Northrider
FlyKirurg
Veien å gå; CPL/ATPL
Hei,
Før jeg begynner vil jeg si; Ja, jeg vet emnet har vært oppe ørten ganger. Ja, jeg vet at jeg kan søke opp informasjon. Og det har jeg gjort. Men jeg mangler brikker til å putte sammen puslespillet.
Og ja, jeg har spurt før, og jeg er fortsatt usikker. Så la meg bare gjøre dette en gang for alle.
Status:
Jeg er foreløpig inne til førstegangstjeneste i Luftforsvaret på Rygge. Etter førstegangstjenesten må jeg begynne å finne ut, hvordan jeg skal gå veien til å bli det jeg har hatt lyst til siden jeg var 3-4 år gammel. Å bli en trafikkflyger.
Personlig synes jeg mye er vanskelig. Jeg blir samboer i begynnelsen av neste uke, og det gir et visst ansvar i henhold til økonomi. Jeg får derimot full støtte fra familie og kjæreste, så det ligger mer på meg selv. Jeg ønsker ikke å skuffe noen på veien.
Vi vet alle at flygerutdannelse er noe man må klø seg i hodet over. At man faktisk går inn i en bransje der man må betale flere hundre tusen kroner for en utdannelse man ikke en gang er sikret en jobb i.
Men jeg vet, at det er dette jeg vil aller mest. At jeg er villig til å strekke meg så langt for å drive med lidenskapen min på heltid. Men jeg trenger hjelp til å vurdere alle mulighetene.
Krav:
Jeg har visse krav.
- Jeg er intressert i å ta utdannelsen i Norge. Dette er ikke et absolutt krav, men det er det jeg finner best hensiktsmessig i forhold til samboeren. Noen vil kanskje mene at det er feil valg å ta. Men jeg tror at man kan få ting gjort vel så bra i Norge, som i utlandet.
- Jeg er intressert i å velge den type skole, den type form for utdanningen, som gjør dette rimeligst.
Mulighetene:
De mulighetene jeg har sett på, er følgende:
- Luftfartsskolen Torp
- Universitetet i Tromsø
- Forsvarets Flygerskole
Dette er mulighetene JEG har klart å finne ut av. Det jeg trenger hjelp til, er å finne andre muligheter jeg kan vurdere.
Universitetet i Tromsø
Jeg har aldri vært noe stort skolelys føler jeg. Men jeg kan hvis jeg vil. jeg har tatt PPL-A ved siden av VG2 og VG3, og det gjorde at jeg ble veldig skolelei etterhvert, og endte til slutt med et primærsnitt på 3.8.
På de sidene jeg har funnet på nettet, så fant jeg kun opptakskravene til UiT for 2008. Der lå sekundærkvoten på 57.7 poeng. (Alså, for søkere som har tatt opp fag etter VGS for å forbedre)
Å gå ifra 3.8 til 5.8 ser jeg på som et ganske vanskelig og ekstremt langt prosjekt. Jeg burde nesten gått hele VGS om igjen for å få til det kravet. Og utelukker egentlig denne muligheten allerede. Jeg personlig synes det blir uoverkommelig å imøtekomme disse kravene. Noen vil helt sikkert mene at jeg er på ville veier. Kaste bort en gratis utdannelse fordi jeg ikke klarer å forbedre
snittet såpass. Men det er nå den vurderingen jeg har for øyeblikket.
Men det jeg er intressert i, er å finne ut;
Hva har snittet på luftfartsfag vært på de siste opptakene?
Har snittet falt, eller steget ytterlige?
Luftfartsskolen Torp/Rørosfly
Jeg har lest at mange har tatt denne veien. Men jeg finner ikke informasjon på Luftfartsskolen sine sider om hva prisen ligger på totalt hvis du tar modulærutdanning og praksisk gjennom Rørosfly? Har noen noen estimater for totalpris for meg? Hvor mye støtter lånekassen? Finnes det eventuelt banker som spesialiserer seg på å gi ut lån til hele utdannelsen?
Finansiering:'
Jeg leser på Luftfartsskolen Torp sine nettsider (Nå Pilot Flyskole), at prisen for en modulær utdanning hos dem ligger på 690.000,-
For meg kommer dette som et sjokk. Jeg trodde virkelig ikke at prisen på en modulær utdanning var blitt så utrolig høy. Dermed har jeg tenkt ut forskjellige måter å finansiere dette på.
EASA- Flyteknisk utdannelse ved Luftforsvaret
Gratis utdannelse gjennom luftforsvaret som gjør deg til en EASA-godkjent flytekniker. Jeg har ikke mange spørsmål på denne delen, utenom et.
Og det er; Vil man stille sterkere i en eventuell arbeidsøknad til et flyselskap, med teknisk bakgrunn?
Jobbe i flybransjen:
Det å jobbe i bransjen man vil drive med, er en god motivasjon til studiene. Men det viktigste er å finne ut om hvor lønnstrinnet ligger på for en stilling, og eventuelt om det finnes noen ledige faste stillinger i bransjen som ikke krever noen utdanning?
Hva ligger lønnstrinnet på for en stuer/bakkemannskap ved et av handlingsselskapene i Norge? Finnes det eventuelt andre jobber man kan ta på en flyplass med greie lønninger?
Det ble mange spørsmål. Men jeg har lett meg grønn på nettet, og i tidligere tråder her på Flyprat. Men jeg finner ikke brikker jeg kan pusle sammen hele puslespillet mitt.
Jeg håper at noen kan komme med noen gode, konkrete svar. Og gjerne noen gode tips på veien.
Jeg takker ydmykt for tolmodigheten deres!
