• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vemodig å lese

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Vemodig å lese

At vi aldri lærer i dette landet.

Fra Karlstad til Stockholm går det i mellom 180 og 200 hele veien. I Norge har vi fine tog, men elendig infrastruktur. Det er som å kjøre Ferrari på en potetåker, forklarer Rogne......:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article901715.ece
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Norge har ikke penger til noen ting! Den såkalte rikdommen vår (les oljen) er i ferd med å gjøre oss fattig!

Vi kan ikke bygge noe som helst, og hvis vi mot formodning får bygge noe, skal alltid minimumskravene gjelde.

Se på Sverige f.eks. de har vel ikke all verdens til "rikdom" men de klarer utmerket godt å bygge ut landets infrastruktur.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Akkurat når det gjelder infrastruktur, så koster det -litt- mer å bygge ut i Norge enn i Sverige pga topografien.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Ja det er sant, men Norge burde faktisk ha råd til å vedlikeholde og bygge ut sårt trengte prosjekter. Det er en skam mye av planleggingen som foregår i Norge.

Mye av det som bygges er underdimensjonert og lite framtidsretta :(
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by Herlov


Akkurat når det gjelder infrastruktur, så koster det -litt- mer å bygge ut i Norge enn i Sverige pga topografien.

Joda, men vi bygger jo ingenting!! Hva med å bygge ut sor høyhastighetstog mellom Oslo og svenskegrensen....er ikek så mange kilometer det er snakk om......og så mange fjell og fjorder er det vel ikke mellom Oslo og svenskegrensen.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Topografipunktet er helt urelevant mellom Oslo og svenskefrensen mot Stockholm og mot Gøteborg. Det er utrolig at vi faktisk mister togfrobindelsen med utlandet....(...ja ja jeg vet at du fra Trondheim og Narvik kan ta tog til Sverige...)
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by EB


Topografipunktet er helt urelevant mellom Oslo og svenskefrensen mot Stockholm og mot Gøteborg. Det er utrolig at vi faktisk mister togfrobindelsen med utlandet....(...ja ja jeg vet at du fra Trondheim og Narvik kan ta tog til Sverige...)

Det blir jo ikke urelevant når det er en viss pott med penger som går til samferdselsdepartementet og det da skal fordeles mellom bruer og tunneller på vestlandet og jernbanestrekninger på østlandet. Hvis det brukes mye penger på det ene, blir det dersto mindre igjen til de andre postene på budsjettet. Det er jo ganske logisk.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Det burde ha null relevans for satsningen på tog der hvor det bor folk....
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Vi burde ha kommet så langt i dette landet at vi nå hadde hurtigtog fra Oslo til Kristiansand, Stockholm og København. Deretter skulle strekningen Oslo-Trondheim/bergen stå for tur.
Motorveg (ordentlig motorveg med 4 felt) burde vært bygd ut mellom Oslo - Sverige, Oslo - Agder, Oslo - Lillehammer for lenge siden. Oppgradering av vegen til Bergen burde ha kommet langt på veg for lenge siden.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

At man mister direkte forbindelsen Oslo - Stockholm er nok ikke det mest katastrofale. Være er det at mann mister muligheten til å ta toget til Värmland.
Politikerne her til lands ser ut til å være mest opptatt av at det ikke går an å legge ned en togforbindelse i et jubileumsår. De som er litt mer opptatt av samferdsel en som så mener det ikke burde legges ned noen av helt andre grunner. Når politikere er mer opptatt av prestisje en den faktiske problemstillingen er det ikke rart mann mister tilliten til de.
Nedleggelsen av Linx har blitt diskutert opp og ned på Jernbane.net helt siden vi fikk greie på at noe var på gang. Det er sorgelig at på de måneder som har gått siden den gang så har liten konkret skjed og politikerene ser ikke ut til å ha kommet med et eneste kontruktiv bidrag!

Huff!

