Verdens korteste flyrute

Men hva er Norges korteste ruteflygning? Jeg gjetter på at Widerøe har en finger med i spillet, men antar at forsamlingen kan hjelpe til her.

Widerøe har mange korte flyruter her til lands. For eksempel har både KKN-VDS og VDS-VAW en ruteført flytid på 15 minutter. Leknes-Svolvær står oppført med 18 minutter mens vår lokale SSJ-MJF er oppført med 20 minutter. Som bonus får man da en flott tur rundt de Syv Søstre som bildet viser.

Attachments

• 014 Syv Søstre - Kopi(2).jpg
    014 Syv Søstre - Kopi(2).jpg
    95.8 KB · Views: 949
Last edited:
Den korteste flyrute som ble operert med Jetfly gikk mellom SFO og OAK på 70 tallet (?)
Distansen er vel 10-12 km..

Vi fløy VDS-KKN (eller motsatt, husker ikke) på 6min her om dagen! Skulle tatt bilde av FMS-en men tenkte ikke på det der og da....

Vi fløy VDS-KKN (eller motsatt, husker ikke) på 6min her om dagen! Skulle tatt bilde av FMS-en men tenkte ikke på det der og da....
Ja, der måler man vel flyturen i minutter og sekunder

Det er 48 km i luftlinje mellom flyplassene. Noen kortere?

Den tangerer vel MOL-KSU, BU hadde vel en 737 som fløy trekant der? Omtrent samme distanse som VDS-KKN

Last edited:
Re: Verdensrekord?

Vibrasjonene fra bakerste seterad?;)

Siden flere her har det morro med vibrasjoner og mile high, så kan jeg katergorisk avvise at det er plass til noe hanky panky i de bakre seterader. Siden dette var en 2A-utgave av Islander og da med to rimelig usykroniserte tobladede propeller, må nok disse ta på seg årsaken til vibrasjonene og den infernalske støyen.

For noen måneder siden var Knoll og Tott ute og fløy en 2B-utgave som også med tobladede propeller, men her var både støynivå og vibrasjoner mye lavere - kanskje på grunn av at G-BUBN hadde splitter nye Hartzell-propeller.

Swissair fløy mellom Brazzaville og Kinshasa back in the MD11 days .. en strekning på hele 26 km. De måtte ta en liten æresrunde for å kunne gjøre sjekklistene.

Lurer på om det er toalett ombord i flyet i Shetland eller må passasjerne holde seg i 2 minutter?

Min korteste er CPH - MMX på 46km.

Har også sittet på RKE - CPH, hele 33km. Med avgang på bane 11 lå vi på basen til 04L så fort hjulene var oppe. Var hektisk nok for en ung FO med kun noen timer gamle sertifikater :)

-eggs

Swissair fløy mellom Brazzaville og Kinshasa back in the MD11 days .. en strekning på hele 26 km. De måtte ta en liten æresrunde for å kunne gjøre sjekklistene.

Jeg har faktisk fløyet den ruta også (noen ganger til og med). Da til Libreville. Flighten startet i Geneve og endte i Libreville. Mente den mellomlandet i Brazzaville ned og Kinshasa opp (eller omvendt), men når du sier det husker jeg også at den var nede på begge flyplassene på en leg. Da er det i såfall hjem mot Geneve som jeg husker (dette var lenge siden, huff). Kan bekrefte at det var MD-11 som gikk en gang i uka. Andre alternativer til Libreville var forøvrig Air France eller Air Gabon 747 (begge fra Nice av alle steder). Det var vanskelig den gangen fordi de ikke gikk fra hverken fra Paris eller Zurich. I ettertid kan en stusse over grunnen til det. Husker Geneve var fri for Swiss langdistanse bortsett fra denne flighten. Kanskje det var noe diplomatisk protest. Godt var det i hvertfall å sette seg på Swiss business class med en kald champagne før takeoff etter en uke i Gabon og "ha truffet" schedulen for å slippe både Air France og Air Gabon (uansett uaktuelt) :-)

Kenya Airways oG Ethiopian Airlines flyr mellom Kinshasa og Brazzaville på vei til og fra Addis og Nairobi. 10 minutters flytid sies det ombord. Har fløyet den med Kenya Airw. et par ganger.

VDS - KKN = 37 km
VDS - VAW = 56 km
BVG - BJF = 39 km
BVG - MEH = 46 km
MEH - HVG = 67 km
SSJ - MJF = 39 km

Vidar

Med full size jet, også kort og spennende jeg har hatt. Lavt over Atlasfjellene

AGA-RAK i 1983 med RAM 727-200.

Kenya Airways oG Ethiopian Airlines flyr mellom Kinshasa og Brazzaville på vei til og fra Addis og Nairobi. 10 minutters flytid sies det ombord. Har fløyet den med Kenya Airw. et par ganger.

Hvem sagde segment run? :D

Back