Vet ikke SAS at det er påske?

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Vet ikke SAS at det er påske?

Skulle bestille en påsketur hjem til Ålesund fra Oslo.

Sjekket først DY, som allerede har skrudd opp prisene sine en del på aktuelle datoer - så det ville bli 1.438 NOK med utreise onsdag 04.04 og retur søndag 08.04. I tillegg kommer jo bagasje, hvis jeg skal ha med. Litt skuffende dyrt med DY, må jeg si.

SAS synes ikke å ha satt opp prisene sine ifm påske, og dette til tross for bare to avganger onsdagen. Fikk samme turen med SAS for 957 NOK.

Synes det er noe snodig at SAS ligger såpass mye under her.....

Re: Vet ikke SAS at det er påske?

Skulle bestille en påsketur hjem til Ålesund fra Oslo.

Sjekket først DY, som allerede har skrudd opp prisene sine en del på aktuelle datoer - så det ville bli 1.438 NOK med utreise onsdag 04.04 og retur søndag 08.04. I tillegg kommer jo bagasje, hvis jeg skal ha med. Litt skuffende dyrt med DY, må jeg si.

SAS synes ikke å ha satt opp prisene sine ifm påske, og dette til tross for bare to avganger onsdagen. Fikk samme turen med SAS for 957 NOK.

Synes det er noe snodig at SAS ligger såpass mye under her.....

Da er det jo bare å bestile SAS ASAP. Dette kan jo skyldes at Ola Dunk har blitt lurt av Kjos og faktisk tror det er billig å fly med dem.

Jada, billetter er allrede bestilt. Med gratis aviser i tillegg, samt mulighet for servering om bord, i tillegg til gratis setevalg ved innsjekk er jo SAS klart å foretrekke når de er billigst. Men poenget mitt er jo at SAS bør ligge en hundrelapp eller to over, om de skal gjøre noe business på møringene. Grunnen til at jeg sjekket DY først er deres utmerkede lavpriskalender.

Som passasjer skal vel verken du eller jeg klage, AirbusTrond, men SAS er dessverre ikke gode nok til å "diskriminere" prisene sine. Det ser man ved at de priser nesten alle avganger likt når de er langt frem i tid. Hvorfor ha startprisen 495 kr. på "pendleravgangene", som uansett fylles opp, når de egentlig kan starte prissettingen på det dobbelte? Så kan man selvsagt gjøre i utgangspunktet "uattraktive" avganger kl. 11 og 22 attraktive ved nettopp å selge dem billig. Da holder man studenter og småbarnsfamilier unna de attraktive avgangene og lokker dem over med lave priser på avganger midt på dagen og sent på kvelden.

Vi har ofte opplevd at SAS har ganske hyggelige priser når man forventer at de skal være dyre. Langhelgene som Pinsen osv. til NCE har ofte vært tilnærmet underpriset.

Da er det jo bare å bestile SAS ASAP. Dette kan jo skyldes at Ola Dunk har blitt lurt av Kjos og faktisk tror det er billig å fly med dem.

Ja du sier noe, nordmenn er jaggu lettlurte - bruke nesten 1500 kroner på en flytur. Norwegian sin suksess er faktisk basert på at de fleste nordmenn faktisk er lettere tilbakestående (bortsett fra alle de som setter seg selv utenfor Ola Dunk båsen)

Lufthansa hadde óg veldig lave priser ut i Europa i påsken når jeg kikket på en tur OSL-BUD. Ned i 1300 kr for de billigste setene.

Ja du sier noe, nordmenn er jaggu lettlurte - bruke nesten 1500 kroner på en flytur. Norwegian sin suksess er faktisk basert på at de fleste nordmenn faktisk er lettere tilbakestående (bortsett fra alle de som setter seg selv utenfor Ola Dunk båsen)

Raljering til side, så må du innrømme at trådstarter hadde et "interessant" utgangspunkt: Når Norwegian er dyre er det "skuffende". Når SAS er billige må det være en feil...

Raljering til side, så må du innrømme at trådstarter hadde et "interessant" utgangspunkt: Når Norwegian er dyre er det "skuffende". Når SAS er billige må det være en feil...

Jeg er fullstendig enig med trådstarter - jeg er dog ikke enig i at Norwegian lurer noen, og ei heller at de fleste nordmenn henger etter.. ;)

Så vidt jeg forstår har også taktikken til SAS penset mer mot lavpris og da er jo dette meget bra.

Last edited:

Ja, fordi SAS har høyere kostnader en DY. Dermed må de ta mer for billettene for å gå i balanse. I tillegg gir de bort aviser og kaffe. De siste gangene jeg har sjekket priser/reist har SAS stort sett vært litt over, hvilket er naturlig. Dessuten mener jeg å ha sett at prisene har vært høyere før jul og påske tidligere.

Det mest interesante er likevel at DY har priser på 299-349 i ukene før og etter, mens de skrus opp til over det doble rundt påske. Hos SAS ser jeg ikke noen slike forskjeller i det hele tatt. Det virker svært underlig.

Last edited:

Det kan jo være at en del påskereisende allerede har bestilt reisen sin i påsken.. og dermed har andelen "billigbilletter" blitt mindre/forsvunnet.

Synes ikke man skal klage på at billettprisene er for lave...

Det er da heller ingen som har klaget over at prisene er lave. Da har du ikke skjønt noe.
TS stiller seg undrende til hvorfor SAS selger billetter billig i påsken hvor de kunne solgt de dyrt. Og ja, det er rart!

