Valg av rute over Atlanteren

GF1

ScanFlyer Gold
Vedlagte bilde er sammensatt av to skjermbilder, tatt omtrent samtidig nå i formiddag fra flightradar24.com. Det vises rutene til CO38 og DL202 fra New York og begge var omtrent samtidig over Oslo.

Noen som har kommentar til valg av rute? Hvem valgte den som viste seg å være raskest?

CO38ogDL202_12juli.jpg
 
Ser ut til at CO38 var raskest, men en kan ikke nødvendigvis lese noe ut av dette, ettersom dette er off-block tider. De sier med andre ord ingenting om hvor lang taxetid de enkelte fly har hatt.

Departure Status Details
Airport: (EWR) Newark Liberty International Airport
City: Newark, NJ, US
Scheduled: 20:00 - Mon 11-Jul-2011
Actual: 20:03 - Mon 11-Jul-2011
Departed gate 3 min later than scheduled
Gate: 71
Local Time: 04:54 - Tue 12-Jul-2011

Departure Status Details
Airport: (JFK) John F. Kennedy International Airport
City: New York, NY, US
Scheduled: 19:10 - Mon 11-Jul-2011
Actual: 19:08 - Mon 11-Jul-2011
Gate: B20
Local Time: 04:55 - Tue 12-Jul-2011
 
dumt spørsmål, men er det ikke slik at man tildeles "trasé", dvs. at dette ikke er noe som flyene selv velger?
 
For US carriers så er det selskapenes dispatchere som velger dette fra dag til dag i samråd med fartøysjef. Rutene varierer stort sett avhengig av værforhold etc.

Når det gjelder disse to flighter; på flightaware.com kan man også tracke når de kom seg i luften. COA38 gikk fra kl 8:22 med en departure mot sørvest (22L/R) og muligens en Liberty 1 departure. DAL202 gikk kl. 8:31 fra JFK med departure mot nordøst. Ser ut som vectors ut fra 04L/R. COA38 gikk på et random track som er ganske langt mot sør, mens DAL202 fulgte NAT-track U. Disse trackene ligger dog begge ganske tett så de jaktet nok begge på samme medvinden. Og det er først sør for Island at de divergerer litt slik at de kom inn over Norge med denne vinkelen.
 
dumt spørsmål, men er det ikke slik at man tildeles "trasé", dvs. at dette ikke er noe som flyene selv velger?
Random track velger man i allefall selv - når det gjelder NAT-track så er jeg litt usikker. Det utgis jo et sett med eastbound og westbound track hver dag, som er avhengig av vind osv.
Dette er vel en 5-6 trekk i hver retning.

Mener å ha hørt at man får utdelt "entry slots" for trekkene, litt som CTOT-systemet er på dette kontinentet, men noen som flyr er vel bedre til å svare på dette enn meg..
 
Back
Top