Vennlig hilsen
Northrider
Hei,
Før jeg begynner vil jeg si; Ja, jeg vet emnet har vært oppe ørten ganger. Ja, jeg vet at jeg kan søke opp informasjon. Og det har jeg gjort. Men jeg mangler brikker til å putte sammen puslespillet.
Og ja, jeg har spurt før, og jeg er fortsatt usikker. Så la meg bare gjøre dette en gang for alle.
Status:
Jeg er foreløpig inne til førstegangstjeneste i Luftforsvaret på Rygge. Etter førstegangstjenesten må jeg begynne å finne ut, hvordan jeg skal gå veien til å bli det jeg har hatt lyst til siden jeg var 3-4 år gammel. Å bli en trafikkflyger.
Personlig synes jeg mye er vanskelig. Jeg blir samboer i begynnelsen av neste uke, og det gir et visst ansvar i henhold til økonomi. Jeg får derimot full støtte fra familie og kjæreste, så det ligger mer på meg selv. Jeg ønsker ikke å skuffe noen på veien.
Vi vet alle at flygerutdannelse er noe man må klø seg i hodet over. At man faktisk går inn i en bransje der man må betale flere hundre tusen kroner for en utdannelse man ikke en gang er sikret en jobb i.
Men jeg vet, at det er dette jeg vil aller mest. At jeg er villig til å strekke meg så langt for å drive med lidenskapen min på heltid. Men jeg trenger hjelp til å vurdere alle mulighetene.
Krav:
Jeg har visse krav.
- Jeg er intressert i å ta utdannelsen i Norge. Dette er ikke et absolutt krav, men det er det jeg finner best hensiktsmessig i forhold til samboeren. Noen vil kanskje mene at det er feil valg å ta. Men jeg tror at man kan få ting gjort vel så bra i Norge, som i utlandet.
- Jeg er intressert i å velge den type skole, den type form for utdanningen, som gjør dette rimeligst.
Mulighetene:
De mulighetene jeg har sett på, er følgende:
- Luftfartsskolen Torp
- Universitetet i Tromsø
- Forsvarets Flygerskole
Dette er mulighetene JEG har klart å finne ut av. Det jeg trenger hjelp til, er å finne andre muligheter jeg kan vurdere.
Universitetet i Tromsø
Jeg har aldri vært noe stort skolelys føler jeg. Men jeg kan hvis jeg vil. jeg har tatt PPL-A ved siden av VG2 og VG3, og det gjorde at jeg ble veldig skolelei etterhvert, og endte til slutt med et primærsnitt på 3.8.
På de sidene jeg har funnet på nettet, så fant jeg kun opptakskravene til UiT for 2008. Der lå sekundærkvoten på 57.7 poeng. (Alså, for søkere som har tatt opp fag etter VGS for å forbedre)
Å gå ifra 3.8 til 5.8 ser jeg på som et ganske vanskelig og ekstremt langt prosjekt. Jeg burde nesten gått hele VGS om igjen for å få til det kravet. Og utelukker egentlig denne muligheten allerede. Jeg personlig synes det blir uoverkommelig å imøtekomme disse kravene. Noen vil helt sikkert mene at jeg er på ville veier. Kaste bort en gratis utdannelse fordi jeg ikke klarer å forbedre
snittet såpass. Men det er nå den vurderingen jeg har for øyeblikket.
Men det jeg er intressert i, er å finne ut;
Hva har snittet på luftfartsfag vært på de siste opptakene?
Har snittet falt, eller steget ytterlige?
Luftfartsskolen Torp/Rørosfly
Jeg har lest at mange har tatt denne veien. Men jeg finner ikke informasjon på Luftfartsskolen sine sider om hva prisen ligger på totalt hvis du tar modulærutdanning og praksisk gjennom Rørosfly? Har noen noen estimater for totalpris for meg? Hvor mye støtter lånekassen? Finnes det eventuelt banker som spesialiserer seg på å gi ut lån til hele utdannelsen?
Finansiering:'
Jeg leser på Luftfartsskolen Torp sine nettsider (Nå Pilot Flyskole), at prisen for en modulær utdanning hos dem ligger på 690.000,-
For meg kommer dette som et sjokk. Jeg trodde virkelig ikke at prisen på en modulær utdanning var blitt så utrolig høy. Dermed har jeg tenkt ut forskjellige måter å finansiere dette på.
EASA- Flyteknisk utdannelse ved Luftforsvaret
Gratis utdannelse gjennom luftforsvaret som gjør deg til en EASA-godkjent flytekniker. Jeg har ikke mange spørsmål på denne delen, utenom et.
Og det er; Vil man stille sterkere i en eventuell arbeidsøknad til et flyselskap, med teknisk bakgrunn?
Jobbe i flybransjen:
Det å jobbe i bransjen man vil drive med, er en god motivasjon til studiene. Men det viktigste er å finne ut om hvor lønnstrinnet ligger på for en stilling, og eventuelt om det finnes noen ledige faste stillinger i bransjen som ikke krever noen utdanning?
Hva ligger lønnstrinnet på for en stuer/bakkemannskap ved et av handlingsselskapene i Norge? Finnes det eventuelt andre jobber man kan ta på en flyplass med greie lønninger?
Det ble mange spørsmål. Men jeg har lett meg grønn på nettet, og i tidligere tråder her på Flyprat. Men jeg finner ikke brikker jeg kan pusle sammen hele puslespillet mitt.
Jeg håper at noen kan komme med noen gode, konkrete svar. Og gjerne noen gode tips på veien.
Jeg takker ydmykt for tolmodigheten deres!
Vennlig hilsen
Northrider