SCT150 PROB30 TEMPO
2318/2409 2000 -SN VV010

Dette er varselet som gjelder i dag for Flesland - og håper ikke det blir noe verre hvertfall! Tenker da på TEMPO`n..

Last edited:

Ja, jeg tror man skal glad for at det store "tradisjonelle" kaoset har uteblitt. Litt forsinkelse bør man regne med i flytrafikken, som ellers i trafikken.

Se på hvordan det er i Europa, har ikke vært helt enkelt der i år.

Noen som vet hvordan flytrafikken på Flesland vil takle en eventuell slik metar:

2318/2409 2000 -SN VV010

Dette er varselet som gjelder i dag for Flesland - og håper ikke det blir noe verre hvertfall! Tenker da på TEMPO`n..

Jeg tror ikke det vil by på noen problemer med den Tempoen der... God sikt, og litt snø tror jeg bergenserne klarer...

Som på osl er nok bemanningen toppet i kveld...

Last edited:

2318/2409 2000 -SN VV010

Det der er en snill METAR. Fint vær, lite vind, men det er mulighet (ca 30% sjanse) for redusert sikt og lett snø. Tror nok den takles uten større problemer.

Last edited:
Back