Verdens korteste flytur

Ikke sant, eneste grunnen må være om Wien har dyre avgifter for start/stop og lave avgifter for transfer.
Bratislava er en liten og grei flyplass, men har vel bare Ryanair og enkelte innenriks pluss Praha.
Tidligere var norwegian representert men det har opphørt.

Tror, som nevnt, VDS-KKN sendt av gårde av LCH kan være en god kandidat til verdens korteste flytur med turboprop med flere daglige avganger :-) På en god dag med litt "østavind" kan det nok gå riktig fort unna.

Oslo-Fagernes med Air Norway? Jeg tror riktignok ikke at flytypen Metroliner er beste kur mot flyskrekk. Prøv heller Oslo-Kristiansand med Norwegian eller SAS.

Hadde ikke Widerøe en rute i Fornebu sine glansdager som gikk til Hamar og videre til Bergen. FBU - Hamar må vel være korteste rute fra Oslo noen sinne.

Hadde ikke Widerøe en rute i Fornebu sine glansdager som gikk til Hamar og videre til Bergen. FBU - Hamar må vel være korteste rute fra Oslo noen sinne.

Det spørs om ikke Braathens SAFE rute fra FBU til SVG via Jarlsberg i sin tid var den korteste regulære ruten. Altså til Jarlsberg.
I tillegg fløy Norving FBU-SKE i mange år som er omtrent tilsvarende FBU - Hamar vil jeg tro.

EBJ-BLL med DC9-21 sidst i 1970èrne tog omring 8 minutter
Hilsen
ole

Ja , det stemmer det Ole.
Jeg fløy mye i 1979/80 CPH-EBJ via BLL og retur med DC9-21.
Friske turer i vestavinden fra BLL og ned til EBJ med nier'n i 4-5000 fot som jeg husker.
Forøvrig var jo CV440 ruten fra CPH over til Bulltofta den korteste ruten i sin tid for SAS. Men det er jo skrevet om i en annen tråd her på Forumet.

En liten kuriositet i sammenhengen:

Under en isvinter like etter krigen, da Bastøferja måtte gi tapt ;
Østlandske Flyselskap fløy "rute" Moss - Horten vv med en treseters Auster.

Går ut i fra at det mest var "gullkunder" som benyttet muligheten. :D

Det spørs om ikke Braathens SAFE rute fra FBU til SVG via Jarlsberg i sin tid var den korteste regulære ruten. Altså til Jarlsberg.
I tillegg fløy Norving FBU-SKE i mange år som er omtrent tilsvarende FBU - Hamar vil jeg tro.

Har Jarlsberg noen gang hatt Rutetrafikk. Fikk ikke opp Jarlsberg på flightdiary men FBU-TRF er 50 miles. Mens FBU-Hamar er 66 miles ihvertfall.

Har Jarlsberg noen gang hatt Rutetrafikk. Fikk ikke opp Jarlsberg på flightdiary men FBU-TRF er 50 miles. Mens FBU-Hamar er 66 miles ihvertfall.

Ja, Braathens SAFE hadde ruter der fra 1952 med Heron. Dette inngikk i melkeruta mellom FBU og SVG

Får ta mine to korteste da.

Kingston-Montego Bay med Pan Am 707-300 i 1969, 135 km. Jada du leste rett. PA hadde rettigheter...^_^

8 år siden, Papeete-Moorea , 18 km, 5 min 36 minutter airborne med Air Moorea Twin Otter. ( før den tragiske ulykken de gikk ned etter at flyet hadde blitt skadet av Air Tahiti Nui blast på PPT ).

Får ta mine to korteste da.

Kingston-Montego Bay med Pan Am 707-300 i 1969, 135 km. Jada du leste rett. PA hadde rettigheter...^_^

8 år siden, Papeete-Moorea , 18 km, 5 min 36 minutter airborne med Air Moorea Twin Otter. ( før den tragiske ulykken de gikk ned etter at flyet hadde blitt skadet av Air Tahiti Nui blast på PPT ).

Montego Bay-Kingston har jeg også fløyet, med videreforbindelse til NYC. Flytiden ble opplyst til åvæe 18 minutter. Det ble en tur jeg sent vil glemme. Vi hadde lagt inn et langt stopp i Kingston for å se oss litt rundt,men Air Jamaica ville ikke slippe oss ut av flyplassen. Ca. 15 andre var i samme situasjon. Vi ventet lenge, neste fly ble kansellert. Air Jamaica-personalet glimret med sitt fravær, men til slutt kom vi ut av flyplassen. Vi fikk 6 dollar til forpleining for 8-10 timers forsinkelse. Jeg klaget frem og tilbake i ett år da Air Jamaica først nølende tilbød 250 $ per person for fremtidige flyreiser i erstatning. De betalte til slutt dette i kontant da jeg forklarte at jeg har aldri i mitt liv møtt et så inkompetent personale og at jeg aldri vil fly Air Jamaica igjen. Det nyttet å stå på krava.

Last edited:
Back