Valget mellom pest eller kolera.. hva ville du valgt?

jcnorway

Moderator
Medlem
Skal på tur til Phuket, Thailand, i februar 2009.

Flyr med Thomas Cook Airlines og en A330-300.

Setekart finnes her (denne er nåværende konfigurasjon, er visst endringer på gang for å få opprettet SunClass):
http://no.airshoppen.com/vaelg-plads-ombord.aspx?aircraftType=A333

Har billetter i SunClass (84 cm benplass), men ut fra informasjonen jeg har fått så er det kun 3+3+3 i såkalt "SunClass", mens det er 2+4+2 i vanlig økonomiklasse.

Noen som vet hva pitch'en er på vanlig økonomiklasse på dette flyet? Vi skulle gjerne sittet for oss selv, men det virker som SunClass kun tilbyr 3-setere. Skal vi ha to-setere så må vi bakover i kabinen.

Hva ville du valgt? Noen ekstra cm benplass, men da sitte med fremmede, eller noen cm mindre benplass (vet ikke hvor mye...) og sitte kun 2 sammen? Vi er ikke kjempelange noen av oss (1,69-1,74).

Personlig har ikke jeg noe i mot fremmede, det er alltid lærerikt å bli kjent med ett nytt menneske,
og kanskje man møter en person som kan bety mye videre i livet ditt?

Så personlig hadde jeg valgt beinplass og muligheten - ikke risikoen! - til å sitte ved siden av ett nytt menneske! :)

Godt innspill, Speedbird :)

Noen som vet hva pitch'n er på vanlige seter i Thomas Cook's A333? SunClass skilter med 84 cm, men finner ingenting om de andre setene.

Thomas Cook blir vel med dette det eneste flyselskapet i verden der premium cabin har smalere seter enn economy.

:wow: Dette tenkte jeg faktisk ikke på før nå... smalere seter i premium economy (SunClass) enn i vanlig economy class? Det høres jo helt sprøtt ut. Hjelper jo lite med litt bedre benplass hvis setet er smalere...

Fikk følgende mail fra Thomas Cook Airlines i juni på spørsmål ang. SunClass:

Den flytypen som ligger ute på våre nettsider er flyet vi bruker nå i sommersesongen.
Flyene som blir endret til vintersesongen, ligger enda ikke ute på vår hjemmeside.

Likevel ser vi på en oversikt her at flyet Airbus 333 er tilsvarende som det er nå, bortsett fra endringen av klasser.
Det vil være 3-setere framme på Sunclass, disse vil ikke bli endret.

Med andre ord så er det 9 seter i bredden på SunClass, mens det "bare" er 8 seter i bredden på vanlig economy... Merkelig... kan dette stemme? Hadde vært interessant om noen kunne hoste opp både setebredde og pitch på Sunclass vs. Eco på denne maskinen.

Det skal være 3 + 3 + 3 i hele maskinen med bedre benplass i SunClass fremst.

Hvilken kilde sitter du på når du skriver at det skal være 3+3+3 i hele maskinen?

E-posten jeg fikk fra Thomas Cook kan jo tolkes til at det skal være 3+3+3 i SunClass og fortsatt 2+4+2 i Eco:

Den flytypen som ligger ute på våre nettsider er flyet vi bruker nå i sommersesongen.
Flyene som blir endret til vintersesongen, ligger enda ikke ute på vår hjemmeside.

Likevel ser vi på en oversikt her at flyet Airbus 333 er tilsvarende som det er nå, bortsett fra endringen av klasser.

Hvilken kilde sitter du på når du skriver at det skal være 3+3+3 i hele maskinen?

E-posten jeg fikk fra Thomas Cook kan jo tolkes til at det skal være 3+3+3 i SunClass og fortsatt 2+4+2 i Eco:

Min feil, det er mye rekonfigurering for tiden på charterfronten men jeg synes det er rart at de kjører på med 2 + 4 + 2 i eco og 3 + 3 +3 i SunClass.

Anyway, her er seatmap på A330-300 i nåværende versjon:

http://dk.airshoppen.com/vaelg-plads-ombord.aspx?aircraftType=A333

Se forskjell til A330-200, der har de 2 + 3 + 2 foran.....Royal Class.

http://dk.airshoppen.com/vaelg-plads-ombord.aspx?aircraftType=A333

Her har man også en god beskrivelse av ombordkonseptene:

http://www.thomascookairlines.dk/dynamic/dynamicTextSingle.aspx?Dynamic_Id=84602&menuid=3

Last edited:
Tror jeg skal følge opp svaret fra Thomas Cook med en ny mail og spørre om det faktisk skal være 9 i bredden på SunClass og 8 i bredden på vanlig Eco... høres rart ut.

Høres snodig ut, og det er noko trangt med 9 i breden. Synes 8 i bredden på 330 er passe intimt hvis man reiser alene. Ser at 767-en Thomas Cook har i UK går i 2+4+2-konfigurasjon så de pakker tett.

Sun Class skal etter min viten ikke være tilgjengelig på A330-300, bare A330-200.

På -200 maskinene er det 2-3-2 store fine seter med god benplass foran. Derimot på -300 maskinene er det 3-3-3 config foran, og etter min hukommelse er det ikke noe spesielt god benplass eller bredde der.

-300 maskinene har ikke blitt bygget om til vinterprogrammene tidligere sesonger, så finner det snodig om de skal gjøre det iår.

Att. Fredik.
Alle toalettene på -200 befinner seg i kjelleren.

Rune

Tror A332-maskinen har toaletter i kjelleren. Den midtre "toalett-markeringen" er trapp fant jeg ut når jeg stirret litt nøyere på den

Chainly: Som du kan lese av svaret fra en epost fra Thomas Cook Airlines så blir A333 gjort om til vintersesongen, med Sunclass i fremste del av kabinen. Dette kan også leses på:

http://www.thomascookairlines.no/dynamic/dynamicTextSingle.aspx?Dynamic_Id=83718&menuid=3#sun

jcnorway.

Fikk ikke med meg den setningen der oppe. Beklager. Ser at dette er nytt fra iår. Uansett vil min anbefaling å unngå vanlig økonomi. Der er det tragt. 2 seteren er vel overlevbart, men fortsatt trangt. Det er tross alt 405 seter ombord i 333'n pr d.d.

Med trangt så mener du lite benplass ikke sant? Det er jo en ting, en annen ting er jo bredden på setene... hvis Thomas Cook Airlines opprettholder konfigurasjonen slik som i dag (som det antydes i eposten) så betyr det 3+3+3 i Sunclass og 2+4+2 i Economy, dvs 9 i bredden i Sunclass og 8 i Economy. Det vil vel måtte gå ut over setebredden i Sunclass?

Så hvis man reiser som et par så har man følgende valg:

- Velge Sunclass og få noen ekstra cm benplass men smale seter, i en 3-seters konfigurasjon.
- Noen færre cm benplass i forhold til Sunclass men kanskje noe bredere seter + 2-seter konfigurasjon for de som ønsker å holde seg for seg selv :)

Har uansett sendt avgårde en e-post til Thomas Cook Airlines for å få alle fakta på bordet :)

Last edited:
Hadde nok vært bedre for de fleste, dersom denne strekingen ble
fløyet med A330-200 og ikke -300 modellen - men men..

Back