Re: NSFF inviterer til markering av OSL 10 år, VELKOMMEN!
Skal vi være ærlige Falcon, så kan vi vel si at de to siste innslagene skuffet litt - og da tenker jeg på de to siste på lørdagen. Presentasjonen av Gardermoen Air Base ble litt mye lesing i stedet for forelesning, men datoen for når første C-130J ankommer fikk vi da.
Når det gjelder T2 på OSL så stinket vel mye parfyme og sminke i begynnelsen, og faktisk ble det servert noen løgner i fordraget. Hvilken farge disse løgnene hadde får hver og en tilstedeværende avgjøre, men etter min oppfatning var det en veldig mørk farge på noe av det herr Kapaasen kom med - at han startet foredraget med å si at alt fra en slik offentlig plass skal være riktig gjør ikke saken bedre.
Hvis vi skal ta noen highlights, så er de følgende sies:
1. Det blir bare en netto tilvekst på fem gater med airbridges i fase 1 som skal åpnes i løpet av senvåren 2012 (fra 33 gater til 38 gater som tilsvarer 15% økning). Fase 1 av T2 ville da ha en kapsitet på 28 millioner passasjerer, som er en økning på 11 millioner passasjerer (+65% i forhold til dagens kapasitet). Her er det helt klart at det noe som ikke henger på greip - hvordan skal de øvrige 8-9 millioner passasjerer komme seg på et fly. Det ble delvis innrømmet at bussing blir hyppigere i fremtiden med åtte nye fjernparkeringsplasser i nordvest, hvor fire av dem er helt klart dedikert for bussing med sin drive-through-mulighet. At denne typen utbygning OSL sikter til (i litteraturen kalles "central terminal with pier fingers") faktisk har en maksimal kapasitet på mellom 25 og 35 millioner passasjerer i følge boken Airport Engineering skrevet av Norman Ashford/Paul H. Wright og begrunnelse deres er følgende:
Pier finger terminals can be very efficient for annual passenger volumes up to approximately 35 million for domestic operations and 25 million for international operations. At higher volumes, the physical size of the terminal is likely to give considerable problems with respect to passenger walking distances and transfer times through the terminal.
Altså det motsatte av hva alle passasjerer ønsker - minst mulig tid på flyplassen og mest mulig tid på destinasjonen. Dette vil helt klart også ødelegge ønsket fra flyselskapene om kortest mulig turnaround-tid.
Da har vi plukket ut den første svisken, så til neste sviske.
2. Da beveger vi oss til vinteren med snø. Det ble forsøkt sagt at den nye fingeren ikke ville innvirke på mulighetene til å fjerne snøen raskt og effektivt. Etter noen om jeg skal si det selv velrettede spørsmål kom det frem at tiden med åtte + en tog med brøytebiler og en fres er slutt på Hotel, Golf og pushback-området på nordsiden av dagens terminal. Området nordvest for nord-og-vest-fingeren og nor-og-øst-fingeren må freses bort i en vifteform ut fra koblingsområdet til den nye piren. Fra annet hold enn herr Paapasen ble det i dag bekreftet at benmanningen må økes med 20 personer per skift fra dagens 26. Og dermed kan en da regne med x antall nye freser a 10 millioner per stykk må anskaffes fra Øveraasen. Tiden for fjerning av snøen kan ikke sammenlignes med dagens situasjon - her er det stor fare for det vil medføre forsinkelser.
Da var sviske to plukket, da prøver vi oss på neste sviske.
3. Ikke noe ble nevnt om hvordan forventet taksetid (tiden flyene kjører og ikke flyr^_^). Det etter en del om og men kom det frem at økede taksetider måtte forventes, men dette med omregulering av luftrommet og om "crossover" skulle foretas på bakken eller i luften ble også spilt inn. Det ble blant annet gitt hjelp fra salen fra en deltaker som til daglig holdt til i fjellhallen i Røyken, men etter hva jeg oppfattet så var simuleringene som var foretatt uten crossover i luften. Altså uten crossover i luften vil det bli økede taksetider på bakken, og en beregning jeg har foretatt ligger på mellom 1 og 2 minutter ekstra bakkekjøring per bevegelse (inntil fire minutter ekstra turnaround-tid).
