Takk til forslagsstiller Leorim, takk til moderatorer, takk til CK, takk til alle medlemmer som virkelig har holdt ut med alt dette med SBS-1 tjaset som har gått som serie i flere måneder på flyforumet.
Men jeg er glad at vi som ikke er som andre, vi som synes det med å følge med på de forskjellige SBS-1 som er satt opp omkring for å informasjonen og flybevegelsene !!.
Kort histori om dette SBS-1:
Vi begynte som en test på min lille terrasse i Oslo nord for å se om vi i det hele tatt så noen fly på pcen og det oppdaget vi fort at de var mange fly til tider ( nå passerer alle fly over hode mitt når de bruker R09 ) og de går øst av meg (Fetsund/kjeller) når de går inn R01 syd eller nord) og vi ble veldig overrasket.
Det som var det værste var at flyene ble borte rundt 3.000 fot når de gikk inn for landing på ENGM og slik kunne vi ikke ha dette. Vi måtte se hva som skjer helt ned på rullebanen. Da måtte vi få tak i en til -neste step var å få en til å klatre høyt i tre i Nannestad og sette opp en ny SBS-1 og den virket godt, alt fra ut i Telemark, oppover i Oppland/Hedmark og langt inn i Sverige. Da var vi fornøyd i denne omgangen.
Så har min blitt flyttet litt opp i høyden, nå med egen ADSL og antenne 35 meter over bakken og den virker alt fra østlandet, sydSverige, ned til Skagerak - til overflyvning STV.
Men oss i dette teamet ville se mere av landet, så vi la ut noen tråder her og der og fikk napp av en som alle kjenner i STV (snart på lufta) og Molde-airport.com som er på lufta med sin.
Så har Stefan kommet med sin i BGO - og all ære også for han også :clap - slik at dekningen blir bedre på Vestlandet.
Uten hjelp av medlemmer på scanair.no så hadde vi ikke dekket vestlandet - TAKK.
Dette var en vel lang histori om innføring av en ny hobby, som har tatt av.
Så vil jeg henstille til de av dere som kanskje sitter hjemme å har en privat SBS-1 som du kanskje titter på lokalt, et område som vi ikke dekker i dag, så er du hjertelig velkommen til å være med å dele dette med alle oss andre som gjerne vil ha flere områder å se på.
Så henstiller jeg at alle som har noe på hjertet - enten der synspunkter på det de ser eller om det er noen ønsker osv, så er ordet fritt for alle og enhver.
Vi skal lage en egen tråd som heter teknisk etterhvert, hvor vi vil fortelle litt om selve utstyret, virkemåte og linker til produsenter, andre SBS-1 site(r) ute i europa.
Noe du ikke vil legge ut her, eller er usikker om dette passer å legge ut her, eller spesielle spørsmål, bruk PM - epost.
Takk igjen til alle som har gjort dette mulig for oss.
Takk for tilliten som er gitt meg - skal gjøre mitt beste,
ATC-FLYRADAR.
Jan
PS. Noen flere moderatorer og bidragytere ønskes, så det er bare å komme med forslag.