Det er viktig å sjekke begge alternativer. Det kan ofte lønne seg.

Det er viktig å sjekke begge alternativer. Det kan ofte lønne seg.

Jeg tror nok folk flest gjør det. Bortsett fra de som ikke betaler selv, og som kanskje er mer opptatt av å samle poeng.
Selv sjekker jeg alltid alternativer.

Jeg tror nok folk flest gjør det. Bortsett fra de som ikke betaler selv, og som kanskje er mer opptatt av å samle poeng.
Selv sjekker jeg alltid alternativer.

Veldig mange går på Kjos-aid også, og tror at DY alltid er billigst. Dette er en doktrine for veldig mange, og å sjekke alternativer blir da bortkastet.
Dessuten er det mange som har dårlig erfaring med enten SAS eller Norwegian, og dermed ikke bryr seg om det ene koster en tier eller åtte mer enn det andre. Å tro at de som betaler selv velger det billigste, mens de som reiser på bedriftens regning velger det dyreste blir totalt feil.

Veldig mange går på Kjos-aid også, og tror at DY alltid er billigst. Dette er en doktrine for veldig mange, og å sjekke alternativer blir da bortkastet.
Dessuten er det mange som har dårlig erfaring med enten SAS eller Norwegian, og dermed ikke bryr seg om det ene koster en tier eller åtte mer enn det andre. Å tro at de som betaler selv velger det billigste, mens de som reiser på bedriftens regning velger det dyreste blir totalt feil.

Er dette noe du kan dokumentere, eller er det noe du tror?
Jeg kan ikke dokumentere mitt syn, kan bare basere det paa hva folk som reiser mye forteller meg.

Jeg går alltid etter pris, og det har tidligere endt opp med en ganske jevn fordeling mellom SK og DY innenriks. Siden jeg kvalifiserer til ungdomsbillett er jo SK som regel billigere enn DY på søndager, dermed ender helgeturer ofte opp med DY ut og SK hjem igjen :p Har óg endt opp med noen turer med SK begge veier pga. pris, men ikke omvendt. Da har SK gjerne vært billigst én vei, mens prisen er så og si identisk den andre veien. Dessuten gjør prisingsalgoritmene at SAS lettere kan være billigst hvis man må fly med mellomlanding. DY priser reiser med connection som summen av leg 1 + leg 2 + 60,-. For SK sin del øker prisen litt mindre aggresivt for slike reiser.

Men nå er vi OT her, for spørsmålet til trådstarter handlet vel faktisk om revenue management: hvorfor SK ikke har skrudd opp prisene i påskeferien slik som Norwegian har, når folk faktisk er villige til å betale mer for billettene da.

Er dette noe du kan dokumentere, eller er det noe du tror?

Dette er et kjent fenomen, og her borte vil du finne mange som aldri sjekker andre enn Southwest. Norwegian har mye av den samme stillingen i Norge som Southwest har/hadde - de var det første selskapet som heldekker markedet med lcc-konseptet.

Det er mange forskjeller mellom DY og Southwest, men de har begge dette 'folkelige' som har vært uvurderlig og git mange den oppfatningen om at selskapet 'alltid er billigst' ..

Men vet vi at DY har skrudd opp prisene? Kan det ikke være som Bamseh skriver, at billigbillettene hos DY allerede er solgt?

Selv har jeg forresten aldri opplevd i praksis at ikke folk sjekker hvem som flyr billigst. Det er bare her på Flyprat jeg har hørt at folk tar for gitt at DY flyr billigere enn SAS. Det finnes sikkert noen (akkurat som det finnes raringer som av prinsipp holder seg til ett og samme flyselskap uansett pris), men jeg synes det høres rart ut at det skulle gjelde mange. Inntrykket mitt fra både ferie- og foretningsreisende er at det er tidspunkt og pris som gjelder og at de færreste er opptatt av selskap. Men dette er svogerforskning så god som noen, så det et bare et inntrykk.

Last edited:

Selv har jeg forresten aldri opplevd i praksis at ikke folk sjekker hvem som flyr billigst. Det er bare her på Flyprat jeg har hørt at folk tar for gitt at DY flyr billigere enn SAS. Det finnes sikkert noen (akkurat som det finnes raringer som av prinsipp holder seg til ett og samme flyselskap uansett pris), men jeg synes det høres rart ut at det skulle gjelde mange. Inntrykket mitt fra både ferie- og foretningsreisende er at det er tidspunkt og pris som gjelder og at de færreste er opptatt av selskap. Men dette er svogerforskning så god som noen, så det et bare et inntrykk.

Har opplevd at folk har blitt overrasket når jeg forteller at jeg fant billigere billetter hos SAS enn hos Norwegian på et aktuelt tidspunkt.

Men er man veldig fleksibel mhp. kombinasjonen dato/tid så finner man nok ofte de billigste billettene hos DY.

Det er vel mange her som også går på Rikardson-aid...:rolleyes: Totalt latterlig argument... En seriøs undervurdering av folks evner til å velge.

Når folk velger DY så virker det som mange synes å mene at dette er fordi de ikke er opplyste konsumenter, mens dersom de velger SK så er det fordi de har de har erfart at SK gir bedre valuta for pengene...

Det er vel også opplagt slik at SK i gjennomsnitt må hente ut en høyere pris enn DY for å dekke sine kostnader, om vi nå går tilbake til trådens opprinnelse.

Last edited:
Back