Verdens vildeste landingsbaner

"Er det tillatt å oppholde seg på stranden? Må til St.Barth neste gang jeg skal til St.Maarten. "

Jajamen, der kan du bade. Måtte alltid ned til enden for og snu (kikke på damene) etter landing der.
 
Jeg har hatt 6 turer til Union Island i det lille landet St.Vincent & The Grenadines. En fabelaktig plass, med en ganske så spesiell flyplass. De fikk ny rullebane rundt 2002, men før det var rullebanen både svært kort og vanskelig plassert.
Jeg har forsøkt å finne ut hvor lang denne banen var, men uten å lykkes. Men kort var den iallfall, og på det ene bildet står jeg nesten i enden av rullebanen.

Vi kom alltid over fjellene, stupte ned og landet trygt hver gang. Men det var nesten som om du kjente tretoppene kilte under beina.

Her er noen bilder fra flyplassen. Synd jeg ikke tok bilde av dama i passkontrollen, som satt der under stråtaket med hårrullene i håret ;)
 

Attachments

  • IMG_2242.JPG
    IMG_2242.JPG
    59.2 KB · Views: 668
  • IMG_2244.JPG
    IMG_2244.JPG
    44.6 KB · Views: 656
  • IMG_2246.JPG
    IMG_2246.JPG
    44.7 KB · Views: 658
På google earth er den nye banen 760m. og det ser ut som den er forlenget 360m m ut i havet, hvis du studerer geologien. Da skulle den isåfall være 400m eller kortere når du var der?

EDIT: Fant dette på nettet: "Well actually the whole runway has changed in the last 20 years. They moved it left about 30 degrees, and added the extension out into the water"
 
Jeg husker de bygde den nye rullebanen mens jeg var der siste gang. På bildet jeg har tatt når jeg står på rullebanen, er vannet rett bak meg, og den nye banen ble bygd til høyre for der jeg står. Når jeg ser på Google Earth, ser jeg en veldig tynn hvit stripe. Omtrent der gikk rullebanen før. Uten forlengelse ut i havet.

Siste gang jeg var der var det et ekstremt regnvær. Vi var mange seilbåter som kom inn ved solnedgang, og samtlige passasjerer ombord skulle fly til andre øyer. Jeg tipper det var 5-7 fly (BN8 Islander) som sto der. En tredjedel av rullebanen lå under vann, og mitt fly sto i vann til midt på hjulet. Vi gikk ut sammen med flyvern, alle måtte ta av sko og brette opp buksene til knærne. Det var ikke landingslys på rullebanen, og det var om å gjøre å få flyene raskt avsted. Ingen tid til å finne ut hvem som skulle med hvilket fly.

Vi sto å så de første flyene tok av, som startet 1/3 inne på rullebanen, og brukte hver eneste centimeter av den før de lettet. Det var utrolig at alt gikk bra den kvelden.
 
Vagar (FAE) er veldig krevende. Har selv vært der flere ganger og det er like spennende hver gang.

Her er et lite eksempel http://www.youtube.com/watch?v=rfNC2ZLvAws

Husker også at når det franske landslaget har landet der i oktober 2007 så ble de fleste kjemperedde da flyet måtte korrigeres rett før landing pga sidevind... Thierry Henry var mest skremt av alle og lovet at han sku aldri komme tilbake :-)

Veldig kort bane, local severe turbulence pga fjell, tåke, crosswinds - excellent mix :-)
 
Da har vi en liste fra et annet reisemagasin også klar. Her er SDN med!

Nettstedet Travel and Leisure har oppdatert listen over verdens skumleste rullebaner og flystriper. Listen omfatter de flyplassene som er mest skremmende for passasjerer, og som samtidig er ekstra krevende for pilotene.

For første gang klarer en norsk flyplass å «hevde seg» på listen.

Kort rullebane
Sandane lufthavn Anda i Sogn og Fjordane er den første norske flyplassen som er tatt opp i den «eksklusive» klubben. Men spesielt farlig kan den ikke sies å være

http://www.nettavisen.no/reise/article2742376.ece

http://www.travelandleisure.com/art...-runways/1/?label=the-worlds-scariest-runways
 
Caticlan med sine 950 meter utenfor Boracay er nå stengt for "større" fly som 50 setere etter to ulykker i år med Zest ( tidligere Asian Spirit ). Har selv landet der tre ganger med dem, men med Dash 7 og CASA CN 235.

http://www.pprune.org/south-asia-fa...ways-ma60-crash-landing-caticlan-boracay.html

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20090625-0

http://avherald.com/h?article=41bb1a4e&opt=3072

Her er en landing..

http://www.youtube.com/watch?v=exC6UnIJSyQ

Nå kan kun Seair LET 410 lande her. Skal utvides til over 2.000 innen 2014.
 
Slik ser det ut fra pass. seat:
Eneste flyselskap i verden som sier etter landingen: Kjære passasjerer, velkommen hjem!!!

Icelandair sier også "Velkomminn heimatt" når de har landet på Island. Den verste humpelandingen jeg har hatt var faktisk på KEF, i sterk sidevind.

Da jeg fløy til FAE i sommer var det fantastisk strålende sol, de tok en liten æresrunde for å vise frem øyene på vei ned. På returen var det selvsagt ertesuppetåke og forsinkelser - eller "normale forhold" som det også heter.:) Vikingene har jo slagordet "er du misfornøyd med været, vent et øyeblikk". :spin
 
Råeste flyplass jeg selv har sittet bak spakene på ved landing og avgang er CDK, men det var i en 172SP

ufattelig fin plass,

hadde egentlig ikke tid til å se stedet, men da jeg gikk idle over rullebanen stoppet motoren. Takk og pris att dette ikke var en t&g, for det var rent ut 3 quarts olje etc.... Hadde kunne blitt en skjebnesvanger tur tilbake til ISM.... Det er ingen mekanikere på CDK så vi ble stuck der ute til noen kom kjørende fra Ocala området.

Anbefales på det sterkeste å besøke CDK om man er innom Florida. (Fly selv eller lei en pilot/CFI sammen med flyet)

Mateo

Her er noen linker:

http://www.cedarkeyhaven.com/pilot.php

http://www.youtube.com/watch?v=KdHwdbF7l2U
 
Last edited:
Back
Top