Veien å gå; CPL/ATPL

Northrider

FlyKirurg
Veien å gå; CPL/ATPL

Hei,

Før jeg begynner vil jeg si; Ja, jeg vet emnet har vært oppe ørten ganger. Ja, jeg vet at jeg kan søke opp informasjon. Og det har jeg gjort. Men jeg mangler brikker til å putte sammen puslespillet.
Og ja, jeg har spurt før, og jeg er fortsatt usikker. Så la meg bare gjøre dette en gang for alle.

Status:
Jeg er foreløpig inne til førstegangstjeneste i Luftforsvaret på Rygge. Etter førstegangstjenesten må jeg begynne å finne ut, hvordan jeg skal gå veien til å bli det jeg har hatt lyst til siden jeg var 3-4 år gammel. Å bli en trafikkflyger.

Personlig synes jeg mye er vanskelig. Jeg blir samboer i begynnelsen av neste uke, og det gir et visst ansvar i henhold til økonomi. Jeg får derimot full støtte fra familie og kjæreste, så det ligger mer på meg selv. Jeg ønsker ikke å skuffe noen på veien.
Vi vet alle at flygerutdannelse er noe man må klø seg i hodet over. At man faktisk går inn i en bransje der man må betale flere hundre tusen kroner for en utdannelse man ikke en gang er sikret en jobb i.

Men jeg vet, at det er dette jeg vil aller mest. At jeg er villig til å strekke meg så langt for å drive med lidenskapen min på heltid. Men jeg trenger hjelp til å vurdere alle mulighetene.

Krav:
Jeg har visse krav.

- Jeg er intressert i å ta utdannelsen i Norge. Dette er ikke et absolutt krav, men det er det jeg finner best hensiktsmessig i forhold til samboeren. Noen vil kanskje mene at det er feil valg å ta. Men jeg tror at man kan få ting gjort vel så bra i Norge, som i utlandet.

- Jeg er intressert i å velge den type skole, den type form for utdanningen, som gjør dette rimeligst.

Mulighetene:

De mulighetene jeg har sett på, er følgende:
- Luftfartsskolen Torp
- Universitetet i Tromsø
- Forsvarets Flygerskole

Dette er mulighetene JEG har klart å finne ut av. Det jeg trenger hjelp til, er å finne andre muligheter jeg kan vurdere.

Universitetet i Tromsø
Jeg har aldri vært noe stort skolelys føler jeg. Men jeg kan hvis jeg vil. jeg har tatt PPL-A ved siden av VG2 og VG3, og det gjorde at jeg ble veldig skolelei etterhvert, og endte til slutt med et primærsnitt på 3.8.

På de sidene jeg har funnet på nettet, så fant jeg kun opptakskravene til UiT for 2008. Der lå sekundærkvoten på 57.7 poeng. (Alså, for søkere som har tatt opp fag etter VGS for å forbedre)
Å gå ifra 3.8 til 5.8 ser jeg på som et ganske vanskelig og ekstremt langt prosjekt. Jeg burde nesten gått hele VGS om igjen for å få til det kravet. Og utelukker egentlig denne muligheten allerede. Jeg personlig synes det blir uoverkommelig å imøtekomme disse kravene. Noen vil helt sikkert mene at jeg er på ville veier. Kaste bort en gratis utdannelse fordi jeg ikke klarer å forbedre
snittet såpass. Men det er nå den vurderingen jeg har for øyeblikket.

Men det jeg er intressert i, er å finne ut;
Hva har snittet på luftfartsfag vært på de siste opptakene?
Har snittet falt, eller steget ytterlige?

Luftfartsskolen Torp/Rørosfly
Jeg har lest at mange har tatt denne veien. Men jeg finner ikke informasjon på Luftfartsskolen sine sider om hva prisen ligger på totalt hvis du tar modulærutdanning og praksisk gjennom Rørosfly? Har noen noen estimater for totalpris for meg? Hvor mye støtter lånekassen? Finnes det eventuelt banker som spesialiserer seg på å gi ut lån til hele utdannelsen?

Finansiering:'
Jeg leser på Luftfartsskolen Torp sine nettsider (Nå Pilot Flyskole), at prisen for en modulær utdanning hos dem ligger på 690.000,-
For meg kommer dette som et sjokk. Jeg trodde virkelig ikke at prisen på en modulær utdanning var blitt så utrolig høy. Dermed har jeg tenkt ut forskjellige måter å finansiere dette på.

