Re: Vask og service på SAS A330?
Jeg har stor forståelse for at det kan være dyrt at holde alle fly spotless hele tiden - specielt i vinterperioden og med en flåde, der bliver udnyttet max, men der er ingen tvivl om at specielt udvendigt renhold af A330/A340 flyene hos SAS, men også ofte andre flytyper, er der blevet sparet alt for meget på.
SAS har p.t. - i særklasse - de mest beskidte IC-fly - og specielt på Airbus-flyene bemærker jeg også ofte at den røde farve på motorerne ser gammel og slidt ud.
Det bør SAS holde sig for gode til at have fly, der ser sådan ud. Fair nok at man skal spare, men jeg vil give kritikerne ret i, at det sender et signal om at man måske også kunne finde på at spare på andre områder af vedligeholdet - eller at vedligehold normalt går lidt hurtigt og sjusket for sig. Sådan vil folk flest nu engang opleve det. At branchefolk (og jeg selv) godt ved at dette ikke er tilfældet ændrer ikke på at hovedparten af kunderne vil opfatte det anderledes.
Kombinationen af et møgbeskidt fly, gaffa-tape på armlænene, IFE der ikke virker, Businessstole der ikke virker, falmet maling osv osv - giver ikke nødvendigvis den almindelige passager et indtryk af at man vedligeholder flyene godt og grundigt. Og det giver ihvertfald slet ikke denne pax nogen grund til at betale mere for SAS-billetten end den koster hos konkurrenten.
Får man først oparbejdet et ry for beskidte fly eller dårligt vedligehold, så er det nærmest umuligt at slippe af med igen - og det kan blive meget dyrere end at vaske flyene med jævne mellemrum. (se bare på AF, som altid har haft ry for beskidte fly - eller Aeroflot, der i manges øjne stadig lider af tidligere tiders sikkerhedsniveau - disse opfattelser har mange stadigvæk - selvom tingene har ændret sig en hel del ift. da disse opfattelser opstod)
Nogle gange kan det være meget dyrt at spare - og dette er nok et af de områder, hvor det kan ende med at regningen i sidste ende bliver meget større end det beløb man sparer i første omgang.