Verdens korteste flytur

Jeg som synes min korte tur fra Galway til Arann Islands i Ireland var kort, men den har visst femten minutter scheduled...

Og enda herligere:

Du trenger ikke noen billett, navnet ditt kommer til å stå på lista.
Akkurat det var vel ikke noe veldig nytt.
 
Min korteste flyreise er vel Flesland - Sørstokken (56 km)
Like spesielt var det vel å fly Dubai - Abu Dhabi (116 km) med en 767 :)
 
og verdens korteste Jet-rute var i sin tid Oakland-San Fransisco, altså bare rett over "fjorden" . Ruten ble fløyet for å frakte folk til/fra jobb uten å måtte kjøre/stå i kø i mange timer hver dag for å kunne kjøre rundt.
Sikkert noen her på forumet som vet mer om dette en jeg, men flytiden kunne visst være på under 3 minutter, med de rette forholdene.
 
og verdens korteste Jet-rute var i sin tid Oakland-San Fransisco, altså bare rett over "fjorden" . Ruten ble fløyet for å frakte folk til/fra jobb uten å måtte kjøre/stå i kø i mange timer hver dag for å kunne kjøre rundt.
Sikkert noen her på forumet som vet mer om dette en jeg, men flytiden kunne visst være på under 3 minutter, med de rette forholdene.

Flott miljøvennlig tiltak , slik kan det gjøres.:)
 
Flott miljøvennlig tiltak , slik kan det gjøres.:)

Dette var før "miljøvennlig" kom på moten ,og før Osamana ble født !:D Alt var liksom så mye enklere da.
Tror ruten ble befløyet en stund på 80 tallet.
 
Hva med å bygge en bro eller tunnell mellom disse to øyene?

Grunnen til at det ikke gjøres er nok at det knapt nok bor mennesker der. Ifølge artikkelen bor det bare 70 mennesker på den ene øya......det er vel kun i Norge man da gidder å spandere noen hundremillioner på en bro for så få mennesker
 
Flott miljøvennlig tiltak , slik kan det gjøres.:)

Man skal ikke se bort fra at dette faktisk VAR miljøvennlig.
Om alternativet var at hver enkelt person satt alene i sin egen bil og brukte 2 timer stampende i kø på å komme seg rundt, så kan det vel tenkes at det gikk med betydelig mindre drivstoff på å fly direkte med godt belegg på flyet.

Ser man på utslipp pr passasjerkilometer f,eks i Norge i dag så kommer nok ikke flyet så dårlig ut. Lette etter en slik sammenlignng som jeg så for en stund siden, hvor det med båt over Vestfjorden gikk med betydelig større mengde drivstoff pr båtpassasjer enn pr flypassasjer .. noen som kan hjelpe med denne ?
 
Grunnen til at det ikke gjøres er nok at det knapt nok bor mennesker der. Ifølge artikkelen bor det bare 70 mennesker på den ene øya......det er vel kun i Norge man da gidder å spandere noen hundremillioner på en bro for så få mennesker

Fikk ikke det med meg, men det sier jo sitt. Etter to år i Bergen går det ikke mange dagene mellom hver gang Vestnytt kan melde om at en ny bro eller en tunnell til 480 millioner er ferdigstilt. Og dermed fekk endeleg dei 80 bebuarane fastlandsforbindelse!
 
Korteste flyturen jeg har fløyet med vanlig passasjerfly var mellom Fornebu og Gardermoen i 1997. Tok ikke mange minuttene, og det var såvidt vi kom over Ullevålseter før vi gikk ned igjen!
 
Ser man på utslipp pr passasjerkilometer f,eks i Norge i dag så kommer nok ikke flyet så dårlig ut. Lette etter en slik sammenlignng som jeg så for en stund siden, hvor det med båt over Vestfjorden gikk med betydelig større mengde drivstoff pr båtpassasjer enn pr flypassasjer .. noen som kan hjelpe med denne ?

Ikke nøyaktig hva du så etter muligens, men IATA har vært flinke til å komme med edrulige tall oppi det hele:

The newest aircraft (A380/B787) use less than 3 litres of fuel per 100 passenger/km. This compares favourably with small family cars, but at 6 times the speed.

Dersom det lurker noen aviation-skeptikere på forumet så anbefales hele filen
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/0B9EA28E-F311-4EFD-A24C-CCDB3AA85A71/0/Building_greener_future.pdf

nøkkelpunkt:
-Air travel is growing at a rate of 5-6% per year, its carbon footprint is growing at less than half that rate
term.
-By addressing airspace and airport inefficiencies, governments and infrastructure providers can eliminate up to 12% of CO2 emissions from aviation.
Dette inkluderer Single European Sky og det svært så forsinkede FAA NextGen.
 
Hva er det korteste du kan fly fra OSL idag på vanlig rutefly?
Flyskrekk test :-)

Oslo-Fagernes med Air Norway? Jeg tror riktignok ikke at flytypen Metroliner er beste kur mot flyskrekk. Prøv heller Oslo-Kristiansand med Norwegian eller SAS.
 
Går ikke Austrian igang med Wien-Bratislava?
Niki som åpner denne, eid av air Berlin og har base i Wien.
Kan ikke helt se hva som er grunnen til dette.
Det er 45 minutter med bil her, og flyet koster mer enn en transfer i taxi eller privat shuttle service.
Eneste må vel være veldig travle mennesker som ikke vil risikere kø på veien..
 
Niki som åpner denne, eid av air Berlin og har base i Wien.
Kan ikke helt se hva som er grunnen til dette.
Det er 45 minutter med bil her, og flyet koster mer enn en transfer i taxi eller privat shuttle service.
Eneste må vel være veldig travle mennesker som ikke vil risikere kø på veien..

Må vel være rettet mot transferpax, slik som AMS-BRU. Men kan ikke skjønne at det ikke skal være mer økonomisk å inkludere en togtur i billetten.
 
Back
Top