• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Værnes 8. Mars 2009

enva

Banned
Værnes 8. Mars 2009

Var på Værnes i dag, sto på litt forskjellige plasser da jeg tok bilder, bla ved localiseren på RWY 09. Var også ekstremt med vind i dag så enkelte fly slet litt med å komme ned, over ATIS hørte jeg at det var oppimot 25 knop enkelte ganger.

Her er vertfall noen av bildene(Ev. kommentar under bildet):

IMG_0004.jpg

IMG_0011.jpg

Norwegian LN-KKY (Ex. Acta)

IMG_0022.jpg

Widerøe on final

IMG_0028.jpg

Denne slet en god del med å komme seg ned

IMG_0047.jpg

Litt synd denne ikke kom med winglets i dag, men fin uansett.

IMG_0055.jpg

LN-KKY tar av mot Stansted

IMG_0065.jpg

Prøvde meg bare litt frem i redigeringen

IMG_0078.jpg

Beech King Air 200

IMG_0084.jpg

IMG_0087-1.jpg

Endelig fikk jeg denne på brikken. Spanair A321-200

Det var alt for denne gang.
-Kommenter gjerne!

Last edited:
Re: Værnes 8. Mars 2009

Oioi den Widerøen der den hadde problemer ja hehe!

Nydelige bilda! :D

Last edited:

Det "røska" bra i kroppen ute på 09 i dag ja:) Fine bilder, Jonas :)

Last edited:

Hvordan kan det ha seg at Spanair har en rosa metalldel fra Wizzair, når Wizzair ikke har flytypen A321??

Wizz Air har jo A320 da, og både A320 og A321 er utstyrt med CFM56-5 motorer (Standard). Så kan jo hende Spanair har slitt ut en motor eller noe også har de lånt/kjøpt en motor av Wizz Air.

-Grei nokk teori mener jeg, men kan jo hende dette ikke er tilfellet:/

Thrust-reverser sleeve, som den blir kalt på 737, henger ikke med motoren under bytte. Så det er sleeven alene som har blitt byttet her. Mange grunner til å bytte sleeve. Og sannsynligvis har en hos Wizzair vært det beste alternativet denne gang.

Litt pirk. Spanair bruker IAE V2500 motorer og ikke CFM-56.

CFM-56 er standard, men det betyr ikke at selskapene må bruke den motoren. Kan godt bytte de ut som Spanair har gjort som du nevner.

hmm.. Men hva er vitsen med å bytte delene når de to er helt like ?

Fantastisk bilde av WF under landing...

Satt cockpit på Yngvar Viking (RCW) nevnte dato - landa ca. kl. 16:45 på ENVA :)

Gusty som faen. Indikerte 40 kts perpendikulært i sida på 1900 fot. Mista 20 kts på ca. 1.0 ft. Måtte forlate banen via Yankee (far end) pga. gasspådrag på short final.

TH

-Mange flotte bilder her! Satt cockpit hos Norwegian inn til ENVA mandag morgen (9.mars) Tror vi hadd vind 170/25 på short final... Like før oss landa det en Dash fra WIF som gjorde en utrolig spennende approach: kom inn sørøstfra, fløy overhead flyplassen, og gjorde en left hand approach til 09. Hele finalen inn til THR ble fløyet inn i vinden, sikkert 20-30 grader offest, vil jeg tro. :-)

Moro!

Takker så mye for flotte og tildels heftige bilder fra Værnes, supert:D
Var nok endel hyl fra passasjerer under landinger i forrige uke, konstant vund fra sør og sørøst over flere dager, tildels kraftig.

Back