Ventetid hos SAS: 1 time og 58 minutter

Og refusjonssaker burde være raskere enn bestillinger, så når det er mye refusjon burde køen "bevege" seg raskere enn normalt, selv tiden kanskje blir lengere pga mange forran.

-God dag, hva kan jeg hjelpe med.
-Jeg fikk ikke fløyet pga aske / streik / ...
-Det beklager vi så meget, har du reservasjonsnummeret.
-AB1CD
-Takk, ja her har vi reservasjonen, skal vi refundere pengene på kredittkortet som ble benyttet til bestillingen
-Ja, det går bra.
-Da er det i orden, nok en gang så beklager vi så meget, og håper vi får gleden av å selge deg en reise i fremtiden.
-Tja... Vi får se, ha det bra
-Ha det.

Det der burde ikke ta mange minuttene. Noen vil sikkert ha ny reisedato, men heller ikke det burde ta altfor mye tid.

Hadde det bare vært så enkelt..... Mer en halvparten har ikke noe referansenummer klar. Mange av de vet heller ikke hvilken flight de skal med.
- "øh... nesten tirsdag morgen".
- "ja ok.... og fra hvilken flyplass og hvor skal du?"

Så er det også veldig mange som ikke har kredittkortet sitt klart.
- "å ja, vent litt...." (ett minut stilhet) "skal du ha hele nummeret?"

Det er ofte utrolig så dårlig kundene er forberedt når de ringer. :(
En enkel samtale kan fort ta 10 minuter av den grunn.

Jeg har over 50 full fare fligher med SAS hittil i år.

I går opplevde jeg 05400, og i dag skaffet jeg meg Norwegian Reward.

Jeg flyr helst med SAS fordi SAS har best frekvens, men jeg liker ikke dårlig kundebehandlig, og det fikk jeg i går.

Uten at jeg kan snakke for hvordan ACD (telefonsystemet) er satt opp hos SAS, så velger jeg å si at jeg har nok erfaring fra callcenter, både som headsetslave og systemadmin, til at jeg avkrefter denne.

Kort fortalt:
En samtale kommer inn og blir routet enten til en enkeltperson eller en gruppe personer. Om siste, så står man i kø til gruppa.

Da er det sikkert slik, jeg baserte min anntagelse om at man havnet i kø hos en bestemt kundebehandler på at sist jeg ringte så tok det i snitt 7minutter og 46 sekunder for hver plass jeg gikk fremover i køen. For meg virket det da usannsynlig at det satt mer enn en kundebehandler og ekspederte den køen.

Ettersom dette var kl 6 en ettermiddag i askekaoset så ville jeg tro de hadde mer enn 1 person på jobb. Dog kan det hende at den sene fremgangen skyldtes at andre med status kom forran.

Til orientering brukte jeg 2min 51sek på å booke om til dagen etterpå.

Jeg har over 50 full fare fligher med SAS hittil i år.

I går opplevde jeg 05400, og i dag skaffet jeg meg Norwegian Reward.

Jeg flyr helst med SAS fordi SAS har best frekvens, men jeg liker ikke dårlig kundebehandlig, og det fikk jeg i går.

Det er nok ikke sikkert at du får så mye bedre og raskere service hos den røde konkurrenten på telefon ... :D
Men, det finnes jo et alternativt sted for booking av SAS, med garantert rask kundesupport om du skulle ha behov for det da !

Det er nok ikke sikkert at du får så mye bedre og raskere service hos den røde konkurrenten på telefon ... :D
Men, det finnes jo et alternativt sted for booking av SAS, med garantert rask kundesupport om du skulle ha behov for det da !

Det har du helt sikkert rett i, dersom det går an å bestille TPC derfra tror jeg jaggu meg at jeg skal benytte meg av dem fremmover.

Til orientering brukte jeg 2min 51sek på å booke om til dagen etterpå.

Til orientering brukte USAir mellom 40 og 50 minutter sist jeg var på telefonen hos dem.

Etterhvert som mange av de enkle funksjonene blir tilgjengelig som selvbetjening vil nødvendig vis telefontiden pr. henvendelse gå opp. Når man så tar høyde for at SAS både har aske i telefonsystemet og hadde en "genial" oppgradering av weben sin så er det jo duket for kø...

Last edited:
Etterhvert som mange av de enkle funksjonene blir tilgjengelig som selvbetjening vil nødvendig vis telefontiden pr. henvendelse gå opp. Når man så tar høyde for at SAS både har aske i telefonsystemet og hadde en "genial" oppgradering av weben sin så er det jo duket for kø...

Ettersom det er såpass dyrt for SAS å teste IT-systemene før produksjonssetting, så har de muligens regnet på det og funnet ut at de misfornøyde kundene er en billigere pris? :stir

Tja, frå 18. plass til 1. med silver-prioritering. Ventetid, 1 min. Nokså ok -men eg kan godt forstå dei som sitter 2 timer i kø. Lite morro.

