Væskeforbudet snart historie (?)

Væskeforbudet snart historie (?)

Hei!

Jeg fløy fra FCO i dag og her hadde de nye maskiner så jeg trengte ikke ta ut toalettsaker og fikk også med meg en flaske vann.
Han foran meg hadde en liter sprit som de sjekket i en egen maskin på etterkontroll , så var alt good to go!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Væskeforbudet snart historie (?)

Hei!

Jeg fløy fra FCO i dag og her hadde de nye maskiner så jeg trengte ikke ta ut toalettsaker og fikk også med meg en flaske vann.
Han foran meg hadde en liter sprit som de sjekket i en egen maskin på etterkontroll , så var alt good to go!

Det gjelder jo ikke før 1.september, så vi får se hva de gjør da.

Forstår jeg det riktig har EU nå endret formelt reglene her, så de flyplasser som har utstyret på plass og er godkjent for dette nå kan tillate større flasker etc gjennom sikkerhetskontrollen?

Ja. Men jeg tipper dette kan føre til mer forvirring enn «smoothness» i starten, da det ikke er satt noen felles utrullingsdato. Så at du kan ha det lett i kontrollen en vei og ikke den andre må forventes, forventes må også da utsagn ala «åh men jeg kunne gjøre det sånn her for noen dager siden»

Dette her har vært surr uten like.

For et år siden (21. august 2024) ble endringen strammet inn:

Men så satte EU foten ned, og bestemte at alle flyplasser i Europa skulle praktiser den samme regelen.

Dermed måtte også flyplasser med ny teknologi gå tilbake til regelen om maks 1 l væske, fordelt i 10 ulike beholdere med 1 dl i hver beholder.

Alle flyplasser skal pratisere samme regelen. Ha ha ha.
Tenk f.eks. RET flyplass kommer aldri til å få en sånn skanner. Så det blir aldri en standard som EU ønsket at det skal bli.

Og så nå oppheves den ingen ut at de sier noen fast dato. Tullinger :)

Det er denne bestemmelsen som nå skal oppheves, og som gjør det mulig at væskeregelen kan forsvinne på de flyplassene som har utstyr med CT-teknologien.

Back