Verdens vildeste landingsbaner

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Se de vildeste landingsbaner og landinger/take off fra disse på linken vedlagt.

Synes Bhutan var temmelig spesielt:
1. Paro Airport, Bhutan
Det siger lidt om lufthavnen i Bhutan, at der kun er otte piloter i hele verden, som har tilladelse til at lande her. For det kræver virkelig en ekstra indsats at navigere et fly ned i den smalle dal, der er omgivet af Himalayas næsten fem kilometer høje bjergtinder.

Hele saken, med tilhørende YouTube snutter her:
http://tgt.dk/inspiration/tema/bedste_vaerste/article53220.ece#

God fornøyelse!

BF:cool2

Ser Paro ligger drøyt 2 200 meter over havet samt at RWY bare er i underkant av 2000m. Hvis det i tillegg er en dag med høy fuktighet og temperatur, vil ikke flygninger med A319 være på grensen eller er det så bra performance på disse at det ikke er noe problem?

Vet ikke hvordan det er med performance, men A319 var vel ikke førstevalget for Drukair, de hadde jo egentlig bestilt Avro RJX før det prosjektet som kjent ble skrinlagt.

Last edited:
Boeing testet en BBJ 737 ved Paro å kjørte flere approacher, og simulerte bl.a engine failure (dvs kjøre den ene motoren på idle) og det gikk helt fint. De tilbydde Druk 737-700 med oppgradert thrust rating, men de valgte tydeligvis A319. Det går vel ganske bra, bare at de må legge inn vektrestriksjoner på hot and humid days. Og det er jo bare VMC-conditions til denne flyplassen.

Last edited:
Ser Paro ligger drøyt 2 200 meter over havet samt at RWY bare er i underkant av 2000m. Hvis det i tillegg er en dag med høy fuktighet og temperatur, vil ikke flygninger med A319 være på grensen eller er det så bra performance på disse at det ikke er noe problem?

Nå vil vel helningen i banen gjøre at dette er nok noe annet enn 2000m veldig flate meter med tanke på effekten det ha med å stoppe opp og hjelp til akselerasjon. :)

-A

Nå har jeg landet på alle disse i Norge, samt Saba og St. Barths. Vil nok si at de sistnevnte er langt mere utfordrende rent flygemessig. Men disse har jo "alltid" fint vær da. Nå har de "ødelagt" St. Barths ved å flytte veien og barbere toppen litt.

Saba er jo verdens korteste komersielle rullebane, og St.Barts har en innflygning rett gjennom et pass og rett ned på rullebanen. Den er ikke så veldig lang den heller, men vet ikke hvor lang.

Skjønner ikke helt hvorfor St.Maarten står oppført og beskrevet med at man flyr lavt over stranden før landing. Man flyr jo alltid lavt over bakken før man lander, så det er jo ikke veldig krevende :)

Skjønner ikke helt hvorfor St.Maarten står oppført og beskrevet med at man flyr lavt over stranden før landing. Man flyr jo alltid lavt over bakken før man lander, så det er jo ikke veldig krevende :)

Forstyrende "elementer" på stranden kanskje?

Det er såvidt jeg vet riktig som det står ovenfor om Saba. I tillegg så er jo rullebaneendene bygd ut over havet for å vinne noen meter. Dermed blir den omtrent som et hangarskip. Kan være skumle fallvinder rett før baneenden. Har bare vært der en gang, og det holder egentlig.
Husker i farten ikke hvor kort St Barths er. I tillegg til lengden, så er utfordringen den bratte nedstigningen som må begynne idet du passerer toppen, samt at rullebanen heller ganske så bra ned mot stranden. Har sett fly som har lekt båt rett utenfor. Landing andre veien har sin utfordring i at avbrutt landing er umulig, man kommer seg ikke opp over bakketoppen. Jeg pleide å komme inn i en vinkel, for så å svinge inn i siste liten de få gangene det var aktuelt å lande den veien. St. Maarten er en utfordring for de store gutta. Kort, og med hinder i utflygingssektoren.

Hva med Bolzano i Italia, har vært der en gang i tiden og det var temmelig interressant.
Ikke bra for nervene, og hadde nok tenkt meg om to ganger nå om jeg ble bedt om å fly dit igjen.

Men det er da en fordel å kunne reise derifra også når en er ferdig med å bade/sole seg... ;)

"Men det er da en fordel å kunne reise derifra også når en er ferdig med å bade/sole seg... "

Nå er St Barths ikke det verste stedet og være stuck på! Mye god mat og drikke der.....

Absolutt ikke, men man har vel ikke planer om å flytte dit ;)

Neste gang jeg er der, så skal jeg stå i andre enden av rullebanene i forhold til da jeg var der i sommer :cool:

Back