Laurenz
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Enig (...igjen:spin: ) med DY... Sats på høyhastighetstog og bygg ut motorveiene fra Oslo!!!
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Men i Norge satser vi jo på lavere fartsgrenser og holdningsskapende arbeid. Bortforklaringer og "kjøp av tid". Kall en spade for en spade. Selvsagt har vi råd å bygge noen kilometer med jernbane i dette landet.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

er så heldig å kun ha tog her oppe to ganger iåret så for min del kan dem bare legge ned hele NSB :)
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Ja... For meg må de gjerne gi bort hele den nordlige delen av Norge til de som byr mest!!!
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by EB


Ja... For meg må de gjerne gi bort hele den nordlige delen av Norge til de som byr mest!!!

FYY!!!
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by DY


Men i Norge satser vi jo på lavere fartsgrenser og holdningsskapende arbeid. Bortforklaringer og "kjøp av tid". Kall en spade for en spade. Selvsagt har vi råd å bygge noen kilometer med jernbane i dette landet.


Vil da heller at man unngår noen dødsulykker med å sette ned fartsgrenser, så jeg syntes det er verdt det.

Men enig at både jernbanen og veistandarden i Norge burde oppgraderes sikkelig. Heldigvis er det noen planer for E6'en om noen år .. (men forsatt en stund til)
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by GFL


Originally posted by DY


Men i Norge satser vi jo på lavere fartsgrenser og holdningsskapende arbeid. Bortforklaringer og "kjøp av tid". Kall en spade for en spade. Selvsagt har vi råd å bygge noen kilometer med jernbane i dette landet.


Vil da heller at man unngår noen dødsulykker med å sette ned fartsgrenser, så jeg syntes det er verdt det.

Men enig at både jernbanen og veistandarden i Norge burde oppgraderes sikkelig. Heldigvis er det noen planer for E6'en om noen år .. (men forsatt en stund til)

Joda er enig i at man som et MIDLERTIDIG tiltak setter ned farten. Midlertidig inntil en har klart å få bygd vegen ferdig. Imidlertid ser det ut som dette er en sovepute og man trenger ikke stresse for å få veger ferdig. Men ser heller ikke ut som det er noen sjanse til at en skal få høyhastighetsbane mellom Oslo og Stockholm (på den svenske siden er dette allerede ferdig) ...så det er bare på norsk side det gjenstår. Skinnegangen i Norge er tragisk.
Veinettet varierer sterkt, og man burde vel snart forvente at man har fått bygd ordentlige motorveger i trafikktette strøk som rundt Oslo og ut av Oslo. Mye som gjenstår.
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by EB


Ja... For meg må de gjerne gi bort hele den nordlige delen av Norge til de som byr mest!!!

Hadde blitt kjempefint å bli kvitt dere da :)
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Originally posted by DY

Oppgradering av vegen til Bergen burde ha kommet langt på veg for lenge siden.

Etter å ha jobbet i anleggsbransjen i høst har jeg lært et par ting. Denne veien blir ikke prioritert. Veien er stedvks så dårlig, at i løpet at en uke er halvparten av brøytestikkene kjørt ned. Dette kommer av at den holder standarden og bredden til en middels traktorvei, og når to trailere møtes MÅ den ene ut i grøfta-> overkjørt brøytestikk. Hva skjer til vinteren, når alle stikkene er knekt, det er snøvær, enda mer trafikk og ingen vet hvor veien går, siden alle stikkene er borte? Kan bli moro. Er dette verdig hovedveien mellom landets to største byer?

På en annen side skjønner jeg godt at man ikke har råd til å bygge vei i landet, da alt skal være så jævla fisefint. Det skal mures i naturstein, kantstein kjøpes i dyre dommer, støpes med 14 lag før man kan ta området i bruk, og veiskråningene planeres og såes til med vater. Er det det estetiske eller funksjonelle som er viktig når man er ute og kjører bil? Vil man kunne ligge i 90 uten å være redd for å møte noen på feil side av veien eller vil man se på fine tunnellmunninger som er oppmurt i naturstein uten betong som bindemiddel?
 
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Oslo-Bergen er helt utrolig dårlig. Har opplevd å bli stoppet av turister som lurte på om dette var vegen til Oslo. De trodde de hadde kjørt feil......og for å være ærlig så begynte jeg også å lure. Makan til dårlig veg.....og ja jeg vet det koster å bygge veg i Norge pga topografien.
 
Back
Top