EASA- Flyteknisk utdannelse ved Luftforsvaret
Gratis utdannelse gjennom luftforsvaret som gjør deg til en EASA-godkjent flytekniker. Jeg har ikke mange spørsmål på denne delen, utenom et.
Og det er; Vil man stille sterkere i en eventuell arbeidsøknad til et flyselskap, med teknisk bakgrunn?

Jobbe i flybransjen:
Det å jobbe i bransjen man vil drive med, er en god motivasjon til studiene. Men det viktigste er å finne ut om hvor lønnstrinnet ligger på for en stilling, og eventuelt om det finnes noen ledige faste stillinger i bransjen som ikke krever noen utdanning?
Hva ligger lønnstrinnet på for en stuer/bakkemannskap ved et av handlingsselskapene i Norge? Finnes det eventuelt andre jobber man kan ta på en flyplass med greie lønninger?

Det ble mange spørsmål. Men jeg har lett meg grønn på nettet, og i tidligere tråder her på Flyprat. Men jeg finner ikke brikker jeg kan pusle sammen hele puslespillet mitt.
Jeg håper at noen kan komme med noen gode, konkrete svar. Og gjerne noen gode tips på veien.

Jeg takker ydmykt for tolmodigheten deres!

Vennlig hilsen
Northrider

Re: Veien å gå; CPL/ATPL

Integrert utdanning paa Torp koster noe rundt 800.000+, laanekassen stoetter vel med 300.000 om jeg husker riktig.

Du har funnet fram til alle alternativene i Norge allerede.

- Hvis drømmen er å bli trafikkflyger er det lite hensiktsmessig å søke forsvaret.
- Jeg tror dessverre ikke karakterene dine er gode nok til at du får lov til å vise hva du kan på opptaksprøvene til UiT, men det kommer selfølgelig an på hvor mange som søker. Du kan jo vurdere å ta opp igjen fag. Fagene fra videregående blir mye lettere når man er motivert (Snakker av erfaring).
- Timeprisene til Rørosfly står på nettsidene deres. De er billigere enn Torp. De kan sikkert gi deg et kostnadsoverslag basert på et visst antall timer hvis du kontakter dem.

Integrert utdanning paa Torp koster noe rundt 800.000+, laanekassen stoetter vel med 300.000 om jeg husker riktig.
Prisen på det integrerte kurset stiger til 900.000,- fra neste år, i følge nettsidene deres.

Angående lønn for flyarbeidere så tjener man i SGS på OSL ~150/timen pluss evt. tillegg. Men etter hva jeg har hørt er det vanskelig å få en 100%-stilling.

Last edited:

Med det samme man er inne på det, hva er karakterkravet for primærsøkere på UiT? :)

Hva har snittet på luftfartsfag vært på de siste opptakene?
Har snittet falt, eller steget ytterlige?

Hei Northrider

Tallene for alle opptakene ved UiT står her:

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/a...69&p_dimension_id=88131&p_menu=42374&p_lang=2

Sånn så det ser ut til nå er det litt lavere søknadstall der søknadsfristen er september... Det kan ha noe med at mange har allerede begynt på studier da.

Så det er bare å søke, det skader ingenting, og man kan endre opp med en gratis universitetsutdannelse :-)

Hei Northrider!

Jeg ser at du vurderer forskjellige muligheter. Vedlagt følger en oversikt over hva det koster å ta utdannelsen modulært i Norge. Prisene gjelder ved Luftfartsskolen og Nedre Romerike Flyklubb (NRF). Flyleien vil variere ved de forskjellige klubbene i Norge.

Du referer til en modulær utdannelse til kr. 690 000,- Denne prisen er fra Pilot Flyskole (Tidligere Luftfartsskolen Torp) - Dette er ikke Luftfartsskolen
(Prisen gjelder pr. januar 2011). Jeg bruker derfor prisene fra NRF og Luftfartsskolen pr. februar 2011. Prisene på flyleie vil øke fra 1. juli.

Prisene er utregnet med totalt 234 flytimer og MCC kurs i våre lokaler i Oslo. (Se vedlegg).