Jeg flyr trofast SAS, fordi jeg utelukkende har fått god service og hjelp, andre er sikker også gode - men så lenge man er fornøyd så blir man hvor man er. Men denne ventetiden er jo på kanten for hva SAS kan tåle synes jeg, og at andre analyserer denne journalists forsøk på å nå igjennom i alle retninger, synes jeg har lite med saken å gjøre, dette er etter min mening et meget reelt forsøk fra nevnte journalist.
Jeg skulle i dag ringe SAS for å informere om behov for assistanse - som man skal gjøre som HC. Jeg var nr 52 i køen, og bad derfor om å bli oppringt... Og det ble jeg - 2 timer og 12 min etter at jeg selv ringte - og da var jeg reist på sjøen og kunne selvsagt ikke ta telefonen (jeg ringte fra fasttelefon da dette abb. ringer gratis...). Så nå blir det på an igjen i morgen, og det ser jeg ikke frem til...

PS. Dette får meg ikke til å la vær å reise med SAS, men de bør gjøre noe med sånne ting...

hei å hå

H

Hadde det bare vært så enkelt..... Mer en halvparten har ikke noe referansenummer klar. Mange av de vet heller ikke hvilken flight de skal med.
- "øh... nesten tirsdag morgen".
- "ja ok.... og fra hvilken flyplass og hvor skal du?"

Så er det også veldig mange som ikke har kredittkortet sitt klart.
- "å ja, vent litt...." (ett minut stilhet) "skal du ha hele nummeret?"

Det er ofte utrolig så dårlig kundene er forberedt når de ringer. :(
En enkel samtale kan fort ta 10 minuter av den grunn.

Dette er gode poenger...i tillegg i forbindelse med refusjon saa hender det ogsaa at Referanse Nummeret er "utgaatt paa tid" - i min tid "levde" referansenummeret i 48 timer etter ankommst paa siste flight i bestillingen....etter den tid maatte en samle mest mulig informasjon manuaellt og bestille utskrift fra backup....noe som klart tok lengre tid baade mens man satt i telefonen med kunden....og rent teknisk aa faa informasjonen....mulig at etkts forlnger levetiden paa referanse nummerene....

Jeg lo som tårene nesten trillet når jeg leste denne artikkelen. Dette var som snytt ut av min opplevelse med SAS for noen uker siden i begynnelsen av juni. Jeg var nummer tre i køen i 30 minutter før jeg til slutt kastet kortene etter en samtale med "telefonautomaten" som totalt varte i 1,5 time.

Jeg antar at det sitter mer enn et menneske på kundesenteret til SAS i hele Norge og det tar ikke 30 minutter å rykke en plass frem i køen.

Når det er sagt så ønsker jeg fortsatt å reise med SAS, men noe må gjøres med kundesenteret. Dessverre er det slik at i enkelte tilfeller så må man fortsatt prate med kundesenteret for å få hjelp. Det store paradokset i mitt tilfelle var at jeg måtte ha hjelp av SAS fordi jeg ikke fikk logget meg på min profil på nettet. Dette skyldtes en feil under oppgradering av nettsidene til SAS. Da jeg til slutt fikk snakke med et menneske på kundesenteret noen dager etterpå, var det ingenting å gjøre med det før feilen var rettet. Men jeg fikk til slutt hjelp med å bestille reisen over telefon. Det ordner seg for snille, tålmodige gutter

...men noe må gjøres med kundesenteret.

...Det store paradokset i mitt tilfelle var at jeg måtte ha hjelp av SAS fordi jeg ikke fikk logget meg på min profil på nettet. Dette skyldtes en feil under oppgradering av nettsidene til SAS.

Eventuelt gjøre noe med IT-avdelingen, oppgraderingsprosedyrer og testing så kundesenteret ikke trenger å være supportavdeling og klagemur for elendig systemstrategi? Fjern problemet, ikke forsøk å fjerne symptomene :rolleyes:

Nå sitter jeg og har hørt "beregnet ventetid 9 minutter" i snart 25 minutter... Jeg prøvde først chatten, men av en eller annen grunn klarer de omtrent aldri å forstå hva du spør om...

Ops.... Nå gikk det opp til 12 minutter.. (og jeg har liksom EB status)

For et banan produkt...

Nå sitter jeg og har hørt "beregnet ventetid 9 minutter" i snart 25 minutter... Jeg prøvde først chatten, men av en eller annen grunn klarer de omtrent aldri å forstå hva du spør om...

For et banan produkt...

Prøv Facebook ;)

For et banan produkt...

9 minutter senere - 12 minutter - venter ennå..

Ahhh... Telex - nå fikk jeg gåsehud - det er ikke lenge siden vi sluttet med det i shipping ;)

Da jeg blev uddannet for mange år siden indenfor spedition, så havde vi kun telex og telefon i starten. Først efter noget tid fik vi en meget moderne fax ;) Det var en teknisk revolution dengang - og sparede mange dages sagsbehandling...

Sjovt og skræmmende så hurtigt tiden går - nu er begge dele ved at være historie ;)

Back