Verdens korteste flyrute

Braathens fløy Molde - Kristiansund med 737 på 80-tallet, før flyet returnerte til FBU. Synes å huske at det tok ca. 10 minutter, og at utsikten var særdeles god.

Ellers fikk jeg sitte på med forsvarets Herkules fra Fornebu til Gardermoen i 1985, under avtjening av verneplikten på samme sted. Også en kort tur, om enn ikke det var regulær rutefart.

"Fakirflyet" til Braathens fløy MOL-KSU-OSL til et stykke inn på 2000-tallet. Har selv vært med på noen av disse turene. En spektakulær start på dagen i finvær!

Discus said:
Den tangerer vel MOL-KSU, BU hadde vel en 737 som fløy trekant der? Omtrent samme distanse som VDS-KKN
Widerøe flyr fortsatt mellom MOL og KSU, mandag til torsdag. Flyet går riktig nok videre til Bergen, men det er fult mulig å booke billetter mellom byene.

I går fløy jeg fra Conakry i Guinea rik Freetown i Sierra Leone.

Turen tok 18 minutter. Ikke så spektakulært det, men flyet var en Airbus 330!

I går fløy jeg fra Conakry i Guinea rik Freetown i Sierra Leone.

Turen tok 18 minutter. Ikke så spektakulært det, men flyet var en Airbus 330!

Ca 120 km ... litt mer enn avstanden herfra til min nærmeste flyplass. ;)

Var med OSL-KSU-MOL i Mai i år grunnet tenkiske problemer på flyet som opprinnelig skulle til Molde. Turen fra KSU til MOL tok ca 10 minutter :p

Widerøe flyr jo faktisk KSU-MOL på fast basis, 1xDaglig. Mellomlanding på vei til Bergen på første avgang om morgenen. KSU-MOL legget kan bookes; men litt i dyreste laget å betale full pris for 12 min flyging... Har selv tatt turen(skulle videre til BGO), meget intressant!

Verdens korteste flytur

Det ligger en video ute på vgtv av verdens korteste flytur og den er produsert av Seth Miller som og var med på SAS MD80 megaDo.

4upymymy.jpg

Last edited:
Re: Verdens korteste flytur

Er ikke mye å spare på her for å gjøre ruten mer økonomisk.
For oss nerder er det en souvenir man kan kjøpe som minne for turen også. En miniatyrflaske med Whiskey. Så det på tv for en stund siden.

Last edited by a moderator:
Fløy med DC-9-41 OY-KGN SK 374 Bardufoss-Tromsø i desember 1987.
Skrev i loggen min at turen tok 10,29 minutter.
Er min korteste flytur

Vet ikke hva transition altitude er, men antar de flyr i fot hele veien :spin

Joda. Selvfølgelig flyr de i fot. Men uansett hva TA er, så tilsvarer jo enhver høyde en viss FL (referert til 1013 hPa), og i de høydene her kan man godt tenke seg at denne trykkflaten ligger tilsvarende langt, eller lengre, under havnivået som flyet flyr over.

Dette var selvfølgelig bare ment som en artighet...

Back