• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Varer med Fedex på OSL !

Re: Varer med Fedex på OSL !

Originally posted by ENGM RAMP
Det virker kanskje ikke slik, men ATP'ene til West Air Sweden har større vingespenn enn 737 Classics, og er 5 meter korter enn en 737-500 og 5,2 meter kortere enn en 737-600.....

Er det faktisk ikke mere forskjell på størrelsen atlså?? De ser da fryktelig mye mindre ut men det er vel ikke mere da... :huh:

Nå er'em jo trimma litt og, så de går litt bedre også :)

Det skulle bare magle så mye problemer de har med og få ut posten i tide... :colgate:

Originally posted by tabrenna

Det virker kanskje ikke slik, men ATP'ene til West Air Sweden har større vingespenn enn 737 Classics, og er 5 meter korter enn en 737-500 og 5,2 meter kortere enn en 737-600.....

Er det faktisk ikke mere forskjell på størrelsen atlså?? De ser da fryktelig mye mindre ut men det er vel ikke mere da... :huh:

Største forskjellen er vel bredden og høyden, noe som gjør at en 737 har vesentlig mer volum (og vekt)

Det skulle bare magle så mye problemer de har med og få ut posten i tide

:colgate:

Dette er vel bedre enn nooooen gang er det ikke? Leste til og med noe fra OSL om at det er langt færre feilsendinger nå med WAS enn det det var med SK.......

Det skulle bare magle så mye problemer de har med og få ut posten i tide

:colgate:

Dette er vel bedre enn nooooen gang er det ikke? Leste til og med noe fra OSL om at det er langt færre feilsendinger nå med WAS enn det det var med SK.......

Nja.. 86,3% av A-post levert i tide viser tallene for 2. kvartal...
Det er jo opp ifra der nede på 70 tallet vi rota i vinter, men det er fortsatt bare 1,3% over konsesjonskravet på 85%.

Så tror ikke det er blitt helt det "løftet" de hadde forhåpninger om når de startet med West Air...

Vi bruker DHL Express på jobben dessverre, ikke noe vondt ment hvis noe her jobber der, men stort sett burde "express" vært fjernet fra det navnet..
FedEx høres ut som et bedre alternativ.

Men det er Posten sin egen feil at posten ikke har blitt så veldig mye mer effektiv. WestAir flyr jo bare de rutene til de tidene som Posten ønsker, og i henhold til kontrakt. Så det går nok mer på Posten sin egen logistikk enn på Westair sin evne til å frakte Posten dit den skal.

Til Martin og Fedex - en telefon i dag løste alt seg. Fikk endret leveringsadresse til jobben og den ankommer i morgen mellom 10-16.

Snakk om service - takk til den hyggelig svenske damen jeg pratet med, slike servicemainet folk skulle vi hatt i alle bedrifter -

Glem Posten Norge - ( Postmann Pat fra Indre Østfold blir kanskje sur :angry: )

Jan

Nok en fornøyd kunde ;)

Og skulle noen lure på noe annet ang. FedEx, så ta gjerne kontakt..

Originally posted by view

Vi bruker DHL Express på jobben dessverre, ikke noe vondt ment hvis noe her jobber der, men stort sett burde "express" vært fjernet fra det navnet..
FedEx høres ut som et bedre alternativ.

Det som er problemet til FedEx utenfor Oslo er at uansetthvor mye express og prioritet og 1st class man haker av for er at det forandrer ingenting, FedEx ringer et lokalt bud som kommer på døren og går på posten med det... ingenting går fort før det er fremme på OSL, og da er vi tilbake til diskusjonen om posten.

Jeg har pratet med noen oppi systemet i Oslo som sier det vurderes å få en ordning med bil som kjører over fjellet hver kveld, men tror det når jeg ser det. :)

-A

Originally posted by ph-ndr

Jeg har pratet med noen oppi systemet i Oslo som sier det vurderes å få en ordning med bil som kjører over fjellet hver kveld, men tror det når jeg ser det. :)

-A

Nå er jeg spent på hvilket system du mener.. Er det min sjef du har snakket med?

Ellers så jeg vel også hørt noe om at det en gang vil bli et bedre tilbud til bl.a. Bergen etterhvert, men noe konkret vet jeg ikke.

Originally posted by Martin
Nå er jeg spent på hvilket system du mener.. Er det min sjef du har snakket med?

Ellers så jeg vel også hørt noe om at det en gang vil bli et bedre tilbud til bl.a. Bergen etterhvert, men noe konkret vet jeg ikke.

Jakob Clausen, han sier at det skal komme noe bedre her, dere merker tydelig at DHL har bygget et enormt bygg nedi en vik her og kjører over alt.

-A

Har ingen Jacob Clausen, men vi har en Klaus Jakobsen..

Originally posted by Martin

Har ingen Jacob Clausen, men vi har en Klaus Jakobsen..

