Det er da tross alt en grunn til at turistene valfarter til Venezia, da! Det er jo uansett en av verdens mest fascinerende byer.
Var der for fire år siden i juni, og det var en del turister. På det som vel er verdens eldste kafe, Cafe Florian (siden 1720), inntok jeg et par Campari-soda til en høy pris.. Men det hele kom tross alt på søvbrett. Jeg satt der og nytte musikken og stemningen. Så kom det et amerikansk reisefølge med noen pratsomme barn/ungdommer. De pratet om noen latterlige selvfølgeligheter - typisk høyrøstet amerikansk (jadda, jeg er full av fordommer, men er klar over det) Det var like før jeg reiste meg opp i sinne og ba dem reise hjem. Jeg ønsket å fortelle dem at dette er en av Europas fineste og vakreste plasser - da demper man seg og opptrer ærbødig. Etter dette gjorde de et stort poeng av hvor dyrt det var. Hvis man ikke klarer å oppleve noe annet på Markusplassen enn å la seg sjokkere over prisene, ja da kan man heller reise et annet sted..
Nuvel. Fikk ellers et tips om å spise på en Trattoria (som jeg dessverre ikke husker navnet på), som serverte en utmerket pasta med hummer. Til dette en nydelig Soave. Ellers er det mange dårlige serveringssteder i byen, dessverre.
Venezia-oppholdet var en del av det som egentlig var en Kroatia-tur. Jeg fikk også med meg en dag i Trieste, og det var som DCH beskriver en flott by! Også interessant historie der, ettersom det var en del av Østerrike-Ungarn i sin tid. Kaffeen er spesielt bra i Trieste.
PS - Harrys Bar er jo et litt "kultsted" i Venezia. Der drikker man selvsagt Bellini.