Så var det neste sviske, "flyselskapene ønsket denne løsningen".
4. Oi, denne var drøy! Ser helt klart at det kan bli mange skader inn i kroken med nypiren - her skal det pushes 90° mot hverandre og oi oi.
Slik går det an å plukke mer svisker som design (ingen arkitektkonkurranse vedrørende utforming) osv., men min konklusjon av hvilke kriterier som Avinor/OSL har satt seg er:
- Minst mulig byggmasse.
- Mest mulig area til innteksbringende områder (mer kjøpesenter).
- At selskapene må benytte mer bussing eller flyene må slepes er bare en ekstra driftskostnad og kan belastes flyselskapene.
- Ekstra ekstrakostnader for å måke kan vi bare overføre til flyselskapene, siden det er drift og ikke investering (nesten da, men maskinpark er det andre avskrivingsregler for sammenlignet med bygningsmasse!!!).
Slik kan man fortsette, men mye av dette er ikke til fordel for flyselskapene eller deres passasjerer - spesielt ikke i 2010 og 2011 - da blir det kaos i følge planen.
Her finner man T2-kartet til OSL:
http://osl.no/tridionimages/Terminal 2_V6_fase 1_tcm181-53424.pdf
Til slutt vil jeg vise en løsning som er anbefalt i boken jeg har sitert fra ovenfor - Central terminal with remote satellite(s). Her er noen få fordeler:
- Netto tilvekst av gates med airbridges er i en helt annen klasse (netto fire ganger så mange kan oppnås med mindre bygningsmasse enn piren mot nord inneholder.
- Togbrøyting kan forsette som i dag
- Med det økede tallet av øst/vest-taksebaner øker kapasiteten, men det gjør ikke taksetide - snarere minker. Med andre ord tas crossoveren på bakken og kapasiteten i luften øker - og rullebane tre kan utsettes litt?
- Ingen kryssende push og dermed ingen krasj.
- Betraktelig minkede tider for transfer mellom soner (ref Ashford/Wright).
- Så kommer rosinen i pølsa, her er løsningen for IC-utvidelse og løsning av de diskusjonene nå OSL har med politiet angående passkontroll (ta en titt på nordenden av nypiren til OSL-forslaget og titt deretter over på non-Schengen på utenlandspiren så forstår dere hvorfor).
- Det er også en annen rosin i pølsa, mitt forslag vil ikke i det hele tatt skape horrible år som OSLs - byggearbeidene kan foretas med rett sekvensering uten at en mister en eneste gate (først pir med ombygging inne i kulvert - tilkobling a people/baggage mover - overflytting av alle Schengen-flighter til remote satellite - deretter start og fullførelse av T2).
Og det er vel også noen som har sett at min T2 er lagt på utenlandssiden, og grunnen til dette er at en da ikke hindres Flytogtunnelens topphøyde - og mer kan legges ned i grunnen.
Helt klart tar ikke mitt forslag hensyn til kjøpesentervirksomheten, men er tunet inn på primærvirksomheten til en flyplass, og det er å mest effektive få passasjerene til sitt bestemmelsessted. Nå er det for den rette vedkommende å tips aviser og andre media. Jeg trekker meg tilbake de neste par dager, og regner med å bli mektig upopulær i Avinor-kretser etter dette. Heldigvis vil dette ikke gå ut over den arrangerende forening (NSFF) siden jeg ikke er medlem der eller på annen måte knyttes til disse riktige entusiastene som har arrangert to perfekte dager for de høytflyvende. Dessuten har vi herr Kapaasens ord - fra en offentlig talerstol skal man ikke lyve!