Lese adressebok og være trøtt samtidig er gøy. Jeg har en kollega som heter Even Endresen... Endre Evensen, eller noe... ;)

-A

Jeg har ingen erfaring med FedEx her hjemme i Norge, men brukte dem hver gang jeg bestilte noe da jeg bodde i USA, og har utelukkende gode erfaringer. Selv til/fra et relativt obskurt sted som Grand Forks, North Dakota gikk det stort sett over natten. Tror faktisk FedEx har en minihub der, kan det stemme Martin? De hadde et ganske stort bygg på flyplassen og det sto alltid en FE 727 der.

TNT HAR jeg derimot erfaring med fra Norge: må være hjemme mellom 8 og 16, budet kommer ikke, må være hjemme mellom 16 og 20. Et av to kolli mangler og kommer neste dag, må være hjemme mellom 8 og 16. Rivjernet på telefonen gjorde det ikke noe bedre. Eneste positive var sjåføren som var fleksibel nok til å levere på en alternativ adresse.

Originally posted by ATC-flyradar

Glem Posten Norge - ( Postmann Pat fra Indre Østfold blir kanskje sur :angry: )

Jan

Hehe.. Postmann Pat fra Indre Østfold blir ikke sur Jan...
Han vet selv hva han står for i Posten, og er fullstendig klar over at det er alle de 23000 andre ansatte i bedriften sin feil (med unntak av A330 såklart:colgate: ) at du er nok en misfornøyd kunde av det 360 år gamle Postverket.... :D

Originally posted by tabrenna
Hehe.. Postmann Pat fra Indre Østfold blir ikke sur Jan...
Han vet selv hva han står for i Posten, og er fullstendig klar over at det er alle de 23000 andre ansatte i bedriften sin feil (med unntak av A330 såklart:colgate: ) at du er nok en misfornøyd kunde av det 360 år gamle Postverket.... :D

Da jeg bodde i sentrum her i Bergen og hadde Nordnes postkontor rett over gaten hadde jeg ikke noe å si på de. Postbudet kom og la ting i kassen på normale tider, bilene med bedriftspakker var forutsigbare som klokken og å ha et skikkelig postkontor over gaten gjorde henting og levering av andre pakker til en lek. Spesielt når jeg ikke var hjemme og budet hev pakken inn der.

Nå bor jeg på Melkeplassen, litt utenfor sentrum, og bodet kommer stort sett regelmessig, fyller kassen med spam som jeg ikke kan si nei til for konemor til huseier liker det, som ikkke er posten sin feil. Alt som har med pakker å gjøre tar en dag ekstra, vi har en "post i butikk" en km nedi bakken og alt med pakker er et mareritt. Bedriftspakke med express-over-natten som før alltid var før 0900 kommer nå før 15 om budet har tid, har budet ikke tid så slenger de pakken på PIB og lappen kommer to dager etter. Det er bare begynnelsen...

-A

Fra spøk til alvor. Jeg har inpotert varer fra ulike steder i verden i en årrekke - varene har kommet med det ene og det andre.

Fra det jeg fikk beskjed fra min leverandør at Fedex har avhentet mine varer den 8.8 og til jeg tracket varene på OSL den 10.8. Dette er den raskete levering ra USA i min histori. Dette er IKKE bestilt som ekspres - ordinær leveranse :D

Se her:

Aug 8, 2007 9:32 AM Package data transmitted to FedEx

Aug 9, 2007 6:30 PM In transit LISBON PT

Aug 10, 2007 7:23 PM At local FedEx facility GARDERMOEN

Takk - jeg skal benytte FEDEX i framtiden.

Lett å tracke - lett å prate med på telefon - lett å forandre leveringsadresse -

Takk igjen - har du ikke prøvd Fedex - så bør du gjøre det.

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Fra spøk til alvor. Jeg har impotert varer fra ulike steder i verden i en årrekke - varene har kommet med det ene og det andre.

Fra det jeg fikk beskjed fra min leverandør at Fedex har avhentet mine varer den 8.8 og til jeg tracket varene på OSL den 10.8. Dette er den raskete levering ra USA i min histori. Dette er IKKE bestilt som ekspres - ordinær leveranse :D

Se her:

Aug 8, 2007 9:32 AM Package data transmitted to FedEx

Aug 9, 2007 6:30 PM In transit LISBON PT

Aug 10, 2007 7:23 PM At local FedEx facility GARDERMOEN

Takk - jeg skal benytte FEDEX i framtiden.

Lett å tracke - lett å prate med på telefon - lett å forandre leveringsadresse -

Takk igjen - har du ikke prøvd Fedex - så bør du gjøre det.

Jan

Ikke for å bry meg, men den pakken var vel aldri i USA? Ser ut som Portugal for meg..

Kan si et samme, har hatt en del pakker mellom gulfen, mellom-amerika, afrika og norge. Helt problemfritt hver gang. :)

-A

Originally posted by ph-ndr

Kan si et samme, har hatt en del pakker mellom gulfen, mellom-amerika, afrika og norge. Helt problemfritt hver gang. :)

-A

sånn i nysjerrighetens tegn: Får du mye inn tyil Norge med oss? Ser stort sett bare det du sender ut av landet, jeg.. Så forresten at du har en pakke til på veg.. Skal ta meg av den når den ankimmer Gardermoen..

Back