Denne prismodellen gir en utdannelse for kr. 513 451,-
Tar du med passasjerer og deler kostnadene ved timesamling? Dette vil redusere utgiftene med 40-50 000,-

Etter utdannelsen vil jeg anbefale deg et ”Jet Orientation course” Kurset inneholder blant annet: Jobbsøkerkurs, Selskapsrutiner, CBT 737NG, 2t 737NG full flight simulator etc.
Dette kurset koster ca NOK 24 250,- Du kan lese mer om dette på følgende link:

http://www.pilotcareerprogram.com/

Du må gjerne kontakte Luftfartsskolen ved spørsmål :)

Mvh

Terje Sande
Luftfartsskolen

Attachments

For ordens skyld: UiT har begynt å ta inn flere til opptaket på Rygge. Som man kan se av lenken som Keypoint postet, var det 38,9 på primær- og 45,3 på ordinærkvote til kullet som startet i vår.

ilmar

Hyggelig å se at de nå i større grad vektlegger testene ved å ta inn flere til opptak. De poengsummene der bør være overkommelige for alle som gidder å prøve.

Jeg var akkurat på UiT opptaket, vi var 53 stk på opptaket. Jeg hadde 48,5 poeng primær vitnemål. Jeg vet at mange hadde mye lavere (rundt 40). Høst opptaket er det enda færre som søker og derfor er mulighetene bedre på høsten, noe jeg kommer til å møte på visst jeg er uheldig å kommer på venteliste denne gangen!

Lykke til ;)

Tusen takk for alle innspill. :)

Merker stresset etter hvordan man skal gjøre dette forsvant litt. Og det ser heller ut som at jeg setter igang med å forbedre karakterene mine slik at jeg kan søke UiT. Med karakterforbedring, alderspoeng og millitær poeng ser ikke 45 poeng ut som noe stort hinder. Hadde vært verre med nesten 55 poeng.

Og går ikke det, så er Luftfartsskolen det beste 2. alternativet. :)

Et annet alternativ hvis du har ork og motivasjon nok til å gjøre endel selvstudium, er å ta ting modulært. Da sparer du masse kronasjer, klarer å gjøre unna PPL(A) CPL IR ME ATPL(f) på snaue 2 år, og i tillegg får du muligheten til å jobbe ved siden av - fortløpende finansiering :)

Hele utdanningen frem til typerating har kostet meg i underkant av 590.000,- og det løpet har allerede nå skaffet meg min første jobb. Første flytime i juli 2009, og ferdig med MCC i slutten av mai 2011.

Det er en variant å vurdere, for jeg har ikke hørt om mange i dag som kommer hjem fra USA og havner på en rimeligere totalpakke. Husk også at du må ha 100 timer actual PIC før du får startet konverteringen til JAA cert. her i Norge. Tidligere har man hatt +- 15 timer actual PIC når man returnerte til Norge uten instruktør tid.

Har du spørsmål, feel free to PM me :)

Et annet alternativ hvis du har ork og motivasjon nok til å gjøre endel selvstudium, er å ta ting modulært. Da sparer du masse kronasjer, klarer å gjøre unna PPL(A) CPL IR ME ATPL(f) på snaue 2 år, og i tillegg får du muligheten til å jobbe ved siden av - fortløpende finansiering :)

Modulært er en veldig bra løsning. I tillegg til å tjene penger ved siden av utdannelsen, opparbeider man seg verdifull erfaring fra arbeidsmarkedet. Dette er gull verdt dersom man står med dyre sertifikater i hånda, er 22 år og pilotmarkedet er dårlig.

Det er en variant å vurdere, for jeg har ikke hørt om mange i dag som kommer hjem fra USA og havner på en rimeligere totalpakke. Husk også at du må ha 100 timer actual PIC før du får startet konverteringen til JAA cert. her i Norge. Tidligere har man hatt +- 15 timer actual PIC når man returnerte til Norge uten instruktør tid.
Godt poeng. Det er ingen vits å ta utdannelsen i USA dersom man ikke satser på å bli instruktør der borte også. Alternativt kan man kjøpe timer på multi eller turboprop der borte etterpå, men dette er i en gråsone når det gjelder å logge timer i forbindelse med konvertering til JAA-sertifikater når man kommer hjem.

Back